kop vervangen, motor blokkeert

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Heb net de cylinderkop (998cc) vervangen, nu blijkt dat als ik de motor in 4de zet en 'em vooruit wil duwen om de kleppen te stellen e.d., de motor vastzit ?? De mini beweegt zo'n 5cm en stopt dan, omdat het draaiende gedeelte dus om de één of andere reden niet wil draaien. Alsof er iets tussen de tandwielen zit ofzo (ergens een te lange bout gebruikt, heb ik wel eens geweten). Waaraan zou dit kunnen liggen ?

De motorsteun is losgeweest en een paar veertjes, maar voor de rest weinig of niets. De radiator staat er ook nog niet terug op maar dat maakt toch niets uit ?

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Zitten de klepstoters wel goed gemonteerd????

Te lange bout is in gevalletje vliegwieldeksel icm startmotor bouten, als je die omdraaid kan je hem zoiezo niet meer rond draaien...

RE: kop vervangen, motor blokkeert

De klepstoters zitten los in de voorziene gaten, moet er nog op iets anders gelet worden dan dat ze mooi recht zitten ? Zelfs met de klepstoters eruit, blokkeert hij nog. Olie zit er nog niet terug in, maar daaraan zou het ook niet mogen liggen

Hier een impressie, staat in 4de versnelling:

http://imageshack.us/clip/my-videos/15/73680188.mp4/

Oké het is een korte-afstands autootje, maar dit is toch wat overdreven 8)

Nog even vermelden dat het een 99H blok is, en dat er nu een metro 1000 kop opzit.

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Eerste vraag, wat was de reden om de cilinderkop te vervangen? m.a.w.is(was) er niet meer aan de hand met het blok?
2e vraag, kun je zonder bougie's wel handmatig de motor draaien?
3e vraag, als de klepstoters eruit zijn draaid het blok dan handmatig?
4e vraag, weet je zeker dat de geleide bussen van de klepstoters nog netje op de plek zitten?

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Volgens mij zijn de boring vd cilinders en de klep maten van de kop goed genoeg om niet aan te lopen tegen elkaar..zijdelings en verticaal gezien.

Is er een nokvolger klem komen te zitten/verkeerd gaan liggen op de nokkenas?mee getrokken met een stoter? De 2 plaatjes op achterzijde blok openmaken om te kijken bij een 1000.Zie je ze meteen liggen/staan.

Lange bout kan ik me niet voorstellen..gaat weinig het blok in met alleen een kop vervangen.Probeer evt bout hondebot iets terug te draaien en weer te proberen..maar ik dacht dat dit een blind gat was.Maar proberen kan altijd.
Idem voor de startmotor bouten.Eigenlijk alles wat je hebt los gemaakt en weer vast wat het blok "ingaat".

Suc6

Ton was rapper..

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Ton schreef:
Eerste vraag, wat was de reden om de cilinderkop te vervangen? m.a.w.is(was) er niet meer aan de hand met het blok?
2e vraag, kun je zonder bougie's wel handmatig de motor draaien?
3e vraag, als de klepstoters eruit zijn draaid het blok dan handmatig?
4e vraag, weet je zeker dat de geleide bussen van de klepstoters nog netje op de plek zitten?



1: warmgelopen, koppakking vervangen, wat gaan rijden maar de radiator was nog lek, weer warmgelopen. Weer de koppakking vervangen maar tevens vastgesteld door de test van het benzine gieten in de "spruitstukgaten" dat deze er terug uitsijpelde via de klep..zitting (?) dus kon daardoor geen druk opbouwen. Gegokt om het met een andere kop te proberen oplossen.
2: nee
3: nee
4: wat voor bussen ? Zitten die in het blok zelf ? Toen ik de klepstoters op hun plaats stak, kwamen de 2de en de 5de 1/2 cm hoger te zitten dan de anderen.

2 en 3, en ook de bout van het hondebot, had ik reeds geprobeerd.

Ik moet er wel bijvermelden, voor zover dat nog niet zou blijken uit bovenstaande uitleg, dat dit, na de vervanging van de koppakking vorige maand, de eerste ernstige werken aan de mini die ik zelf doe. Geen ervaring dus.

RE: kop vervangen, motor blokkeert

De nokvolgers/bussen zitten onder de stoterstangen en liggen op de nokkenas.
je stoterstang hoort er een stukje 1 a 1.5 cm in te vallen.
Bij een 1000cc blokje kun je de 2 deksels eraf halen,achterkant blok tussen uitlaatspruitstuk en blok in.
Dan zie je ze meteen zitten en kun je zien of ze goed zitten en evt goed erin doen..Rubber pakking kost geen drol..opletten bij terug plaatsen deksel is lekgevoelig.
Als je een Haynes manuel of iets dergelijks hebt kun je zien wat ik bedoel.Heb geen foto of plaatje ervan.

Het klopt dat er 1 of 2 stoterstangen hoger liggen als je het monteert..komt door de vorm van de nokken op de nokkenas.

Je duwt wel hard genoeg om door evt compressie te komen?
In z'n 4e versnelling zou dat vrij vlot moeten zijn idd. Niks forceren..

En achteruit duwen in versnelling? gaat de moter dan wel bijna 1x rond?

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Blijft zeer vreemd, als je de bougie's hebt verwijderd heb je geen compressie alleen de weerstand in het blok, de motor zou dan in elke versnelling rond moeten kunnen.
Wat Clubbie en ik bedoelen is dat het vaak voorkomt dat bij het wisselen van de cilinderkop een nokvolger(busje) is blijven kleven(door de olie) aan een stoterstang en nu los in het blok ligt. Als je alle(8) stoterstangen eruit haalt zou het blok al weer vrij moeten kunnen draaien in elke versnelling. Als je zoals Clubbie schrijft de 2 dekseltjes onder het spruitstuk aan de achterzijde van het blok verwijder, kun je direct zien of er een nokvolger(busje) uit 1 van de gaten mee omhoog is gekomen en nu los achter één van de dekseltjes ligt. Nokvolger(busje) terug in het juiste gat en daarna de klepstoters terug plaatsen, kun je direct zien aan de achterzijde of ze netjes recht in de nokvolgers vallen.
Motor moet daarna kunnen draaien zonder problemen.

Die test met de benzine is mij onbekend, maar ik vraag mij wel af of je de kleppen bij het vervangen van de koppakking wel goed heb afgesteld????

Maak eens een foto of geef nog meer info, het blijft een vaag verhaal.

Succes 8)

RE: kop vervangen, motor blokkeert

http://imageshack.us/photo/my-images/853/dsc08264s.jpg/

De plaatjes achterin heb ik zien zitten, lekker bereikbaar in zo'n motorruimte die 15cm korter is dan bij de mini. Kan zo één busje ervoor zorgen dat de motor voor- nog achteruit kan bewegen ? Zitten die busjes, rond het onderste (brede) gedeelte van de stoterstangen ? of hoger ? Want volledig onderaan voelt het als gietijzer aan, als ik de stoterstangen enkele milimeters naar boven haal, met lichte zijdelingse tegendruk.



De kleppen heb ik bij de pakkingsvervangingssessie van vorige maand gesteld op 0,34mm als ik me goed herinner, telkens op de tegenliggende klep van de hoogst staande. En hij reed toen ook zonder gekletter. Bij volledige vervanging van de kop heb ik ze nog niet kunnen stellen uiteraard.

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Alle kopbouten zitten in blinde gaten. Eigenijk zijn het grote tapeinden. Maar deze hebben aan de ene kant grove en aan de andere kant fijne draad. Je kan ze dus niet omdraaien. Grof gaat in het motorblok, fijn daar draai je de kopmoer op.

Kijk nou gewoon even naar die nokvolgers achter de luiken aan de achterzijde van het blok. Het zijn net grote vingerhoedjes die op zn kop zitten (gat omhoog) De kop van die nokvolger is plat en raakt de nokkenas op zijn profiel. De stoterstang zit als een vinger in de vingerhoed.

RE: kop vervangen, motor blokkeert

De foto lijkt te suggereren dat de nokkenvolgers/busjes netjes op hun plek zitten...

Wat voor veertjes heb je nog los gehad? Iets van de versnellingsbak? Rolt de auto wel in z'n vrij? Draait het blok (handmatig) in z'n vrij (probeer eens met een sleutel op de krukasbout aan de radiateurkant)? Heb je de startmotor en de koppelingshulp cylinder los gehad (en misschien de bouten verwisseld bij montage -> dit lijkt een waarschijnlijke oorzaak)?

Wat mij opvalt is dat hij in beide duw-richtingen volledig lijkt te blokkeren. Klopt dat? Zo ja, dan lijkt het mij niet direct aan de kop te liggen :?

[size=85:2mihn3ll]PS.: We nemen allen maar even aan dat er geen ongewenste dingen in de cylinders zijn gevallen (zoals boutjes of moeren) tijdens het sleutelwerk.[/size:2mihn3ll]

RE: kop vervangen, motor blokkeert

heb je de werkcilinder van de koppeling los gehad? en wellicht te lange bouten gebruikt om hem weer vast te zetten, op deze manier kan je de starterkrans vastzetten en zit je gehele motor geblokkeerd

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Wat voor cilinderkop heb je gemonteerd ?

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Er zit nu een metro 1000 kop op.

Wat Erik noemt is niet los geweest.

Mini4Ever schreef:
Wat voor veertjes heb je nog los gehad? Iets van de versnellingsbak? Rolt de auto wel in z'n vrij? Draait het blok (handmatig) in z'n vrij (probeer eens met een sleutel op de krukasbout aan de radiateurkant)? Heb je de startmotor en de koppelingshulp cylinder los gehad (en misschien de bouten verwisseld bij montage -> dit lijkt een waarschijnlijke oorzaak)?

Wat mij opvalt is dat hij in beide duw-richtingen volledig lijkt te blokkeren. Klopt dat? Zo ja, dan lijkt het mij niet direct aan de kop te liggen :?


Hij blokkeert inderdaad in beide richtingen, wat mijns insziens ook de kans verkleint op een klein onderdeeltje dat in het blok terecht zou zijn gekomen (?)

In z'n vrij roolt hij. Startmotor en koppelingshulmp zijn niet losgeweest.

Het veertje aan de koppelingspomp is wel los, daar heb ik nog niet voor gevonden waar het weer aanmoet. Maar aangezien die pomp wel pompt bij het intrappen van de pedaal had ik daar nog niet verder naar gekeken. Toch maar eens doen dan.

Plaatjes achteraan nog niet losgehad intussen.

RE: kop vervangen, motor blokkeert

De veer van de koppelingscylinder zal het probleem niet zijn. Ik vrees dat je er wellicht niet onderuit gaat komen om de kop er nog eens af te halen en te kijken of hij dan wel ronddraaid in beide richtingen :x

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Op je foto lijken de stoterstangen netjes recht naar beneden te lopen, dit zegt niet alles natuurlijk. Ik zou zelf de kop er weer afhalen en eens kijken of het blok dan wel draaid. Zo niet dan is er wel meer aan de hand in het blok vrees ik.

Maar zonder cilinderkop(dus ook nu al zonder bougie's) moet je het blok in z'n vrij met de hand aan de zijde van de radiateur aan poulie kunnen draaien. Draaien de zuigers dan nog niet dan is er waarschijnlijk een cilinder vastgelopen.
Zou kunnen omdat je motor een paar keer is warm gelopen. :'(

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Heb je na het vervangen van je kop wel kleppen gesteld. Als je dit niet gedaan heb is de kans groot dat je kleppen openstaan.

Is het nummer van de kop wel hetzelfde?

Groeten,

Kevin

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Racing Green schreef:
Heb net de cylinderkop (998cc) vervangen, nu blijkt dat als ik de motor in 4de zet en 'em vooruit wil duwen om de kleppen te stellen e.d., de motor vastzit ??

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Bij mijn Metro 1000 die ik gehad heb was de kop geel, deze is rood, en zo te zien orrigineel rood.
Is het geen 1275 kop... dan zou het wellicht te verklaren zijn dat hij vastloopt... je hebt immers geen pockets gemaakt.
Wat is het kop nr onder het klepdeksel?

RE: kop vervangen, motor blokkeert

CAM4810 lees ik onder het kleppendeksel, dat zou dus een 1000je moeten zijn, als ik de andere topics met die gegevens erop nalees.

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Dat is inderdaad een 1000tje

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Misschien helpt het om de klepstelschroeven een heel stuk losser te draaien?
Als de kleppen (veel) te ver open gedrukt worden zijn de klepveren misschien al maximaal ingedrukt voordat de top van de nok bereikt is - dan kan het blok ook niet verder draaien. Of er nog ruimte op de klepveren zit zou je trouwens met de kleppendeksel eraf ook moeten kunnen zien.

RE: kop vervangen, motor blokkeert

het blijft natte vingerwerk tenzij je de kop er weer af haalt, het enige wat ik zo kan bedenken is: olie aftappen en kijken of daar al of geen delen metaal mee naar buiten komen ...

(heb je aleen de kop vervangen of ook de stoterstangen? die van een 1275 zijn langer dan van een 1000 )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: kop vervangen, motor blokkeert

De stoterstangen waar ik eerst mee reed, heb ik behouden, en door de nieuwe kop gestoken.

De olie had ik afgetapt en verversd bij het vervangen van de kop, geldt je opmerking ivm het opnieuw aftappen ook dan, Theo ?

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Heb je nou al je de stelboutjes van je kleppen helemaal terug gedraaid zoals ik en crispy hebben gezegd.
Want ik heb toch sterk het idee dat het hieraan ligt. Bij iedere kop liggen de kleppen op een andere diepte en de hoogte van de kop scheelt ook. De kans ik dus heel groot dat al je kleppen open staan en je daarom de motor niet kan draaien.

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Voor zover ik op de eerder geplaatste foto en filmpje kan zien, zijn de tuimelaars nog niet erop gezet, dus heb je ook geen last van foutief ingestelde stelbouten of te lange stoters en dergelijke. Maar ik kan me natuurlijk vergissen ...

RE: kop vervangen, motor blokkeert

De tuimelaars hebben er intussen wel opgestaan maar zijn er nu alweer af, de kop is er ook alweer af, motor zit nog steeds vast.

De dekseltjes achteraan nog niet losgemaakt, eerst de andere opties bekijken.

@ Spinnaker: je vroeg in eerste instantie of de kleppen al gesteld waren, dat kon niet, aangezien de motor niet draaide. Of had ik je daar verkeerd begrepen ? Bedoelen jij en Crispy dat de nokkenas op een soort dood punt zit, dat enkel kan overwonnen worden door de kleppen er weer op te zetten en dan allemaal dich te draaien ? Of net open ?

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Hmm, is het een A+ blok met kettingspanner? Mogelijk is die gebroken :? Die zou in dat geval wel eens kunnen loskomen vanwege het achteruit duwen en dan de boel blokkeren.

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Had je voor je de kop omwisselde nog gereden?
Of ook ander blok ingezet?
Het lijkt eerder dat nokvolgers niet goed inzit.

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Ik bedoel dat je de stel boutjes van je tuimelaaras het beste helemaal los had kunnen draaien. Op die manier weet je zeker dat er niet per ongeluk kleppen openstaan als je de kop monteer.

Maar ik begrijp dat de kop er nu af ligt en de motor nog steeds vast staat dus we kunnen nu wel vast stellen dat het niet kop/kleppen en stelboutjes ligt.

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Maar je dan nu wel van boven naar beneden kijken of je nokvolgers goed liggen. (door de gaten kijken waar de stoterstangen in gaan)

RE: kop vervangen, motor blokkeert

De olie had ik afgetapt en verversd bij het vervangen van de kop



nee, dan tap je alleen verse olie af ..

Ik sluit me bij de rest aan, een nokvolger kan dwarsliggen of de kettingspanner .. anders is er iets anders dat de geest heeft gegeven net op het moment dat je de kop hebt vervangen (Murphy's law)

helaas rest dan weinig anders dan verder openschroeven :?

succes,
Theo van den Bogaard

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Kijk uit dat je niet teveel kosten gaat maken als dit blok meer problemen heeft dan voorzien. Ik heb hier nog verschillende blokken liggen voor tussen de 50 en 125 euro die draaiend zijn uitgebouwd. Hou dat dus als optie in gedachte zou ik zeggen. 8)

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Racing Green schreef:
@ Spinnaker: je vroeg in eerste instantie of de kleppen al gesteld waren, dat kon niet, aangezien de motor niet draaide. Of had ik je daar verkeerd begrepen ? Bedoelen jij en Crispy dat de nokkenas op een soort dood punt zit, dat enkel kan overwonnen worden door de kleppen er weer op te zetten en dan allemaal dich te draaien ? Of net open ?



Ons idee is dat de kleppen in principe een max hebben aan hoever ze open kunnen, namelijk als de klepveer zover ingedrukt is dat de windingen tegen elkaar zitten of als de klep de zuiger raakt (maar die kans is klein). Als de klep niet verder open kan, kan de nokkenas dus ook niet verder draaien. Dan moet je dus eerst die stelschroefjes zover los draaien dat de kleppen weer dicht zitten, dan kan de motor weer draaien en kun je de kleppen op de normale manier stellen. Maar goed in jouw geval is dat dus niet aan de hand want zonder kop/kleppen draait de motor nog steeds niet.

De volgende vraag is dus wat er verder mis gegaan zou kunnen zijn als de kop eraf gaat, nokvolgers zijn een goede kandidaat omdat die vaak even aan de stoterstangen blijven "plakken" als je die uit het blok trekt (door de kleverige olie) en dan weer terug vallen. Soms vallen die niet netjes op hun plek terug. Voordeel bij een 1000cc is dan dat die van die kapjes heeft waardoor je makkelijk kunt checken of ze goed zitten.

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Als de nokvolgers met het bovenrandje gelijk komen met het blok, dan zie ik ze (met een zaklamp) allemaal op de goeie plaats zitten.

De crankshaft heeft geen dood moment, neem ik aan ?

Verder.. zou het kunnen dat in alle haast iets losgemaakt werd, wat de versnellingsbak bediende, waardoor die nu, als ik hem denk in z'n vierde te zetten, eigenlijk in z'n 1 zet, en zo ja, hoor je hem in z'n 1 ook door de compressie te kunnen trekken of is hij dan echt zo stroef dat hij eigenlijk blokkeert ?

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Racing Green schreef:
als ik hem denk in z'n vierde te zetten, eigenlijk in z'n 1 zet



Dat is onmogelijk.

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Mini4Ever schreef:
Hmm, is het een A+ blok met kettingspanner? Mogelijk is die gebroken :? Die zou in dat geval wel eens kunnen loskomen vanwege het achteruit duwen en dan de boel blokkeren.


Die was me ontgaan. Op welke manier kan ik zien of het daaraan ligt ?

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Verder.. zou het kunnen dat in alle haast iets losgemaakt werd, wat de versnellingsbak bediende, waardoor die nu, als ik hem denk in z'n vierde te zetten, eigenlijk in z'n 1 zet, en zo ja, hoor je hem in z'n 1 ook door de compressie te kunnen trekken of is hij dan echt zo stroef dat hij eigenlijk blokkeert ?



Zonder bougie's moet je de motor in elke versnelling heen en weer kunnen duwen.

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Racing Green schreef:
Mini4Ever":1jdhbsrp]Hmm, is het een A+ blok met kettingspanner? Mogelijk is die gebroken :? Die zou in dat geval wel eens kunnen loskomen vanwege het achteruit duwen en dan de boel blokkeren.


Die was me ontgaan. Op welke manier kan ik zien of het daaraan ligt ?[/quote:1jdhbsrp]

Radiateur eruit halen,v-snaar los en eraf,poelie op krukas [van v-snaar] eraf halen en de deksel van de distributie los halen..dan zie je hem zitten..

Lastig klusje om in de auto te doen,maar het kan wel.

Nieuwe kettingspanner,nieuwe pakking distributie kap en een nieuwe keering van de distributie kap/krukas zijn nodig om terug te plaatsen..

In jouw geval blokkeert de krukas al ;) ..maar evt kun je de startmotor eraf halen om een koevoet of iets dergelijks in je vliegwiel te steken om de krukas te blokkeren om de moer/bout van de poelie los te draaien..
Vast zetten van deze poelie-bout zal je haast wel zo moeten doen,anders draait de krukas met je sleutel mee rond..

RE: kop vervangen, motor blokkeert

Ben ik ff blij dit allemaal niet te hoeven doen als beginnend sleutelaar ! Vanmiddag is Reizendemoke ff langsgekomen en na een aantal zaken te hebben nagetrokken hebben we 'em proberen loskrijgen door héél ff te "starten" zonder kop erop. De combinatie daarvan, en nog wat duw-en trek-werk, bracht er toch plots beweging in !

De oorzaak was waarschijnlijk de segmenten die vastgeroest waren aan de cylinderwand, doordat hij toch een aantal dagen (zeg maar bijna twee weken) stil heeft gestaan met een smosje van olie en water op de pistons. Dat lesje hebben we dan ook weer geleerd |:(

De radiator was er al af, stond een alu exemplaar klaar ter vervanging van de originele (lekke) die de aanleiding was van de ellende, die nu hopelijk voorbij is, maar dat zullen de komende dagen uitwijzen.

Bedankt voor het meedenken heren d:)b
blij dat dit nog in het zomerseizoen is opgelost !!