RE: koelwater druk
Ingediend door E.d op di, 06-02-2007 23:30
witte rook duid op een lekke koppakking
heb je de koppakking wel goed om gemonteerd
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door E.d op di, 06-02-2007 23:30
witte rook duid op een lekke koppakking
heb je de koppakking wel goed om gemonteerd
Witte rook, betekent over het algemeen dat je koppakking lek is. Is de kop ook gevlakt voordat je de koppakking monteerde?
Zoals jij het beschrijft zit er iets goed mis, zeker als het water min of meer naar buiten spuit en ie na stilzetten moeilijk wil starten (water op de zuiger waarschijnlijk).
Dennis
De koppaking is inderdaad defect. Aan beide zijden is het pakkingsmateriaal geplet.
De cylinder 4 zat vol met koelwater maar voor de rest is er niets te zien.
Wat mij wel opvalt dat op de plaatsen waar de pakking beschadigd is ook een nummer of letters ingeslagen zijn.
Het lijkt erop dat de koperen laag geplet is en de onderlaag naar buiten is gedrukt.
Ik heb de kop gecontroleerd of deze vlak is volgens de eerder beschreven methode. (met een spiegel)
Mijn vraag is nu heeft iemand een idee hoe dit komt?
groeten.
Leon
Ingediend door E.d op wo, 07-02-2007 19:50
Is de momentsleutel nog goed
Trekt hij ook wel aan op de waarde die je heb ingesteld
Je hebt het over koper, is dan toch wel de goeie koppakking.... daar ligt het niet aan.
Het probleem was waarschijnlijk dat het water al in de cilinders aanwezig was.
Dat is ook de oorzaak dat de pakking aan de zijkanten kapot gegaan.
De pakking die er tussen zat, bovenzijde koper, was nieuw met als typenummer TAM2121.
De moeren waren met de juiste kracht aangetrokken.
Mijn vraag is nu welke pakking hoort er tussen te zitten?
Want ik kan wel weer dezelfde pakking bestellen maar dan heb ik weer het zelfde probleem.
Groeten
Leon
Even er van uitgaande dat je alles volgens de regels hebt gedaan, blijven er maar een paar mogelijkheden over.
1. Kop gescheurd
2. Blok zelf is niet vlak
3. Kop toch krom
Ik zelf gok op het eerste, ook al omdat de cylinder al direct met water stond.
Dennis
Ingediend door Mini Martin op vr, 09-02-2007 12:18
Die kans is inderdaad erg groot dat de kop gescheurd is.
Maar je hoeft ook maar een klein oneffenheid te hebben tijdens het monteren en het gaat gruwelijk fout.
Een koppakking vervangen is toch een ingrijpend verhaal en men denk daar soms te makkelijk over.
De pakking die je gebruikt zit er bij mij ook tussen en die zit daar al weer jaren dus daar ligt het niet aan.
Om te weten te komen of de kop goed is zou ik hem eerst laten afpersen. Helaas kan je dit niet zelf en zou je de kop hiervoor moeten wegbrengen.
Een andere, maar zeldzamere oorzaak, zou een krom onderblok kunnen zijn.
Maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Wat betreft de slagletters. Dit maakt helemaal niets uit. Bij mijn tune-up blok staan er nog veel meer ingeslagen.
wat mensen ook vaak vergeten is dat de moeren mooi moeten lopen op de tapeinden, dus goed schoonmaken! als er wat weerstand op zit heeft dat zeer zeker invloed op de klemkracht op de koppakking
[edit:typo]
Ingediend door Mini Martin op vr, 09-02-2007 15:56
Ook de tapeinden moeten met een trekkracht waarde vast gezet worden.
Wanneer er eentje iets losser zit dan de ander is het binnen enkele dagen weer foute boel.
Heb je weer witte rook.
Probleem opgelost.
Waarschijnlijk waren de moeren van de kop niet goed aangedraaid de tweede keer.
Hierdoor is het koelwater in de cilinders gekomen en bij de compressieslag via de pakking naar buiten gedrukt.
Daarnaast liep het zuigertje van de carb ook niet goed. Dus alles op een hoop waar begin je dan met het zoeken, ontsteking, carb, benzine toevoer etc.
Inmiddels start de motor en kan ik verder met het afregelen en verder afwerken zodat hij naar de APK kan.
Iedereen bedankt voor de tips en reacties.
groeten
Leon
RE: koelwater druk
Ingediend door Leon Wiltink op di, 06-02-2007 22:21
Waardoor kan de koelwater druk zo oplopen dat het koelwater op diverse plaatsen uit de motor spuit.
Eindelijk had ik de motor aan het lopen en wilde hem gaan afstellen. Plots spoot het koelwater eruit en de motor begon moeilijker te lopen.
Nadat ik de motor had uit gezet bleek het water via de radiatordop naar buiten was gekomen.
Daarna geprobeerd nogmaals de motor te starten maar was bijna niet rond te krijgen door de startmotor. Eerst dacht ik dat de motor was vast gelopen maar zit voldoende olie in en het olie druk lampje ging uit en de kleppen zaten onder de olie.
Na een minuut nogmaals geprobeerd de motor starte weer en na even lopen begon het weer te roken (wit).
De motor maar weer uitgezet en zag dat aan de kant van het vliegwiel het koelwater langs de kop naar buiten kwam, (een dun straaltje) na het losdraaien van de radiatordop stopte het.
Wat kan de reden zijn dat de waterdruk zover oploopt?
De koppaking is pas vernieuwd en bouten volgens het handboek aangetrokken. De motor heeft in totaal nog geen 5 minuten gedraaid.
Groeten
Leon