Na, twaalf jaar stilstand zou ik de HKC en de werkcylinder toch reviseren. Zeker de HKC is niet altijd even betrouwbaar.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Na, twaalf jaar stilstand zou ik de HKC en de werkcylinder toch reviseren. Zeker de HKC is niet altijd even betrouwbaar.
Dennis
Dank voor de reactie.
Wat ik dan niet begrijp is dat volgens mij het hydraulisch systeem wel werkt.
Aangezien de stelmoer tot aan de wok komt.
Daarom ook de vraag of ik de stelmoer wat verder mag opendraaien zodat de plunjer er 'dieper' in kan komen en zo de drukplaat wat harder kan aanduwen ?
Het kan ook zijn dat de werkcilinder nu op zijn maximum drukt en toch dat ééne milimetertje te kort komt...
Maar ik weet niet wat er binnen in de drukgroep kan gebeuren als ik de stelmoer te ver draai.
Hoe voelt schakelen als de motor uitstaat? Heb je dan nog moeite met in de versnelling duwen?
Ingediend door henkmarius op za, 01-06-2013 11:42
Misschien wat voor de hand liggend, maar heb je al je olie (incl. filter) te vernieuwen? Die zal na 12 jaar condens zijn werking wel verloren hebben. Versnellingsbak en motor delen de olie bij een mini.
Als de motor stil staat dan verloopt het schakelen vlot.
Ik zal maar eens een bestelling doen voor revisiekits voor de werkcilinder en hoofdcilinder. Ook een nieuw flexibel kabeltje naar de werkcilinder zal geen overbodige luxe zijn.
Bestelling is nog niet geplaatst, dus andere tips zijn ook welkom hoor !
De motor is er helemaal uit geweest voor de opknapbeurt, dus ja er zit nieuwe olie in het blokje (20W50)en een nieuw filter.
Wat bedoel je met : "maar het is echt wel heel hard om te schakelen."
Wat is het probleem nu precies ?
Gaat de pook zwaar, of moet je veel kracht erop zetten om 'm uit de versnelling te krijgen of wat.....
In versnelling krijgen lukt, maar je moet inderdaad hard aan de pook sleuren om hem er in te krijgen. Vooral de achteruit.
Als de motor niet draait lukt het ietsje beter dan dat ik de koppeling intrap met draaiende motor...
Kijk, het is nu ook wel tig jaren geleden dat ik nog met de mini heb gereden.
Ik vergelijk misschien te veel met andere 'moderne' wagens.
Ik denk niet dat je het probleem bij de koppeling moet zoeken.
Dan zou je 'm met veel knarsentanden in z'n achteruit moeten krijgen.
Ik denk eerder aan je schakelbox ( vet erin vernieuwen ? )
Ook heb je dikke olie gebruikt, wat met deze lage temperaturen niet meewerkt.
15W40 was beter geweest.
Rijdt de olie maar eens warm, kijken of het beter gaat.
Dank je wel voor de tips.
Die dikke olie heb ik bewust gekozen omdat ik weet dat het oude motortje daar beter mee gebaad is met het oog op lekken.
De olie ga ik nu niet meteen vervangen, maar zal die binnenkort eens wat warm laten draaien en het verschil uittesten.
Inderdaad, er zijn enkele zaken die ik niet heb vervangen / gecontroleerd. Waaronder de schakelpook.
Ik heb die enkel losgemaakt aan de motor en achteraf weer vastgemaakt (stangen). Niks aan gereviseerd ofzo. ff kijken waar het vet in moet en eventueel verversen.
Baat het niet, dan schaadt het niet toch ?!
Meer en meer maak ik me de bedenking dat het koppelingsmechanisme (pompjes) toch in orde is aangezien de 6,5 mm speling tss wok en borgmoer er volledig ingaat bij het intrappen van de koppelingspedaal. Meer moet het toch niet zijn om te kunnen schakelen hé ?
UPDATE :
Nadat iemand anders er mee heeft gereden merkte hij op dat de koppeling 'kort' staat.
En effectief ; Als het pedaal keihard tot op de bodem ingedrukt wordt dan gaat het schakelen goed.
Kanttekening : toen de auto al die jaren heeft stilgestaan is de koppeling vast komen te staan en hebben de kids -die veel lol hadden in het wagentje- de pedaal scheef getrapt.
Ik heb die zo recht mogelijk teruggezet bij het renoveren.
Zou dit het kunnen zijn ? Pedaal nog niet goed genoeg in positie ?
Inmiddels enkele weken verder en ik denk dat het opgelost is.
In afwachting van het revisiesetje heb ik het bakje onder de versnellingspook volgepompt met vet. Daar was weinig van van terug te vinden.
Bediening was ietsje soepeler. OK !
Het reviseren met een kitje bestaanden enkel uit rubbers voor de hoofd- en rubbers/veer voor de werkcilinder ging prima.
Een nieuwe gevlochten kabelleiding naar de werkcilinder en ontluchten.
Helaas heb ik nog niet kunnen testen op de weg maar ik heb wel de indruk dat het schakelen en het koppelen/ontkoppelen goed werkt nu. Met en zonder draaiende motor. Toch voor die enkele meter dat ik vooruit en achteruit kon in de garage.
Binnenkort laat ik hier nog weten hoe het schakelen verloopt op de weg.
Ingediend door Flying Dutchman op do, 04-07-2013 22:48
Hoi, die stelmoeren laat ik er zelfs af,hebben weinig nut.
Er zijn altijd mensen die beweren dat het precies zo moet staan,maar na jaren rally rijden en vanalles en nog wat met mini's uitgehaald te hebben ,heb ik nog nooit die moeren gebruikt.
Gewoon een eind verder draiien als je ze toch erop wilt hebben.
Ze zitten erop om te voorkomen dat je de koppeling zou "doortrappen".
En als je nu met al die revisie en nieuw slangetje ,met draaiende motor,nog een kraak hoort bij achtteruit ,dan staat je koppeling nog te slippen.Dus ontkoppelt niet goed genoeg.Dan moet je verder zoeken.
wat voor een vet kan ik het best gebruiken op de plek waar de versnellingspook in de versnellingsbak gaat? ( heet dit schakelbox?)
In de schakelbox kan je het beste een niet al te dikke Multi Purpose Grease doen.
Niet te veel, alleen de bewegende delen.
Met te dik vet schakelt hij in de winter heel stroef.
Een Extreme Pressure vet is niet nodig, dit bestond bij het ontwerp van de mini nog niet eens.
ik ga er maar gewoon een klodder lagervet in proppen
in de winter hoef ik niet te rijden dus dat zal geen probleem opleveren lijkt mij zo!
RE: Koppelen en schakelen na vele jaren stilstand.
Ingediend door Frederic op vr, 31-05-2013 21:29
Beste Mini-liefhebbers,
Enkele maanden geleden ben ik gestart met het rijklaar krijgen van mijn Mini uit 1986.
12 jaar heeft hij stilgestaan.
Gelukkig is dit forum er, want ik heb met veel zoeken en sleutelen een mooi resultaat behaald !
Vandaag de motor gestart. Hij deed het net voor de opknapbeurt al goed, nu doet hij het ook weer super !
Dan de testrit ! Tot mijn verbazing verliep alles prima. Hoewel, het schakelen was niet zo best.
Ontkoppelen lukt en schakelen ook, maar het is echt wel heel hard om te schakelen.
Nu ben ik hier al een paar uurtjes aan het zoeken en lezen maar krijg de eindjes niet aan elkaar geknoopt. Want de problemen met schakelen of koppelen lopen danig uit elkaar en er worden oplossingen aangeboden waarvan ik denk dat ze uit te sluiten zijn.
De werkcilinder en hoofdcilinder zijn opgepoetst en ontlucht (2x) met eezibleed.
De drukgroep is volledig vernieuwd. De stelmoeren aan het plunjer staan op 6,5 mm van de wok vandaan. Bij indrukken koppelingspedaal komt dit netjes tot tegen de wok.
Zou het kunnen dat door de jarenlange stilstand de platen toch wat blijven kleven en dat daardoor het schakelen wat minder lukt ?
Mag ik die stelmoeren wat verder zetten dan 6,5mm zodat de drukgroep dieper kan drukken ?
Heeft het überhaupt met de koppeling te maken ?
Of moet ik niet panikeren en wat meer testritjes uitvoeren zodat alles wat losser komt ?
Extra info :
Vertokoppeling
HKC en werkcilinder zijn volledig uitgekuist, niet gereviseerd.
Groeten,
Frederic.