koppakking welke kant boven?

RE: koppakking welke kant boven?

Hoi,

Ben bezig met het vervangen van de koppakking van mijn 1300 metro blok.

Maar op de koppakking die ik gekocht heb staat niet aangegeven wat de boven of de onderkant is.

Het gaat hier om een pakking die aan de ene kant geheel van koper is, en aan de andere.......


Moet de kopere kant aan de kant van de kop(dus omhoog), of juist anders om :? .
Wie weet raad.

Frans

RE: koppakking welke kant boven?

Gevonden hoor.
Nu ben je zeker wel nieuwschierig.
Heb je geen gehannes boek?
1969-1995 (GEHANNES1)blz 60 par 62/3+4 , 3 droog erop leggen ,4 op de pakking(origineel) staat "front en top".
EN DE RANDJES NAAR BOVEN ,OK!!!!!!!!!
1969-1996 (GEHANNES2)BLZ 2A.8 par 24/25 , hetzelfde als hierboven.
EN DE RANDJES NAAR BOVEN , OK!!!!!!!!
Deze randjes drukken zich samen maar het blijven randjes , hier bedoel ik mee dat die hoeveelheid materiaal ergens naartoe moet.
Dit drukt zich meer in de kop dan in je blok , en wat blijkt als je de boel weer 3 maal sloopt dat er groeven in je kop ziten en bijna niet in je blok.
Daarom hoef je alleen vaker je kop te vlakken dan je blok.
Note : ALTIJD EEN NIEUWE PAKKING GEBRUIKEN ALS JE DE KOP WEER TERUG ZET , EN ALS DE MOTOR 1 MAAL HEET IS NOG EEN KEER JE BOUTEN NALOPEN.
Aanhaal volgorde = gezien van de "front" (dus T-klep rechts)

6 2 3 7

B A
9 5 1 4 8
A en B zitten alleen op 1275's en moeten pas het laatst.
Groetjes ,Jeroen2

Wel wat zwak dat er niet meer motormuizen hebben gereageerd hoor!!

RE: koppakking welke kant boven?

ik ben het alleen niet zo eens over het heet natrekken. als je kop en blok vlak zijn (toch?) gewoon droog ( geen olie ofzo op de bouten)op moment aantrekken en een tijdje later nog een keer natrekken.

als het ff kan ik zou er gewoon een originele metro pakking opzetten (of een Payen).

om even stukje van oom keiffffff C aan te halen :

If it is not a genuine Rover or Payen gasket, don’t use it; at least half the problems presented to me are caused by cheapo head gaskets. If it’s a copper-composite gasket, make sure it’s got a slate-grey coloured ‘filling’ and a silver spray-paint-like coloured underside. If it’s a shiny tin/steel colour (looks like clean bare metal), forget it. If it's got a copper top surface and a black under-side (looks like painted metal), forget it. If it’s a dark charcoal-coloured-looking thing, chances are it’s genuine Rover. And the small-bore, strange, silver-grey-coloured things that look more like exhaust manifold gasket material than head gasket material supplied in Rover/Unipart head gasket kits are OK for standard motors. Anything else - leave well alone!



het idee is dus wel dat hij blijft zitten :)

RE: koppakking welke kant boven?

Klopt siryun.

Bij de mini hoef je de kop niet na te trekken.
Het risico bestaat dat er bij het na trekken de kop wordt scheef getrokken. De cilinderkop bouten worden hierdoor teveel gerekt.

RE: koppakking welke kant boven?

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens , tot 1000cc hoeft het niet maar alles wat groter is of word opgevoerd zeker.
1 je trekt ze aan op ongeveer 50% , dan 75% , dan 100%.
Zet er maar een micrometer op en je merkt dat je als hij 1 keer warm is geweest nog zo'n 0.03mm komt!
Ongeveer een 1/2 zeskantje.
Dit scheelt ook weer in je compressie verhouding , weer een beetje voordeel.
Hierna moet je als je het goed wil doen wel weer even je kleppen nalopen of deze nog goed staan.
Wat scheef trekken betreft , dit kan alleen gebeuren als je de kop in 1 maal op torque vast zet , hoe meer tussen stappen hoe beter , maar de laatste altijd minimaal van 75 naar 100%.
Dit omdat je door de gripstrenght van je boutdraad heen moet.
In de meeste garages zetten ze hem er vaak koud op en heb je na 1 a 2 jaar weer een lekke kop.
grtjs , Jeroen2 8)

RE: koppakking welke kant boven?

Ik zou zeker een originele koppakking kopen want ik heb slechte ervaringen met niet alleen koppakingen maar ook bijvoorbeeld de pakking tussen versnellingsbak en het blok, die paste gewoon niet :? .
Enne ik heb nu net mijn 1000cc koppakking vervangen maar moet ik hem nu nadraaien of niet? De motor is helemaal standaard...

RE: koppakking welke kant boven?

Nee , zoals ik al schreef , als je het toch doet is het altijd beter.
DIT MAG ALLEEN ALS HIJ 1 KEER WARM IS GEWEEST.
Er kan namelijk na een paar maal rijden wat koolafzetting in verbrandingsruimte op de pakking zitten EN wat roestafzetting in de waterpoorten.
Als je dan nog je kop natrekt heb je kans dat je de pakking crushed op die zeer harde korreltjes.
En na een paar maal hard optrekken bij een verkeerslicht tegen een heuvel op vormt de pakking zich ook tussen kop en blok , dus dan mag je hem ook niet meer natrekken.
Koper heeft de eigenschap uit te harden als je het vervormt en met warmte behandeld of zich in een hoge druk bevind.
Denk aan je remleiding (hoge druk vervorming) , deze zijn na verloop van tijd keihard.
Denk aan een koperring (vervorming) , ook keihard en alleen weer zacht te krijgen met een brander.
Dus je koppakking gedraagt zich net zo.
Hiermee laat ik zien dat ook als je alleen een koppakking vervangt niet meteen moet gaan crossen.
Het daagt wel uit na zo'n klus , maar gemak dient de mens!!!!
8) grtjs , Jeroen2

RE: koppakking welke kant boven?

ik ga toch nog even sputteren. :P

ff voor het idee. op moment zetten is bedoeld om de bouten (boutjes in het geval van een A series)een bepaalde hoeveelheid voorspanning te geven om te compenseren voor de rek.

dus eigelijk zou je zelfs niet hoeven na te trekken na een minuut of wat staan (aannemend dat je een goede koppakking hebt)zelfs met nieuwe bouten.

als dan hij lekt is of je blok niet vlak en/of je kop niet vlak. de meeste blokkies rijden zeker de eerste 50.000 a 100.000 met de zelfde pakking en daarna is het geklooi, geeft te denken nietwaar?