Kapotte thermosstaat is relatief makkelijk te controleren (klinkt wel aannemelijk overigens). Dus thermosstaat eruit halen, in pannetje water leggen, tegen de kook aanbrengen en je ziet het vanzelf!
- Login of registreer om te reageren
Kapotte thermosstaat is relatief makkelijk te controleren (klinkt wel aannemelijk overigens). Dus thermosstaat eruit halen, in pannetje water leggen, tegen de kook aanbrengen en je ziet het vanzelf!
Als het koelwater eruit spuit, dan bouwt het systeem druk op. Teveel druk. Doordat er teveel druk is, drukt het koelwater de veer in de dop omhoog en gooit hij het water door de slang naarbuiten.
Zoals ArieB al aangeeft kan het je thermostaat zijn. Als deze niet lekker open gaat, dan probeert hij het water ergens anders langs te leiden. Mocht het dit niet zijn, dan denk ik aan de koppakking. Is het niveau veel gezakt? Gaat de temperatuur omhoog?
Heb de thermostaat vervangen kon je helemaal weg duwen de veer was zeer slap denk zelf niet aan de koppakking want de olie ziet er nog zer goed uit ,heb er weer mee gereden nadat ik de radiateur had bijgevuld heeft onder het rijden iets eruit gegooid denk zelf dat ik er te veel ingegooid had maar hoop nu dat hij goed is
Te veel druk kan ook duiden op een lekke koppakking of gescheurde cilinderkop.
Als de cilinderkop gescheurd zou zijn of de koppakking eruit. Zou je dat toch aan de olie moeten kunnen zien
Dat hoeft niet. Het kan namelijk zo zijn dat de uitlaatgassen alleen in een koelkanaal geperst worden. Als de koppakking ver heen is, dan bestaat de kans dat er zowel lucht als water in je oliesysteem komt en dat zie je. Alleen een breuk naar het koelsysteem zien je niet.
Heb de compressieruimte gemeten en die moet volgens de gegevens tussen de 9.5 en de 10.5 en de gemeten waarde,s zijn op alle 4de cilinders 10 dus dat is goed ,heb de thermostaat vervangen en ma een kleine 100 kilometers blijft het peil in de radiateur netjes op peil en hij gooit er ook niks meer uit dus volgens mij is het probleem verholpen
Er bestaat een test om vast te stellen of er verbrandingsgassen in je koelsysteem komen. Gaat met een andere vloeistof in een reservoirtje welke gaat verkleuren. Een garagebedrijf kan dit snel controleren voor je.
Wat Willi1 zegt heet de 'snuffeltest', is idd een blauwe vloeistof wat door 2 compartimentjes gezogen word dmv een knijpballetje. Als de kleur veranderd naar lichtgroen/lichtblauw zitten er uitlaatgassen in.
Maar zo te horen is het opgelost.
RE: Koelwaterprobleem
Ingediend door axor op di, 05-08-2014 09:08
Ben met mijn mini 850 naar het imm geweest en had op. De heenweg al het vermoeden dat hij het koelwater verliest door de druk in de radiaoteur via het pijpje onder de radiateurdop maar bij het nachecken was het peil nog prima,nu op de terugweg kwam ik bij de boot tot stoppen en bij het uitzetten van de motor spoot het koelwater via het pijpje onder de radiateurdop eruit ,zelf denk ik aan een kapotte thermostaat,wat denken jullie?