Koppakking 2de keer lek. Of scheurtje in kop?

default

RE: Koppakking 2de keer lek. Of scheurtje in kop?

Hallo mensen,
Als nieuw forumlid hier ook meteen mijn eerste topic.
Heb al gezocht op het forum maar ik kom er niet uit.

Ik ben al een jaar de trotse eigenaar van mijn eerste auto. Dit moest natuurlijk een mini zijn.
Een jet black uit '89. Het is mijn dagelijkse auto en hij hoeft geen modeshows te winnen maar wil hem graag blijven rijden.
Laatst zijn dorpels vervangen en nog wat gaten gedicht.
Bij diezelfde beurt apk gekeurd.
Zelf heb ik in december heel de ontsteking vervangen.
Loopt als een zogezegd zonnetje.

Even to the point,
In februari is de koppakking vervangen. Hij was al een tijdje lek maar op een gegeven moment hoorde ik een geratel bij de moter tijdens gasge even. (Bij warme motor).
Enfin koppakking vervangen bij een garage hier in breda.
Kop gevlakt, Nieuwe thermostaat, ontlucht..
Ik denk dat dat de gebruikelijke handelingen zijn voor een garage als ze een koppakking vervangen.
Een dag later kon ik de mini weer ophalen.
Ik kreeg het advies om even een stuk te rijden om de koelvloeistof in t uitlaatsysteem eruit te koken.
En na 600km olie verversen. En filter uiteraard.
Tegen die 600 km aan werd mijn motor weer snel warm en weer het geratel tijdens gasgeven.
Ik ging terug naar de garage. Hij laat een kwartier de motor draaien, en gooit een berg koelvloeistof in de radiateur.
(Dit was overigens de 3de garage die vond dat dat motortje erg mooi liep).
De motor kwam goed op temperatuur. En niet warmer dan nodig is. Maar met de dop op de radiateur liep hij minder goed.
Hij kwam met de conclusie: scheur in de kop. Bam.

Dat is nu 2 weken geleden. Ik rijd nu rond met een radiateurdop zonder rubberen ring erin om druk te verlagen.
Durf niet de snelweg op te gaan om te testen. Maar ik kan gewoon normale ritjes maken in de stad.
Nu vraag ik me af:
Kan de garage verkeerd gehandeld hebben mbt de pakking zelf? Goedkope rotzooi?
Of koelvloeistof niet op peil?
Hij presteert in elk geval niet meer onder druk zegmaar...
Ben bang dat daardoor mijn pakking weer lek is.
Toch weer iets te warm geworden. (Net niet in t rood)

Heb nu de neiging om zelf de pakking te vervangen. Een goede pakking.
Nieuwe radiatordop, klepdekseldop.
Kop laten afpersen?
Ik ben wel technisch aangelegd maar dit klusje nog nooit uitgevoerd.
Kan wel wat hulp gebruiken naast haynes natuurlijk.
En als het dan nog eens raak is geloof ik meteen dat er een scheurtje in de kop zit.
Ik vond t nogal makkelijk en snel gezegd door de garage.

En anders opzoek naar een kop voor een 1000.

Ik wil weer fatsoenlijk kunnen touren. Ritjes naar amsterdam, utrecht, delft waren nooit een probleem vanuit breda. Nu neem ik t risico maar even niet.

Hoop niet dat iemand anders mijn probleem ook heeft ( gun je niemand ;) )
Maar hoop wel dat iemand wat kan zeggen over wat de garage mij zo pats boem vertelde.

Sinds dat bezoek bij de garage geen geratel meer gehoord bij gasgeven met watme motor. Rijd gewoon lekker. Zelfs met dit weer.
Maar is iets nog niet goed.

Groetjes,
Joepvdberg

default

RE: Koppakking 2de keer lek. Of scheurtje in kop?

Ik denk ik geef veel info, handig voor jullie. Maar dit was wel erg veel tekst ;) excuses daarvoor

RE: Koppakking 2de keer lek. Of scheurtje in kop?

Als het een garage is die serieus sleutelt, dan hadden ze bij het lichten van de kop om de pakking te vervangen niet alleen de kop laten vlakken maar deze ook (warm) laten afpersen. Alleen vlakken is half werk en dus niet professioneel. Als het zo weinig kilometers geleden is gebeurd, zou ik dat maar eens aan hem vertellen. BAM !

In mijn beleving heeft de garagist dan geen fatsoenlijk werk geleverd. En dus jou centjes laten betalen voor niks. Als je nou zelf ergens een andere kop vind die goed is, zou het zeer redelijk en billijk zijn als hij die er dan, inclusief verdere materiaalkosten, op zet. Risico op scheur is dan wel de jouwe....

Zelf vervangen van de pakking is op zich niet zo'n heftige klus. Wordt vaak te huiverig over gedaan. Neem hetwerkplaatshandboek mee naar boven en lees iedere avond voor het slapen gaan aandachtig de stappen door. Bij een standaard mini kan dan niet veel fout gaan.

good luck!