Misschien dat een keertje ontluchten helpt...
was ook de oorzaak van een helemaal niet meer functionerende koppeling bij mij...
ff de lucht d'r uit en de vloeistof bijgevuld en weer perfecto!
- Login of registreer om te reageren
Misschien dat een keertje ontluchten helpt...
was ook de oorzaak van een helemaal niet meer functionerende koppeling bij mij...
ff de lucht d'r uit en de vloeistof bijgevuld en weer perfecto!
Ja, ontluchten!!!!
Kan wel het raampje open zetten maar dat helpt niet, denk ik.
Hoe moet dat dan?
Maar ik denk dat de kabel of koppeling afgesteld moet worden, want als ik hem een halve centimeter laat opkomen gaat ie al rijden?
Is niet helemaal goed denk ik.
De koppeling werkt niet met een kabel, maar hydraulisch. Het hydraulische systeem is wat je moet ontluchten. Ik weet ook niet precies hoe het werkt, helaas. Tip: mocht je een Haynes-manual hebben, daarin wordt het "bleeding" genoemd. Als je dat niet weet zoek je je een ongeluk Mij werd trouwens laatst, toen mijn koppeling erg zwaar ging, aangeraden om een revisiesetje aan te schaffen. Gelukkig is dat helemaal vanzelf weer over gegaan
[ Dit Bericht is bewerkt door: Eelke op 2001-12-17 20:56 ]
Ingediend door Johnmar op wo, 02-01-2002 15:33
Ontluchten koppeling:
sleutel 11mm (7/16" is het eigenlijk) op de ontluchtingsnippel van de hulpkoppelingscylinder (is het geval waar een slang aan zit, en een staafje vanaf de koppeling inzit..)..
Laat iemand een paar keer pompen op het koppelingspedaal, ingetrapt houden, dan nippel een stukje openen (vinger op het gaatje om lucht niet terug te laten gaan in het systeem), en langzaam wat vloeistof laten ontsnappen. (wel vloeistofniveau in de hoofdkoppelingscilinder in de gaten houden en evt. bijvullen (DOT3 of DOT4)..).
Mocht er geen lucht meer in het systeemzitten en het aangrijpingspunt is te hoog (dus te snel) en ontkoppelen gaat niet meer 100% dan kan je de koppeling anders afstellen..
Bij een Verto (A+) koppeling (korte arm op koppeling)..
Draaie de twee moeren aan het einde van de koppeling (buiten het huis) los met een sleutel 24mm of een bahco.. Als je de moeren verder naar het binnenscherm draait (dus van de koppeling vandaan), dan wordt ontkoppelt en koppelt het geheel verderop (dus is er meer "beweging" voordat er koppelt en ontkoppelt wordt..
Hierdoor wijzig je dus het aangrijpingspuint...
Veel suc6..
Johnmar
(die hier gisteren ook mee bezig was: blokje uit meerdere gemaakt ivm gebroken krukas.. Not nice.. maar de mini rijdt weer...)
hij doet het weer, inderdaad hij is ontlucht.
Zit nu erg hoog maar dat went wel.
Het is wel een bekend probleem, dat uiteindelijk wel weer terugkomt. Als je een vaag koppelingpotje hebt met dito druk cylinder kan je hem reviseren, maar dan komt het meestal terug. Uitkijken naar een ander (nog) niet lekkend exeplaar is beter..
suc7
Marko
Ingediend door Wouter. op do, 24-01-2002 11:06
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Heb wegens het ontbreken van financiele marges de hoofd- en hulpkoppelingscylinders laten reviseren. Maar de specialist vertelde dat het inderdaad wel weer terug zou kunnen komen. Volledig vernieuwen van beide koppelingscylinders was wel een dure grap die bij de specialist waar ik mijn Mini in onderhoud heb rond de €250,- zou kosten, inclusief montage.
ik zit ook met een koppelings probleem, ik reed vandaag rustig in de mini, toen hij inneens steeds slechter ging schakelen, en na een tijdje merkte ik ook dat hij weg wou rijden als ik de koppeling helemaal in getrapt had.
toen ik vanmiddag naar huis wou rijden ontkoppelde hij bijna niet meer, (ook bijna geen druk op het pedaal)en kon hem alleen nog met veel geweld en gekraak in de versnelling krijgen na het 4e stoplicht ontkoppelde hij helemaal niet meer dus moest ik de mini aan de kant zetten, en later naar huis gesleept.
Ik dacht (en hoopte) eerst dat er een koppelingscilinder lek zou zijn, maar er was geen enkele sprake van lekage, en het koppelings reservoir zit ook nog vol.
als ik de koppeling in trap gaat de hevel ongeveer een halve centimeter heen en weer. (de dikke bout komt tegen het koppelingshuis aan) dus volgens mij zit dat wel goed, en ben ik bang dat het een groter probleem is...
ik heb al gezocht, maar kon niks vinden over mijn probleem. dus als iemand ideen heeft, graag!
Als je een verto koppeling hebt, kan het je drukgroep zijn. Als deze lam is dan ontkoppeld ie ook niet meer.
het gaat om een 1300 metro blok uit '91, dus daar zal wel een verto in zitten??
hoe kan ik controleren of het idd de drukgroep is, en hoe kan ik deze vervangen? ik vind van alles over koppelings platen, maar kan eigenlijk niks over de drukgroep vinden. Is zo'n ding een beetje makkelijk te vervangen zonder speciaal gereedschap?
de drukgroep zit volgens mij ook "achter" het vliegwiel dus zelfde procedure als platen vervangen
metro blok heeft inderdaad een verto koppeling, en je hebt dus een vliegwieltrekker nodig om plaat en/of drukgroep te vervangen.
het kan natuurlijk ook dat je plaat gewoon 'op' (versleten) is ..
succes,
Theo van den Bogaard
ook ik blijf problemen hebben met mijn koppeling. Ben ondertussen wereldkampioen koppeling ontluchten ! Moet er toch eens naar laten kijken.. zou veel schelen, want alleen ontluchten, dat gaat (bijna) niet! Vandaag stond ik ook stil maar nu was de vloeistof die uit het 'ventiel' kwam wit... Iemand een idee hoe dat nou weer kan??? Dit had ik nog niet eerder gezien! Meestal zit er alleen maar lucht bij maar is de vloeistof nog helder...
woehoei, ik ben weer blij, of in iedergeval weer een stukje blijer want mijn drukgroep is nog goed! ik dacht dat de halve centimeter de de hevel in ging zat was, maar dit bleek dus niet zo te zijn...
vandaag heb ik hulp gehad van iemand die er iets meer verstand van heeft als mij, en drukte met een breekijzer de koppeling (op de motor) in, waarna ik met lopende motor zonder kraken in alle versnellingen kon schakelen.
waarschijnlijk is de "master" cilinder kapot, dus eerst dat maar eens onderzoeken!
allemaal heel erg bedankt voor de hulp!
RE: koppeling
Ingediend door Hazerswoude-dirk op wo, 12-12-2001 21:01
Goedenavond,
Sinds vandaag wil mijn koppeling echt niet meer.
Wanneer ik hem in trap krijg ik hem erg moeilijk in de versnelling.
Wat kan ik daar aan doen?