Koppakking lekt!! (na vlakken)

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Cilinderkop laten vlakken en schoonmaken i.v.m. nadieselen.

Nu alles weer ingebouwd, maar lekkage bij de koppakking...
Er komen luchtbubbeltjes uit aan de bovenzijde van de koppakking.

Wat nu...?? :( :(

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Ai :(
Kop eraf goed schoonmaken, nieuwe pakking en goed torqen (ook in de juiste volgorde). Lekt het aan de bobine kant overigens, want doen moet je wel op zoek naar die diepe dop?

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Ja, schoonmaken en nieuwe koppakking al gedaan. Ook netjes op torq.
Nieuwe dop vanochtend gekocht en dus al gebruikt.
Dus... :( |:(

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Raar de kop lekte niet voordag je hem eraf haalde. Er van uit gaande dat de kop goed vlak is kan je er niet veel extra aan doen. Het blok zal ook recht zijn. Gebruik je er vloeibare pakking bij?

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Op diezelfde plek is het wel altijd nat geweest, maar door vuil is het nooit opgevallen. Het water verbruikte hij ook altijd (langzaam).
Het zou dus kunnen dat het altijd al was...

Normaal gesproken mag je geen vloeibare pakking gebruiken, toch?

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Normaal niet nee. Alleen high performance motoren of als je hem echt niet anders dicht krijgt.

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Heb je de koppakking aan bijde kanten ingesmeerd met olie alvorens er op te leggen? Geen scheuren gezien in blok/kop?[size=85:3i546h9g]en hoe is het met je tussen slangetje?[/size:3i546h9g]

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Slangetje gehaald in Badhoevedorp [size=85:173byfad](ze hadden er precies 1 op voorraad)[/size:173byfad]

Geen olie gesmeerd tussen blok en kop, moest dat dan....?

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Heb ik geleerd altijd te doen. Waarom? Misschien als extra dichting.

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Dat wordt dus dat hele f*cking ding weer uit elkaar slopen.....
:((

default

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

vlassie schreef:
Heb ik geleerd altijd te doen. Waarom? Misschien als extra dichting.


Je geeft iemand een advies, maar je weet zelf niet waarom.
Ik noem zoiets ergens een klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

Een nieuwe koppakking kan gaan lekken omdat er op een plek vettigheid op zit en dus op die plek inbrand.
Of de momentsleutel is niet zuiver meer. Deze moet je regelmatig laten ijken.
Oorzaak kan ook zijn dat er een knikje is ontstaan tijdens het over de tapeinden schuiven. enz enz.

Wat betreft de koppakking:
Kop er af halen als blok koud is. Koppakking verwijderen. De passingvlakken goed schoonmaken en ontvetten.
Als je de koppakking uit de verpakking haalt, let er dan op dat je deze niet te ver buigt of met je handen te veel op het vlakke deel vast houd. (voorkomt hiermee opnieuw inbranden)
Koppakking op zijn plaats schuiven. In sommige gevallen schuiven ze niet zo lekker over de tapeinden. En daar kan het ook fout gaan. Een knikje kan lekkage gaan veroorzaken.
Als de koppakking op zijn plaats ligt, de kop over de tapeinden schuiven.
Van binnenuit de bouten aandraaien. Eerst allemaal handvast en laten na het moment draaien. (let op de aandraaivolgorde)

EN DE KOPPAKKING NIET INSMEREN MET OLIE. Tenzij je niets te doen hebt of verveelt. |:(

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Alles heb ik goed schoon gemaak. Kop ook laten vlakken dus daar mag het niet aan liggen. Dan nogmaals de kop eraf halen :'( en kijken of ik het kan oplossen. Ik snap er werkelijk niets van. Inbranden verwacht ik niet aangezien na het starten gelijk luchtbelletjes ontstonden aan de voorrand (vanaf het midden richting de generator). :? :? :?

default

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Kan ook een scheurtje in de kop zijn.
Al laten afpersen?

Is meestal verstandig om te combineren met vlakken.
Je betaald dan wel iets meer (paar tientjes), maar weet dan wel zeker of de kop goed is.
Men gaat er van uit dat wanneer een kop bij een bedrijf gevlakt is dan ook goed is. Maar dit hoeft niet.

Maar er kan natuurlijk ook een drempeltje op het middenblok zitten.
Wat voor een blok is het?

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Ne de kop heb ik niet laten afpersen. Het is een 998 A+ uit 1991.

default

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

@Vlassie...mijn opmerking is niet persoonlijk bedoeld hoor. :P

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Probeer hem eens iets vaster aan te draaien: 7.5kg ipv de standaard 6.8kg. Als het dan nog lekt, dan is of de kop niet goed gevlakt, zit er ergens een scheurtje in de kop (aannemelijk als er luchtbellen blijven komen?), of het blok is niet vlak...

Ik neem overigens aan dat de koppakking zo een is met van die koperen ringen om de waterkanalen aan de voorkant.

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Ik dacht ook al iets zwaarder moment dan de 68NM. Ik kan het voorzichtig proberen. Ik hoop niet dat de kop een scheur heeft. De motor is in goede conditie en volledig standard (80000km geen 180000). Ik zie wel dat op de plaats waar die nu lekt waarschijnlijk in het verleden ook nat is geweest. Het serienummer plaatje van de motor is weggeroest voor een groot deel. Ik ga in ider geval de moment waarde iets verhogen en compressie meten. Wellicht is er een compressie verschil en kan ik misschien achterhalen of er een lekkage is. Blijft hij lekken gaat de kop er maar weer vanaf en een nieuwe koppakking erop. Wel verstandig dan even de kop af te laten persen.
Bedankt alvast voor jullie hulp d:)b

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Heb al eens een kop tot 8kg aan moeten trekken om olielekkage aan de achterkant bij de oliedoorvoer te stoppen. Dat werkte toen prima en de kop/motor heeft het daarna nog heeeel lang zonder problemen uitgehouden. Was wel duidelijk te merken bij aandraaien dat 8kg echt het maximum is voordat de draad van de moeren het begeeft.

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Vanochtend de kop er weer vanaf gehaald. Ik heb nog niet de kop met een zwaarder moment aangedraaid aangezien ik niet weet wat de oorzaak is. Eerst de kop en het blok weer schoon gemaakt. Ik had wel war roestrandjes op het blok zitten bij waterpoorten. Op de koppakking was geen vreemde indrukking te zien bij de poorten. Wel voor de zekerheid maar de roest met een heel zoet klein vijltje weggevijld. Ook zie je gelijkmatig het vlakpatroon van de kop in het koper gedrukt. Je zou zeggen dat de pakking dan overal zou moeten aanliggen. Toen de kop "kaal"op het blok gelegd en met een voelmaat gemeten over er ruimteverschil zit op bepaalde plekken. Dat is niet het geval. Ik neem aan dat het blok en de kop dus vlak zijn.

Ook gezocht naar scheurvorming. Zo op het oog niets te zien. (ook ik weet dat dat niet heel veel zegt, misschien toch mar laten afpersen.)

Hoe zie je overigens of het blok gevlakt is? Bij het motor serienummer plaatje zit een stapje in het blok. Is dat later gedaan door vlakken of is dat fabriek af?

Eerst maar een nieuwe koppaking halen en dan maar weer eens proberen :? Als die dan nog niet

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Hoe staat het er mee?

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Ik heb het onderblok op vlakheid gemeten en die is in ieder geval vlak. Toevallig vandaag een nieuwe koppaking gehaald in badhoevedorp. Opvallend was dat deze koppakking anders is dan degene die ik uit engeland had gehaald. Deze pakking bestaat uit een laag koper en aan de onderkant een laag aluminium achtig iets. Aan beide kant zit een soort laklaag.
Zaterdag ochtend gaat de kop er weer op en testen maar. Hopen dat het nu wel gaat lukken.

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Na een paar uurtjes zwoegen is het dan toch eindelijk gelukt \\:)/ \\:)/ \\:)/

Kop en blok goed schoon gemaakt en een nieuwe koppakking. Deze koppakking gewoon gekocht bij een Rover garage. Wat opviel was dat deze koppakking zachter is en er een laklaag aan beide kanten zit.

Tip: koop een goede koppakking. Goedkoop was dit keer duurkoop. Deze was ook niet zo duur. Koppakking plus pakking spruitstuk (met metalen kant voor het spruitstuk) was 20,-.

Overigens heeft die ook weer mooie gele schokbrekers rondom. Nu nog een nieuwe gaskabel (bleek naag aan 4 tieren te hangen) en een nieuwe chokekabel (ook stuk).

Dank voor jullie advies en ondersteuning!!!

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Goed om te horen! Wel raar dat de vorige pakking dus kennelijk niet goed was. Jij kan in ieder geval weer rijden!

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Joepie :) Taart ?

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

oh ja nadieselen over?

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Geen idee, ik moet hem nog afstellen en ik heb geen nog geen gaskabel en choke. Chokekabel nog geprobeerd in het houdertje te krijgen maar dat is me niet gelukt. Nu is die veel tekort. Morgen even afstellen en de minio effe wassen. Jij nog acties. Oh ja de groene had links voor een lege band. Heb je dat al gezien?

RE: Koppakking lekt!! (na vlakken)

Bedankt, is terplekke opgelost. Moet hem wat vaker gebruiken :)