op cilinder 4 valt ie meteen uit dus? dan is dat blijkbaar de sterkste cilinder. en je verbranding? en compressie? alle niveau's zijn wel goed?
- Login of registreer om te reageren
op cilinder 4 valt ie meteen uit dus? dan is dat blijkbaar de sterkste cilinder. en je verbranding? en compressie? alle niveau's zijn wel goed?
Chrispi schreef:
Mn karretje maakt sinds kort een geluid als een traktor als ik gas geef en slaat (soms) af als ik moet afremmen naar stilstand toe. Verder heb ik een zeer merkbaar "snelheidsverlies" (hij gaat niet harder dan 90 zeg maar) Daarnaast loopt 'ie erg snel warm. Koppakking lijkt mij dus, echter :
• Nu heb ik de "bougie-kabeltest" uitgevoerd... echter wanneer ik kabel 4 loshaal slaat de motor gewoon af. ( bij de rest van de kabels niet )
Hmmm, laten we die koppakking even vergeten. De 'bougiekabel-test' is gaat als volgt. Als de motor netjes stationair draait en je haalt 1 van de 4 bougiekabels los (met een geisoleerde tang...) moet het toerental terugvallen, misschien slaat de motor zelfs af. Bij het terugplaatsen van de kabel moet het stationair toerental zich herstellen. Veranderd er niks aan het toerental als je een kabel los haalt, dan doet die cilinder dus niet mee. Je moet de test dus 4x, 1x per cilinder, uitvoeren. Dan weet je of wie er meedoet en wie niet. Laat de uitkomst maar weten. Oh ja, zet ook even je woonplaats in je profiel. Soms (vaker dan je denkt) zijn er vriendelijke lui in de buurt die wel willen adviseren. En begin niet als eerste klusje aan een koppakking zonder hulp. Het kan wel, maar het is geen beginnersklus.
Succes,
Ik weet niet of het echt had gekund, maar wil toch even een opmerking plaatsen. Allereerst, dat je gezocht hebt.
Je hebt kennelijk wat info gevonden, maar het was je nog niet helemaal duidelijk. Meestal is het dan handiger om in het topic waar je (bijvoorbeeld) die bougiekabeltest hebt gevonden, nog wat toelichting te vragen. Dan hadden we nog wat extra verduidelijking gehad in het topic dat voor jou, en misschien ook wel voor anderen, nog niet helemaal duidelijk was. Nu hebben we [i:18h45kty]nog[/i:18h45kty] een topic over slecht lopende motoren en lekke koppakkingen.
[size=75:18h45kty]Je hoeft niet bang te zijn dat niemand je bericht ziet omdat het een oud topic is, want topics worden gesorteerd op de laatste reactie. Vandaar ook dat een topic bovenaan de lijst terecht komt als er net iemand in heeft gereageerd.[/size:18h45kty]
Deze bijvoorbeeld:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 1495#51495
Als je in de buurt van Dordrecht woont, of zin hebt om langs te komen, wil ik wel een compressietest voor je doen.
Het klinken als een tractor kan nog meer oorzaken hebben, misschien is zelfs gewoon je uitlaat lek, of heb je een klep verbrand.
Het wel of niet roken, in wat voor kleur dan ook heeft te maken met de plek waar de koppakking eventueel door is. Als hij tussen twee cilinders stuk is, komt er geen koelvloeistof of olie tussendoor.
groeten,
Wouter
zozo, Wouter... je hebt echt tijd over of niet?
Jij ook, dat je het allemaal leest?
Wouter
Ik krijg steeds mailtjes...
Heb jij trouwens nog goede of slechte ervaringen met koppakkingen? dure/goedkope?
Ingediend door Chrispi op za, 09-10-2004 20:09
bedankt voor alle berichten en reacties
Wouter: dank voor je aanbod ! Ik woon trouwens in Vlaardingen en normaal gesproken rijd ik nog wel eens die richting op. Als je binnenkort tijd hebt: héél graag.
Eelke: sorrie... ik had dat inderdaad kunnen doen.
Verder het antwoord op de andere vraag?: Waar kan je op internet goede en bruikbare handleidingen omtrent dit onderwerp vinden?
amazon.com of bol.com...
the haynes manual of david vizzard's tuning bl's a series engines en dan heb je nog how to powertune the 1275 a-series engine for road and track door des hamill
Als ik zo het forum eens doorlees, de Haynes erop nasla lijkt het vervangen van de koppakking allemaal nogal mee te vallen. 2 uurtjes om de boel te demonteren en 2 1/2 om de boel er weer goed op te zetten of iets dergelijks. Klopt mijn inschatting een beetje? Want dan mis ik een beetje waarom garages er zo veel geld voor vragen (400-700 euro's). Ter referentie, ik heb de juiste gereedschappen en heb redelijk wat sleutelervaring op gebied van vervanging van onderdelen. Het fijne afstelwerk laat ik over aan iemand die dat beter kan. Het gaat hierbij om een Mayfair met een 998cc uit een '84 Metro. Ik vermoed dat de kop nog niet is aangepast voor ongelode benzine, maar dat kan ik mooi meteen even checken (zittingen bekijken). Als ie nog niet is aangepast zoek ik nog een ongelode cilinderkop... tips?
groeten,
Harald
Harald schreef:
Als ik zo het forum eens doorlees, de Haynes erop nasla lijkt het vervangen van de koppakking allemaal nogal mee te valle
Inderdaad, als je wat sleutelervaring hebt, is het "pretty straight forward". Alleen als je niet weet waar je mee bezig bent, kan het nogal wat problemen veroorzaken.
Haynes gaat wel altijd uit van ideale situaties, er breken geen bouten af en de klepstoterstangen vallen niet in je blok om maar eens een paar voorbeelden te noemen.
cheers,
Wouter
Aha... optimale situatie, dat lijkt erg op de praktijk
Met mijn tijdsinschatting zit ik dus niet zo scheef?
Harald
Met mijn tijdsinschatting zit ik dus niet zo scheef?
Als je een beetje weet wat wat is, en hoe het los moet, zit je misschien zelfs nogal ruim in de tijd...
Wouter
Nu wil ik records horen ook! volgende keer klokken dus en met bloedende knokkels niet afvegen, maar gewoon doorgaan!
De eerste keer zal het allicht langer duren. Begin er niet aan als je de volgende ochtend met de auto weg moet. Lijkt me logisch. Die optimale situatie heb ik nog weinig meegemaakt. er gaat altijd wel een keerring lek, of er breekt wel een tapend of bout ofzo.
ruim in de tijd...
.. afhankelijk van wat je tegenkomt als je de kop los hebt ..
(en bij mijn eerste keer was ik 'vergeten' het water af te tappen )
YMMV,
Theo van den Bogaard
dat is nog te overzien gelukkig. Achteraf olie er ook uit en daarna verse erin en dan heb je meteen weer verse olie. Ik heb zelf helaas vaak pech met afbrekende tapeinden en slecht schroefdraad.
En hebben we nog tips omtrent het losmaken met warme of koude motor... wel of niet ruim van tevoren inspuiten met kruipolie (om wat breuken tegen te gaan), etc?
By the way, deze mini gaat niet de dag erna de weg weer op... eerst maar eens een beetje goed krijgen. Daarna moet vrouwlief er een tijdje in kunnen rijden terwijl de British Open dan uit elkaar gaat ter reparatie van het plaatwerk. Als die dan klaar is gaat deze Mayfair de verkoop in, dus ik doe het liever goed dan dat ik straks een hoop gezeur heb over een gammel motortje. Dat ga ik dan ongetwijfeld hier ergens teruglezen.
.. met koude motor .. je moet tenslotte ook het spruitstuk losmaken, en daar wil je je vingers natuurlijk niet aan branden, je kunt er al moeilijk genoeg bij .. kruipolie; de avond van tevoren even inspuiten: kopmoeren en spruitstukmoeren.
Verder is het rechttoe rechtaan met de Haynes erbij (Installation is a reversal of the removal procedure ) .. als je overal een beetje bij kan ..
succes,
Theo van den Bogaard
Om deze weer ff omhoog te schoppen Ik heb dus het zelfde plan en dat Haynes boek, waar kun je dat kopen c.q. bestellen. Ik heb nu dit werkplaatshandboek op de kop getikt: "Britisch Leyland Mini 1976-1981". Ook voor de 1000 SDL. Ik heb zelf een Austin Mini 1000 thirty edition. Handgeschakeld. Kan ik dan voor de koppakking vervangen gewoon dit boek gebruiken?
Edit: En welk gereedschap? Een moment sleutel oid en welke doppen?
gewoon dit boek gebruiken?
ja .. de procedure is hetzelfde
gereedschap: inderdaad een momentsleutel ;-)
doppen: 1/2" en 9/16"
voelermaatjes om je kleppen te stellen na montage ..
succes,
Theo van den Bogaard
moet ik een hele set voelermaatjes hebben of alleen die van 0,3 mm of is meer handiger ofso?
In ieder geval weer bedankt Theo
Ivo
edit: En welk bereik moet de moment sleutel hebben?
voor zover ik weet worden voelermaatjes niet los verkocht .. dus een set ;-)
(ziet er uit als nr.9 op plaatje: http://www.westerhaven.nl/afstel/pics/gereedschap1.jpg )
groetjes,
Theo van den Bogaard
Iedereen hefet het nog steeds over de cilinderkop.
Niet dat ik het bij het juiste einde heb, maar nagaan kan geen kwaad. Ik heb met een andere auto eenzelfde probleem gehad. Karretje liep op twee cilinders, met moeite kon ik 80 km/u halen. Doorschakelen naar de vier was niet eens een optie.
Bij controle bleek dat de bougiekabels waren verteerd en er corossie optrad in de bougiekabels. Geen goede geleiding meer. Hierdoor was er geen verbranding in twee cilinders.
bougie kabels zijn doorgemeten en er is een compressiemeting gedaan, dus het is wel degelijk de koppakking
edit: En idd de koppakking tussen 3e en 4e cilinder lag ertussen uut. Ik heb nu alles uit elkaar, dankzij de deskundige hulp van het forum en in het bijzonder Theo. Bedankt alvast! Heb een nieuw pakkingssetje besteld en die kan ik morgen ophalen. Voor de liefhebbers nog wat foto's: http://groups.msn.com/miniovi/koppakkin ... lbumlist=2
Ik had gister de klepveer binnen, dus meteen toen ik terug kwam van het werk aan de slag gegaan. Ben tot half 1 bezig geweest en hij loopt weer als een zonnetje! Hanz bedankt voor de veer en deskundige hulp en uiteraard de rest ook voor de tips en trucs. Straks na het werk nog even koelvloeistof vervangen en de motorkap en de grill er weer opzetten, dan ga ik weer een proefritje maken. Ik ben zo blij dat de mini weer klaar is!
Ivo
RE: Koppakking stuk ?!
Ingediend door Chrispi op do, 07-10-2004 01:51
Hallo allemaal,
Ik heb op het forum allerlei berichten betreffende koppakking zitten lezen, en dat zijn er nog al wat. Echter mij is het een en t ander nog niet helemaal duidelijk.
Mn karretje maakt sinds kort een geluid als een traktor als ik gas geef en slaat (soms) af als ik moet afremmen naar stilstand toe. Verder heb ik een zeer merkbaar "snelheidsverlies" (hij gaat niet harder dan 90 zeg maar) Daarnaast loopt 'ie erg snel warm. Koppakking lijkt mij dus, echter :
• Nu heb ik de "bougie-kabeltest" uitgevoerd... echter wanneer ik kabel 4 loshaal slaat de motor gewoon af. ( bij de rest van de kabels niet )
• Ik heb geen witte rook uit mn uitlaat, en geen witte smurrie bij mn oliedop.
Kan het kloppen dat het de koppaking is die stuk is? En zoja... Ik lees overal dat je dit "relatief" makkelijk zelf kan doen, maar heeft iemand een stap voor stapje uitleg voor me, deze kan ik namelijk nergens vinden. Of desnoods een titel van een (liefst nederlandstalig) boek?
Ik wil gaan proberen dit zelf te doen dan. (mn garage wordt te rijk van mijn mini 1000 uit 1990)
Bedankt voor de reacties alvast!