koelvloeistofmeter

RE: koelvloeistofmeter

hallo mensen

effe een vraagje mijn koelvloeistofmeter doet et
niet meer.
de voeler op het blok krijgt wel stroom en op et dashboard komt ook stroom zou iemand wete waarom die et niet doet

met vriendelijke groet
andre

RE: koelvloeistofmeter

Ik ga ervan uit dat je de termostaat bedoelt. Je kan dat ding testen door hem in een bak water te hangen aan een touwtje en vervolgens het water langzaam te verwarmen, hou wel een thermometer in het water en kijk vanaf welke temperatuur hij open gaat. Vervolg dit proces totdat je het kookpunt van het water hebt bereikt en laat het vervolgens afkoeln. Controleer ondertussen of de thermostaat open en dicht gaat.

De thermostaat van voor '76 moet openen bij 82 C en bij modellen na 76 moet hij openen bij 88 C. In hete klimaten is de openingstemperatuur 74 C en bij koude klimaten bij 88 C(voor 76)

Groet, Marc<> :+)

RE: koelvloeistofmeter

Kapotte thermostaat is lekker voor lange ritten in een warme zomer. Deze zal het je motor moeilijk maken overhit te raken. ;)

RE: koelvloeistofmeter

volgens mij gaat het hier om de meter in het dashboard en niet over de thermostaat in het blok...

RE: koelvloeistofmeter

Zou best eens kunnen, het kan echter geen kwaad om dat ding ook eens te testen. Het apparaat is makkelijk te bereiken en te verwijderen. Zie ook het garageboek van Haynes. Daar staat alles in beschreven. Mocht je onderdelen nodig hebben dan kan ik misschien wat voor je betekenen, kost natuurlijk wel wat.

RE: koelvloeistofmeter

Het kan absoluut geen kwaad om het eens te checken, maar het heeft helemaal niks te maken met een temperatuurmeter die het niet doet.

Wat bedoel je met "op het dashboard is ook stroom"? Als ik het goed heb werkt de voeler als een weerstand. Er gaat dus een stroom door de meter en door de sensor die in weerstand staan. Je kunt eens kijken of je die stroom kunt meten; is toch weer een heel stuk meer info, of er wel of geen stroom loopt.

RE: koelvloeistofmeter

me meter geeft gewoon niks aan maar ik zal hem es effe testen volgens mij is het de termostaat op et blok stuk

toch bedankt mensen
groet andre

RE: koelvloeistofmeter

Ik heb ff dit ouwe topic tevoorschijn gehaald.

Ik heb in de Van namelijk geen thermometer en ik wil toch graag kunnen zien wanneer mijn moter te warm wordt. Dit omdat het me nu een keer overkomen is, met vergaande gevolgen :( . Hoe pak ik het inbouwen van een temperatuurmeter aan??

Carel

RE: koelvloeistofmeter

gezien de foto
( http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=ZTG6SXDM )
makkelijk; koop een metertje en een sensor en dan even uitzoeken hoe de bedrading aangesloten moet worden (schema opzoeken in Haynes, als je die hebt). De plaats van de sensor zit op de foto gewoon afgedopt, dus boutje eruit en sensor erin. (boutje in de cilinderkop, onder de thermostaat (op de foto net een beetje rechts boven het motornummer).

succes,
Theo van den Bogaard

RE: koelvloeistofmeter

Misschien heb je ook nog iets aan dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 5450#25450

RE: koelvloeistofmeter

Eindelijk tijd gehad om dat gebeuren in te bouwen. Alleen wil ie nog nix weergeven :| net als de benzinemeter, die geeft ook niets meer weer. Het enige wat ik niet zeker weet qua draden die ik gelegd heb is of ik de draden aan de achterkant van de (Smiths) koelvloeistofmeter verkeerd om heb zitten. Maar dat kan dan weer weinig te maken hebben met de benzinemeter (dacht ik). Iemand een idee?

RE: koelvloeistofmeter

als het goed is heb je de watertemp meter aangesloten op het stroomregelaartje wat achter op de middenteller zit. Die regelaar zou wel eens stuk kunnen zijn want daar zit nl ook de benzinemeter op.
Je kan bv eens checken of die regelaar wel stroom krijgt.
Trouwens, Theo, waarom zit daar een bout? bij mijn '83 1000E had ik ook alleen een middenteller maar bij mij zat op die plek een schakelaar in het blok die bij een te hoge temp een lampje laat branden op de middenklok. Is dat bij een Van niet zo?

RE: koelvloeistofmeter

Nee, zat niet zo'n schakelaar in, de klok kreeg trouwens wel spanning van die regelaar. En is zo'n regelaar duur om te vervangen en is dit type in veel meer mini's en andere engelse auto's gebruikt? O ja, maakt het uit hoe je de klok aansluit? ik heb nu van voren af gezien de spanningsregelaar rechts aangesloten en de temperatuursensor links.

grtz,
Carel

RE: koelvloeistofmeter

ik snap ff niet wat je bedoelt. welke klok heb je het nu over? En een schakelaar heb ik het ook niet over gehad?

Als het goed is gaat er vanaf een van de pinnen van de regelaar een draadje naar de benzine meter. Aan diezelfde kant van de regelaar zit nog een vrije pin, daarvandaan ga je naar de temp. meter en vandaar naar de sensor.

RE: koelvloeistofmeter

schakelaar had je t wel over ;) maar met klok bedoel ik de Smiths temperatuur meter. En ik heb idd die kabels getrokken van spanningsstabilisator naar meter, en van meter naar temperatuursensor. Maar ik ga morgen ff proberen wat ie doet tijdens een wat langer stuk rijden. Misschien moet de meter afgesteld worden...

Grtz,
Carel

[edit]
Het maakt duz niet uit hoe je de temperatuurmeter aansluit??? als de 1 maar de temperatuursensor is en de ander de spannings stabilisator. Want dit is het enige waar ik over twijfel of ik het goed heb aangesloten.

RE: koelvloeistofmeter

Hij doet het :)
Dank je wel Crispy voor je reacties, maar ik bleek te weinig geduld te hebben |:(
Ze deden het gewoon!! Alleen hebben ze de tijd nodig. En wat de benzinemeter aangeeft klopt niet, maar daar ga ik nog is achteraan.

Grtz,
Carel

RE: koelvloeistofmeter

oh ja schakelaar was tegen theo zie ik nu...
Anyhow, goed dat 'ie het nu doet.
Het maakt denk ik wel uit hoe je m aansluit want als je m andersom doet wil de meter de andere kant uitslaan.