Koni schokbrekers instellen

RE: Koni schokbrekers instellen

Ik heb vorige week een setje gebruikte rode koni's op de kop getikt.

Weet iemand hoe je die instelt? En wat is de standaard instelling van hun auto.

Ik weet bijvoorbeeld dat Eelke ze heeft.

Alvast bedankt.

RE: Koni schokbrekers instellen

Ik weet dat het instellen niet echt superhandig gaat. Volgens mij moeten ze van de auto af, hoe het dan verder gaat weet ik niet. Dus ook geen idee wat de huidige afstelling is. Ben op zich ook wel geinteresseerd in dit verhaal.

RE: Koni schokbrekers instellen

Dat had ik ook gehoord. En ik heb nu het voordeel dat ze nog naast de auto liggen. Ik heb me ook laten vertellen dat ze nu nog neutraal staan (wat dat ook mag inhouden).

RE: Koni schokbrekers instellen

Je moet ze, als het tenminste verstelbare zijn, helemaal indrukken en dan verdraaien.
Op die manier verstel je de bodemklep van de schokdemper.

default

RE: Koni schokbrekers instellen

Verstelbare Koni's worden gebruikt in de tunings wereld en gaan meestal gepaard met verlagings veren.
Voor normaal rij gedrag en dagelijks gebruik zijn er ook andere schokbrekers te koop.

Neutraal wil zeggen dat ze staan ingesteld op een normale schokdemper.
Nu koop je gebruikte verstelbare Koni schokdempers, zonder te weten hoe of wat en of deze nog wel in orde zijn. Het zou zeer jammer zijn mocht er 1 of meerdere een defekt hebben, ofwel heb je er vier of twee gekocht. Nee zoiets koop ik in iedergeval nooit tweedehands.

Waarom koopt iemand nu verstelbare schokbrekers dit lost echter niets op als de mini scheef zou staan want ze worden immers niet op de mm nauwkeurig geassembleerd is al vermeld geworden ergens anders hier op het forum.

RE: Koni schokbrekers instellen

Maar hij heeft nu eenmaal deze gekocht en daar een vraag over.
Bij instelbare schokdempers gaat het om de stugheid van de dempers, die doen inderdaad niets aan de hoogte van de Mini, maar dat was het probleem toch ook niet ?

RE: Koni schokbrekers instellen

Live life on the edge zou ik zomaar zeggen. :) Soms kan je daar geluk mee hebben soms niet ;)

Maare inderdaad het gaat niet om de hoogte maar om de stugheid van de schokbrekers.
Dus ik begrijp dat je ze helemaal indrukt en dan linksom/rechtsom draait? (linksom stijver?, rechtsom slapper?)
En hoe stel je ze neutraal in dan? (precies goed draaien ofzo?)
En hoe test ik dat ze harder zijn geworden?

default

RE: Koni schokbrekers instellen

draai hem volledig naar links,dan naar rechts en tel het aantal toeren,deel het door 2 en je weet hoeveel je moet terug draaien om in neutrale stand

default

RE: Koni schokbrekers instellen

Tuurlijk is niks mis mee dat iemand verstelbare schokbrekers koopt..
Het zou een verkoops argument of vermelding kunnen zijn, door te zeggen dat dit een betere weg ligging geeft en scheef liggen voorkomt daarom ik het vroeg.

Mijn vraag waarom? Waarom verstelbare schokdempers Ieder zijn eigen meug en heug geen probleem hoor het zijn niet mijn euro's.
Een stuggere vering is echt niet comfortabel rijden.
Waar draait het dan op uit? ja nee dat is niet dat wat ik had gewild hij is te stug dan maar soepeler.

Met minder geen genoegen.

Dan komt het aantal nog ter sprake zijn het er twee of vier? Zijn het schokdempers voor de achterzijde of voorzijde?

Laat ik het zo zeggen het was anders geweest als de vraag gesteld werd in de vorm van: Ik kan verstelbare schokbrekers kopen van Koni? welke voordelen heeft dat en hoe of wat kan ik die instellen...

Ik weet nu dat Eelke ze ook heeft en die weet het ook niet welke standaard waarden de afstelling van de auto heeft.

Ik weet het ook niet en koop ik de standaard schokbrekers die onder mijn mini passen die betaalbaar zijn en nieuw.

RE: Koni schokbrekers instellen

Zijn er eigenlijk meer schokbrekers (gas) die in het rood zijn? ik heb een paar van een sloopmini af, die echt rood zijn, maar zo vies zijn dat ik het koni label niet meer terug kan vinden. Vraag me af of dit misschien andere schokbrekers zijn... Deze zijn verder niet instelbaar.
Verder geloof ik niet dat je ze zo met blote handen echt kunt testen. En een schokbreker testbank heeft niet iedereen in zn garage...

RE: Koni schokbrekers instellen

linkaard schreef:
Een stuggere vering is echt niet comfortabel rijden.
Waar draait het dan op uit? ja nee dat is niet dat wat ik had gewild hij is te stug dan maar soepeler.



een Mini heeft zoizo minimale vering dus dat zal je niet echt meer merken! en hij zal ze zelf wel met een reden hebben gekocht en weet dus dat hij alles Nog wat stugger maakt!


linkaard":3obu5v1l]Laat ik het zo zeggen het was anders geweest als de vraag gesteld werd in de vorm van: Ik kan verstelbare schokbrekers kopen van Koni? welke voordelen heeft dat en hoe of wat kan ik die instellen...[/quote:3obu5v1l]

nee want hij heeft ze al dus die vraag kan hij niet stellen. en hij wilde ze waarschijnlijk en wil alleen weten hoe ze te verstellen zijn.

linkaard":3obu5v1l]Ik weet het ook niet en koop ik de standaard schokbrekers die onder mijn mini passen die betaalbaar zijn en nieuw.[/quote:3obu5v1l]

Misschien zijn die rode koni's ook nog wel nieuw dat weet je niet en hij kan ze wel goedkoper hebben gekocht dan dat jij nieuwe hebt gekocht.
en als jij dr zo over denk dat koop je toch standaard maar sommige mensen wille wat meer en wat beters voor dr mini.

RE: Koni schokbrekers instellen

voor instellen van verschillende types koni:
http://www.koni-na.com/adjustment.html

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Koni schokbrekers instellen

taekeb schreef:
Zijn er eigenlijk meer schokbrekers (gas) die in het rood zijn? ik heb een paar van een sloopmini af, die echt rood zijn, maar zo vies zijn dat ik het koni label niet meer terug kan vinden. ...



Koni's hebben een "gegraveerde" naam staan aan de onderkant "Koni Holland" ofzoiets. Dus daar zou je ze eventueel aan kunnen herkennen. Ik maak trouwens nog wel even een foto'tje van mijn pas geverfde.. Misschien herken je ze daarin.

Theo van den Bogaard":22prtifj]
voor instellen van verschillende types koni:
http://www.koni-na.com/adjustment.html

HTH,
Theo van den Bogaard
[/quote:22prtifj]

Thanks Theo! Vanavond ff pielen met die dingen.

linkaard":22prtifj]
Dan komt het aantal nog ter sprake zijn het er twee of vier? Zijn het schokdempers voor de achterzijde of voorzijde?
[/quote:22prtifj]
Het zijn er 4. En overigens zonder hi lo's. Heb je een goede instelling voor 4 stuks dan?

Ik ken de voor/na delen van koni's wel. En ik heb ze daarvoor ook bewust gekocht. Ik denk dat dit topic niet bedoeld was voor meningen over hoe dingen te kopen of de mening waarom een bepaalde schokbreker beter is dan een andere, maar een topic over instellingen over koni shocks (zoals de titel ook duidelijk vertelde):P !

Ik moest perse koni's hebben (vaderlandse liefde ofzo :D). En dat ik nu tegen een setje aangelopen ben dat was eigenlijk toeval (gekocht bij een minicentre die ze ingeruild had tegen G-max shocks). Netjes gespoten, en zo heb ik weer mooie rooie :D

En soms moet je dingen impulsief kopen, dat zijn vaak de beste dingen. Zo heb ik ooit een 2ehands rechtertank gekocht en een Metro Turboblok(onbekende staat wel 1 jaar veels te hard mee gereden ;)). En trouwens deze inno ook in een opwelling gekocht, Mooi toch!

RE: Koni schokbrekers instellen

ha, ik heb ze nu ook en ga NU proberen ze zo oncomfortabel mogelijk in te stellen.

Is het Chielsea nog gelukt? Of heb je ze uiteindelijk er maar gewoon onder geknalt?

Met de link van Theo moet dat goedkomen... :)

... Ben nu even bezig geweest, moet zeggen dat het wel erg een gevoelskwestie is... geen klikjes of aanduidingen te merken. Beetje "op hoop van zegen", maar het zal vast wel goed gaan...


Ik heb het alsvolgt gedaan:
1. De bumpstop verwijderen door de schokbreker uit te trekken. (Het witte vulringetjes fungeert als bumpstop. deze moet eruit. )
2. De schokbreker vastzetten op het onderste bevestigingspunt in de bankschroef. Induwen en ondertussen rustig linksom draaien. eenmaal beneden voel je dat hij wat zwaarder zal gaan. Doordraaien tot hij nog zwaarder gaat...
3. Dan clockwise om hem stug in te stellen (max. 5 rotaties) of anti-clockwise om het soft in te stellen.
4. Hierna minimaal een centimeter uittrekken waardoor hij zich stelt. Als het goed is ben je nu klaar....

Hierna de bumpstop er weer tussen en klaar is kees.

RE: Koni schokbrekers instellen

Dat is een duidelijke uitleg! zo heb ik het na een tijdje klooien ook gedaan. Eigenlijk heel simpel maar op die site van Koni leggen ze het niet echt handig uit.

De verstelbare koni's zijn volgens mij geel trouwens. Je hebt ook rode maar die zijn niet verstelbaar.

RE: Koni schokbrekers instellen

Ik heb toch echt rode adjustables (koni type 76 en 80).... Zaten deze niet standaard op latere MPI's?

RE: Koni schokbrekers instellen

Er zitten inderdaad Koni's op MPi's, of die ook instelbaar zijn weet ik niet. Als er geen rode instelbare Koni's zijn ben ik afgezet :) (maar zou het niet weten want ik heb nog nooit een poging gedaan ze in te stellen :x).

RE: Koni schokbrekers instellen

haha, dus je geeft duidelijk veel om het "instelbare" :P

Ik heb ze er dus gisteren onder gezet en stug afgesteld zoals hierboven beschreven. Het lijkt wel een verschil te zijn met de G-max schokbrekers die ik eerst had.

Rotondes gaan een stuk beter en hij voelt stugger aan. De Mini hobbelt en bonkt nu een stuk meer.

RE: Koni schokbrekers instellen

Het is een beetje vaagheid troef op de site van Koni. Ik dacht altijd dat rode "standaard" koni's waren en geel Sport, dat klopt voor een deel nog steeds. Mijn aanname dat de rode dan niet verstelbaar zijn klopt geloof ik niet altijd, er zijn ook rode koni's die je kan instellen.

Er is ook serie Classic die zijn ook rood, er staat alleen nergens bij of je die nu kunt instellen of niet.

RE: Koni schokbrekers instellen

Wat betreft het verschil tussen rode en gele koni's: De rode zijn bedoeld ter vervanging van standaard dempers, waarbij de kwaliteit iets beter is. Er zijn inderdaad ook rode instelbare dempers. Deze instelling is bedoeld om veroudering van de dempers op te vangen. Na circa 50.000km zijn de dempers uit zichzelf een beetje slapper geworden. Door de verstelmogelijkheid kan je ze weer een beetje stugger afstellen. Gele koni's zijn bedoeld om een betere wegligging te verkrijgen voor de "veeleisende" gebruiker. Ergens op de site van Koni staat een mooi grafiekje. Gele koni kunnen veel stugger dan rode, al zit er wel een overlap tussen beide (de laagste stand van gele koni's is slapper dan de stugste stand van rode koni's). Ik heb trouwens verstelbare rode koni's in combinatie met hi-lo's op mijn mini van en dat bevalt uitstekend!