Koppakking stuk

RE: Koppakking stuk

Gisteren op weg naar huis ging mijn Mini ineens wat meer herrie maken en slechter lopen. Na wat onderzoek bleek hij op cilinder 3 en 4 slechter te lopen.
Na het een en ander uitgesloten te hebben zat er niets anders op dan de cilinderkop te demonteren om verder te onderzoeken wat de oorzaak kon zijn.
Ik vermoede lekkende kleppen of nog erger.
Na een avondje sleutelen was de oorzaak snel gevonden.
Er was een stukje pakking weg tussen cilinder 3 en 4.



Ik vraag mij af wat hier de oorzaak van kan zijn?

Verder de kleppen nog op lekken gecontroleerd maar die dichten nog perfect af. Cilinderkop op zijn kop gelegd en wat terpentine erop gegoten.
Dit bleef perfect liggen en zakte er niet doorheen.



Nu dus op zoek naar een nieuw setje pakkingen en ik denk ook maar de kop laten vlakken. ook wil ik gelijk de klepsealtjes vervangen want de mini rookte soms behoorlijk. Pas compressie laten meten maar die was overal gelijk 13 bar.

Hebben jullie nog advies wat ik verder eventueel nog meer gelijk kan doen?
En weten jullie een goed bedrijf die mijn cilinderkop kan vlakken?

Ik houd mij aanbevolen voor tips.

RE: Koppakking stuk

Inmiddels wat meer onderzoek gedaan.
Bij cilinder 1,2 en 3 kan je net met je nagel de cilinderbus voelen die er dus iets boven uit steekt. Maar bij cilinder 4 zit de cilinderbus precies gelijk met de bovekant van het cilinderblok.

Zou dit eventueel de oorzaak kunnen zijn?

RE: Koppakking stuk

Clubman Estealth schreef:
Inmiddels wat meer onderzoek gedaan.
Bij cilinder 1,2 en 3 kan je net met je nagel de cilinderbus voelen die er dus iets boven uit steekt. Maar bij cilinder 4 zit de cilinderbus precies gelijk met de bovekant van het cilinderblok.

Zou dit eventueel de oorzaak kunnen zijn?



beide vlakken (kop en blok) moeten vlak zijn.
Anders gaat je koppaking inderdaad niet lang mee.
Maar weet je zeker dat je bussen hebt die omhoog zijn gekomen?
Is het geen randje roet.

Als het je bussen zijn die omhoog zijn gekomen heb je een leuk karweitje te doen.

RE: Koppakking stuk

Hoi, ik denk niet dat je bussen hebt,je voelt het randje tot waar de zuigerveer naar boven komt.
Je hebt compressie gemeten en meet 13 bar? Dat lijkt mij een beetje veel.
Het zou kunnen dat je cilinderkop al een paar maal is afgefreesd,en daardoor de comp al hoger is geworden.Dan kan je koppakking het niet lang aan.
Eigenlijk zou je je blok moeten vlakfrezen,maar dat doet bijna niemand.
Als je kop vlak is maar je blok niet dan kan je pakkingen blijven steken.
Met een recht liniaal of iets dergelijks kun je een indicatie krijgen,meer ook niet.
De moeren van de kop worden vaak te hard aangetrokken;helemaal niet nodig!!!
Ik heb genoeg motors gebouwd en nooit een koppaking probleem gehad.Gewoon de standaard waarde aanhouden,de pakking doet de rest.

default

RE: Koppakking stuk

Oké, in de sleepwagen naar Rotterdam. Mijn mini (1991) zou volgend de ANWB een kapotte koppakking hebben (cilinder druk 0, 0, 8, 11)

Wie kan dit voor mij repareren. Ik heb wel de ruimte maar niet de kennis (en kunde?)

RE: Koppakking stuk

|:( Jullie hebben gelijk.
Ik ben vanochtend toch nog even gaan kijken en de boel goed schoongemaakt.
Ik vraag mij nu al hoe ik er bij gekomen ben dat bij de andere drie cilinders de bussen iets omhoog stonden....
Er zitten id. helemaal geen bussen in.
Ik denk dat het door de afdruk van de pakking leek dat er bussen inzaten. En die randjes waren id een beetje aangekoekt roet.

Nou dat scheelt weer. Nu nieuwe koppakking, klepsealtjes olie en bougies en filter halen en de boel maar weer in elkaar sleutelen.

RE: Koppakking stuk

Vanmiddag bij CVM classic mini-parts de onderdelen gekocht.
Hele fijne zaak trouwens. Gezellige mensen die echt de tijd voor je nemen en ook zeer deskundig zijn. En vooral niet duur.

Vanmiddag de kop schoongemaakt en alvast de klepsealtjes vervangen.
Morgen helaas geen tijd maar van de week zal de mini hoop ik weer up en running zijn.

RE: Koppakking stuk

Onze afspraak voor vandaag belde af vanochtend.... :D Goh wat vervelend.
Dus toch tijd gehad om de cilinderkop weer terug op het blok te bouwen.
Ook gelijk de kleppen gesteld alles weer aangesloten starten en...... bijna direct lopen. En nog goed ook.



Voor het eerst sinds ik de Mini heb (is nog niet zo lang) eindelijk geen blauwe walm meer uit de uitlaten. d:)b

Maar ik wilde ook gelijk de ontsteking afstellen maar stuitte op een heel vreemd probleem. Ik maak hier even een nieuw topic voor aan want het hoort niet echt meer onder koppaking.