koppel probleem?

default

RE: koppel probleem?

concrete kwetsie..
Ik kan schakelen als de motor niet draait na het starten koppelen krijg ik hem in geen een versnelling..
Achteruit doet het wel maar valt gelijk stil na gasgeven..

Koppelingplaten verrot? Of wat anders?

Advies is zeer welkom!:)

RE: koppel probleem?

Kan de Koppelingsplaten zijn, maar ik denk eerder dat hij gewoon niet goed ontkoppeld doordat de koppelingscilinder niet vergenoeg uit gaat. Lucht in het systeem, of eventueel een lek?

RE: koppel probleem?

Als ie een tijdje stilgestaan heeft zitten misschien de draaiende delen van de koppelingsbediening vast. Links in de motorruimte (als je ervoor staat) even kijken dan zie je hoe het mechanisme werkt, op de draaipunten even wat olie.

default

RE: koppel probleem?

elke keer als hij gestart heeft liggn er wel een paar druppels olie op de grond :?
onder het midden van de auto, ik heb er nog niet drastisch naar gekeken maar ik hoop dat het meevalt!

okee ik ga dat mechanisme bekijken en eenst even goed inspecteren!

RE: koppel probleem?

Cylindertje kost paar tientjes dus dat zou je niet de kop kosten. Hier zouden de druppels vandaan kunnen komen, kan ook je aandrijfas kering kunnen zijn, deze lekken ook wel eens (lees vaak).

Even aan de koppelingscilinder voelen en als hij nat is aan de onderkant heb je je antwoord denk ik.

default

RE: koppel probleem?

okee!

ik zal hem is op gaan zoeken deze week! mini staat helaas niet naast huis..
en mijn scooter moet eerst af van mijn ouders haha!
heb het er maar druk mee!!
maar wel een mini :+)

RE: koppel probleem?

Succes!

default

RE: koppel probleem?

Vanavond ben ik er geweest:

het begon als volgt!
om te kijken of de cilinder lekte van de olie heb ik eerst een paar keer met het koppelpedaal gepomt, er lag geen olie op de grond.. toen heb ik hem gestart en kwam er ook geen olie!

10 min warm laten draaien toen kon de choke uit.. aan me maatje gevraagt of hij me wilde duwen.. dit ging vrij makkleijk en toen ik hem daarna wilde proberen weg te rijden zag ik dat hij tijdens het duwen gewoon in zijn versnelling heeft gestaan..
ik vroeg hem nog een keer te duwen en toen heb ik het pedaal ingetrapt.. geen kant op de krijgen (de mini)

nou mijn koppeling deed dus het omgekeerde dan hij zo moeten doen! na een keer gestart te hebben voelde de koppeling heel normaal aan, geprobeerd hem in zijn achteruit te krijgen en jawel dit ging, en jawel hij ging achteruit (rijdend!)
toen in zijn 1 en ik reed! koppeling voelde goed aan etc.

toen we het olie peil checkte... 1 cm onder het minimum.. gauw uitgezet!

wat is nu de beste aanpak? want ik heb het gevoel dat er niks mis is met de koppeling..
hoe moet het koppelen en schakelen in een mini aanvoelen? is dit allemaal extreem direct na de handelingen? of kan er eenbeetje speling opzitten?

hoop vragen, is ook me eerste mini, hopelijk willen jullie helpen!!

RE: koppel probleem?

Mischien zat je koppeling gewoon even vast (gebeurt wel eens na lang stil staat) en is nu weer los, als alles nu werkt klaar!

Koppeling voelt vrij direct en stevig aan, beetje speling is niet erg.

Groeten,
Arthur

default

RE: koppel probleem?

en op de pook?

ja ik ben er er echt heel blij mee!!
nu het raadsel van de olie nog!!

als hij de volgende keer weer gewoon koppeld ga ik er indd van uit dat er niks hoeft te gebeuren!

bedankt!!

groet Jonathan

RE: koppel probleem?

MIsschien heb je hier ook nog wat aan:
Afgelopen weekend had ik tijdens een klassieker rally ook steeds meer last dat ik de versnellingen niet ingeschakeld kreeg. Ik vreesde een hydraulisch lek (inwendig) maar zag al gauw dat de hefboom op de koppeling gewoon bewoog. Echter: ik hetb het type met de lange hefboom (oud type koppeling, non-verto) en deze heeft een afstelling nodig van beide zijden: volledig ingetrapt en pedaal los. Pedaal los was de afstellking die zorgde voor het probleem: een contramoer van de stelbout op de wok (koppelingshuis) was losgelopen en dat vergrootte de vrije slag. Normaliter hoort de hefboom zodanig afgesteld te zijn, dat deze aanligt aan de koppeling, minus 1 vlakje van de zeskantbout terug gedraaid. Een heel kleine beetje vrije speling dus. Na dit zo te hebben aangedraaid was mijn prbleem direct over en schakelde mn mini weer als de beste !

default

RE: koppel probleem?

Ik hbe inderdaad het idee dat mijn schakeling een beetje 'zompig' 'snottering' gaat ..

heb je misschien een foto van die hefboom?
(ik ben een beginneling)

dan zal ik eens kijken of het bij mij ook zo is..

het is een '89 met 1300 motor

bedankt ik hoor het graag!

default

RE: koppel probleem?

Als je mini zo lang heeft stil gestaan dat de bewegende delen vast zijn gaan zitten zou ik ook even de vloeistof vervangen.
Dan heb je ook meteen ontlucht, wat ook niet verkeerd is na een erg laag peil.

RE: koppel probleem?

heey

Heb ook ongeveer het zelfde gehad in de 1 liep die van zelf ook al had je de kopeling in getrapt hebbe eens de vloeistof vervange en de leiding schoon gemaakt en nu kraak die niet meer en schakelt goed maar wat een rotzooi daar uit kwam :)