Koplampen werken wel, achterlichten niet

RE: Koplampen werken wel, achterlichten niet

Sinds de Winterrit heb ik het volgende probleem:

Exterieur werkend:
- Dimlicht
- Mistlicht
- Knipperlichten
- Remlichten

Exterieur niet werkend:
- Stadslicht
- Achterlichten

Interieur werkend:
- Olie en accu indicators
- Richting indicators
- Mistlicht indicators

Interieur niet werkend:
- Dashboard/Dial verlichting

Voor de rest werk alles naar behoren, naja er is niet veel meer, ruitenwissers, kachel en claxon.

Wat heb ik gedaan om het (te proberen) op te lossen:
- Aan alle mogelijke kabels gewiebeld en zoveel mogelijk alle connectoren gecontroleerd
- De lichtschakelaar gecontroleerd evenals de connectoren
- De zekeringen (LET OP: Ik heb nog lekker ouderwets 2 glaszekeringen tegen de inner wing, dus vanaf nu niet meer roepen dat ik m'n 4 zekeringen moet checken aub :+) ), deze zijn als nieuw (zijn ook nagenoeg nieuw)

Kortom, dan nu de grote vraag... Heeft er iemand nog suggesties wat dit probleem zou kunnen zijn/veroorzaken? Voor mij houd het een beetje op zeg maar waar ik nog kan kijken.

RE: Koplampen werken wel, achterlichten niet

Het lijkt er toch op dat de 1e stand van de lichtschakelaar niet goed werkt. Dashboard, achterlichten en stadslicht zitten allen op de eerste stand.
Als ik in het schema kijk gaat dimlicht rechtstreeks vanaf de schakelaar zonder (!) zekering. De overige (dus die niet werk) gaan via de zekering.
Met een spanningsmeter of controle lampje kun je controleren of de spanning wel bij de zekering komt en er ook doorheen gaat. Als dit geval is gaat er een draad vanaf de zekering naar de diverse lampen. Volgens het schema zit hierin 1 connector vanaf waar er meerdere draden naar de lampen gaan. Wellicht zit daarin een slecht contact. Ik weet echter niet waar deze connector zit. Misschien proberen om de draad te volgen.
Succes.

Groet,

Kees

RE: Koplampen werken wel, achterlichten niet

Heb even in. De haynes manual gekeken.
Het is lastig om vast te stellen welk schema nu te gebruiken.
In het oude schema (voor 1976 (waarbij de zekeringenkast bestaat uit 2 zekeringen)) lijkt het te gaan om een zwevende zekering.
In het nieuwere schema ( na 1976 ( waarbij de zekeringenkast bestaat uit 4 zekeringen)) lijkt het te gaan om de onderste van de vier.
Meestal ligt het niet aan de zekering zelf maar aan de houder.
Bij de 2 of 4 zekeringenkastjes zit het "amp" lipje aan de zekeringenklem verbonden met een soort van popnagel.
Dit en het vuil zijn van de "amp" lipjes zijn vaak een bron van problemen.
Eigenlijk kom je hier alleen achter door met een voltmeter telkens iets verder in de keten te meten of er nog voldoende spanning is.

Bij slecht contact waarbij de overgangsweerstand groter wordt dan de weerstand van het lampje valt bijna de volledige spanning over de overgangsweerstand ipv over het lampje.

Je zou kunnen proberen (bij wijze van test en alleen als je zekering niet doorpiept) om met een draadje met krokodillenklemmetjes of een amp doorverbind blokje de zekering te overbruggen en te kijken of het probleem dan weg is.

Mocht dit leiden tot resultaat, meldt je dan weer, dan denk ik verder mee.

Groeten
Ed

RE: Koplampen werken wel, achterlichten niet

Ik bedoelde natuurlijk:
Mocht dit niet leiden tot resultaat, meldt je dan weer, dan denk ik verder mee.

RE: Koplampen werken wel, achterlichten niet

@Kees: Bij de eerste stand van de schakelaar, gebeurd er ook helemaal niets inderdaad. Ik moet ergens nog een nieuwe schakelaar hebben ook... Ik ga eens uitvogelen welke van de eerste stand zijn en daar verder in neuzen :)

@Ed: Ik zal ook dit van de week eens bekijken :D

RE: Koplampen werken wel, achterlichten niet

Late reactie, maar het was van de week nog gelukt, uiteraard was er een kabel los. Waarschijnlijk door het veelvuldig gebruik van de ruitenwissers losgetrokken onder de parafaan.

O:)

PS: Schema van pag. 223 van Haynes is de juiste :+)