Kop loodvrij

RE: Kop loodvrij

Heb een mini 850 waarvan de koop nog niet loodvrij is ,nu wil ik dit als winterproject gaan uitvoeren maar twijfel erover of ik mijn orginele kop loodvrij moet maken of een kop kopen die al loodvrij is heb de tijd om de orginele kop eraf te halen en hem te laten ombouwen dus dat is het probleem niet,en weet iemand wat de prijs ervan is om de orginele kop loodvrij te laten maken en een goed adres

Feike

RE: Kop loodvrij

De eerste vraag zou kunnen zijn; 'waarom wil je de kop loodvrij laten maken?'
Praktijk is, dat de klepzittingen in een kop die al jarenlang in gebruik is hoegenaamd niks, in elk geval weinig, te lijden hebben van het gebruik met loodvrije benzine.
Tegenwoordig worden er 'geharde' klepzittingen gebruikt in nieuwe koppen. Vroeger was dit niet nodig omdat er zich een molecuul dik laagje lood afzette op het sluitvlak tussen kleprand en klepzitting, uit het lood wat in de benzine zat.
Tegenwoordig levert de benzine dit lood niet meer.
Gevolg is, dat de klep nu 'ijzer op ijzer' in de klepzitting valt.
Wanneer dat gebeurt bij een nog ongebruikte klep en een nog ongebruikte klepzitting, kan dat 'pittig' tot gevolg hebben, waardoor de klep op den duur minder goed sluit.
Bij 'oude' goed gebruikte kleppen en zittingen is het echter een ander situatie: Doordat al jarenlang de kleprand in de klepzitting gehamerd heeft, zijn beide oppervlakken langzamerhand verdicht. Het materiaal is -als het ware- gesmeed. Er treedt geen 'pittig' (meer) op. De randen die in elkaar vallen zijn onderhand 'stabiel' geworden.

Pas, als je merkt, dat je -eigenlijk- op steeds kortere termijnen (in kilometers gemeten) de uitlaat kleppen weer wat nauwer moet afstellen, dan wordt het tijd om op te letten en -alvast- te gaan sparen.

Het kritieke moment treedt op wanneer je moet vaststellen dat je -eigenlijk- de klepspeling wat ruimer zou moeten stellen; maar helaas, het schroefkopje wat in de tuimelaar zit, zit aan het eind van zijn draad. Strak tegen de tuimelaar aan. Je kunt hem niet verder terug draaien. Pas dan ben je in de fase gekomen dat bij verdere inslag van de klep in de zitting er ruimte kan ontstaan waardoor uitlaatgas kan ontsnappen nog voordat de klep open is gegaan. Dan duurt het niet lang meer. Als je dan nog 5000 km door rijdt, worden je uitlaatkleppen 'peervormig' en ben je alle compressie kwijt en de carter ontluchting blaast als een uitlaatpijp.

Natuurlijk kan je 'alvast' de kop 'loodvrij' laten maken. Alleen, ervaring leert dat je dan van het ene in het andere valt. Omdat je de kop eraf hebt, is de verleiding heel groot om dan ook maar even de slijtage in de cilinders op te meten. De uitkomst van de meting is hoogstwaarschijnlijk dat je -nu de boel toch open is- de cilinders beter maar een maatje kunt laten opboren. Dat betekent nieuwe zuigers en zuigerveren. Dus; het onderblok komt op de werktafel om de zuigers er uit te halen. Dan doe je er goed aan om ook maar even de krukas te laten opmeten. Hoogstwaarschijnlijk betekent dit, dat je aanbevolen wordt de krukas maar te laten slijpen om overmaat voeringen in de lagers te laten zetten.
Reken maar op € 1600,-.

Dus, bezint eer ge begint. Als je de stelboutjes van de uitlaatkleppen nog een paar windingen omhoog kunt draaien. Rijd dan maar gewoon door.
Hoeveel km rijd je overigens per jaar? Wellicht heb je nog voor tien jaar draad genoeg over op de stelboutjes.