koppeling

default

RE: koppeling

beste

Mini fanaten
Ik jochen heb mijn eerste mini aangeschaft
heb het altijd al schitterende auto's gevonden
daarmee ben ik ook trots eigenaar van een Mini te zijn

maar de koppeling slipt ervan
heb alles er van gedemonteerd maar ik
krijg de koppelingsplaat er niet van af
heb de 6 bouten van de drukplaat losgedaan
maar geen beweging erin te krijgen

ik heb goede foto's hiervan hoe kan ik deze ook
bij dit bericht toe voegen om het duidenlijk te maken ?

hopenlijk krijg ik hierbij hulp
( ik heb al velen boeken geraadpleegd voor de koppeling maar
kan her niet vinden )

ik hoop op hulp bedankt !

RE: koppeling

vele boeken geraadpleegd, hopelijk ook eentje over de koppeling van de mini?

welkom in de duistere wereld van de minikuren.

voor het wisselen van de koppelingsplaat zal het vleigwiel eraf moeten. Daar ontkom je niet aan. Daar is een dikke trekker vor nodig, speciaal daarvoor. Spaar jezelf tijd en gevloek, regel deze en dan komt het vliegwiel los van de krukas.

suc7!

default

RE: koppeling

bedankt voor je reactie
maar je moet dus het in zijn geheel eraf halen ?
dus me een soort polietrekker ?
dus niet in zijn aparte

default

RE: koppeling

ja klopt, daarvoor heb je deze nodig:
http://www.tlccparts.nl/flywheel-puller ... -1131.html

default

RE: koppeling

naar dat gereedschap werd mij ook verwezen in de boeken
maar dit vind ik nog al raar zit het vliegwiel zelf
dan niet bevestigd ?

RE: koppeling

Het vliegwiel zit op een conisch vlak op de krukas. Bij veel andere motoren is het vaak een vlakke montage met een paar boutejes en dan de koppelingsplaat. Maar bij de mini is dat anders, zoals zoveel dingen. En dat maakt het soms een gruwel maar ook best lol om aan bezig te zijn. Maar het vleigwiel loskrijgen van de krukas is ongeveer wel het meest rottige klusje, misschien samen met de borging van de clevis pin van de hoofdremcilinder.

default

RE: koppeling

het is wel duidenlijk dat ik de handelingen van mini
nog moet leren kennen ;D

bedankt voor je informatie

RE: koppeling

Onderschat het inderdaad niet, de laatste keer lukte het bij ons zelfs met een speciale trekker niet. Echt alles geprobeert, speciale vliegwiel trekker, hele grote poelie trekker, warm stoken, heet stoken, laten schrikken door snel afkoelen, WD40, echt niets werkte. Naar een garage gebracht, ook daar lukte het niet, toen maar met een slijptol losgeslepen. 8)

RE: koppeling

... ook nog met wat "liefde" geprobeerd?

(uitleg: liefde is een hamer van tussen de 500 en 1000 gram waarmee je het vliegwiel een tik kan geven als ie onder spanning van de trekker staat)

RE: koppeling

Zelfs met een hele zware liefde, maar geen krimp en geen enkele beweging. Kapot slijpen was echt de enige optie die over was. 8)

default

RE: koppeling

ik hoop dat dan geen optie voor mij zal zijn
maar waar de drukgroep opduwd die drukplaat zit vast met
6 bouten (ong.) en normaal kun je dan alles demonteren leren wij op school
maar mini is een vak apart ondervind ik al snel

+ punt door dit forum word je snel wijzer dank ervoor

RE: koppeling

kijk dan zometeen ook maar uit met het bijvullen van je versnellingsbakolie!

default

RE: koppeling

vb ?

RE: koppeling

Maak die jongen nou niet gek Screamer ;-)

default

RE: koppeling

ja dat denk ik probeer gewoon beetje info te vragen
me ze maken et nog beetje erger ;D

RE: koppeling

Aangezien Jochen inmiddels weet hoe de koppeling in de steel zit, kan hij verder in dit topic zien hoe moeilijk het is om het vliegwiel te verwijderen: viewtopic.php?p=72034#p72034

Is al 9 pagina's lang, dus dat hoeven we hier niet te herhalen...