koppeling

RE: koppeling

hallo,

als mijn mini een nachtje heeft stilgestaan kan ik hem bijna niet starten. Ik moet hem in neutraal zetten anders start hij niet. Pas als ik dan een paar keer op het koppelingspedaal heb geduwd krijg ik hem in versnelling. Daarna schakelt hij weer normaal. Enig idee wat er mis is aan de mini?
Drukplaat versleten misschien?

Groetjes.Luc

RE: koppeling

lovato schreef:
Enig idee wat er mis is aan de mini?
Drukplaat versleten misschien?



Drukplaat versleten niet.. Dan zou het syptoom andersom moeten zijn.. Dan koppelt ie niet meer.. Ik neig naar ontluchten van het systeem..

RE: koppeling

Kijk hier eens: link
Daar staat ook in hoe je je koppeling moet ontluchten.

Je zegt hij start niet, maar bedoel je daar ook mee dat de auto helemaal niet start of alleen dat je niet kan schakelen?

RE: koppeling

hij start wel maar dan moet hij in neutraal staan. Als hij in versnelling staat met het ontkoppelingspedaal ingedrukt wil hij wel starten maar het lukt niet; precies of hij wel in versnelling staat .

RE: koppeling

Ergo: hij ontkoppeld niet goed, wat zowel tot uiting komt bij het starten als bij het schakelen. Na pompen doet hij het wel. Klinkt dus inderdaad als het koppelingssysteem ontluchten.

RE: koppeling

oké

morgen een proberen ,k'zal iets laten weten als het gelukt is.

RE: koppeling

Nadat we nog niet te weten zijn gekomen hoe het met Lovato is afgelopen :P heb ik ook een vraag..

Mijn mini 1300 uit 91 had plots het probleem dat ik helemaal niet meer kon schakelen! Het koppelingspedaaltje heeft totaal geen weerstand meer.

Nu heb ik op marktplaats een koppelingsplaat incl drukgroep gezien voor een aantrekkelijke prijs. mijn vraag luidt: is de koppeling van een 1300 hetzelfde als die van een 1000? of is de as dikker in een 1300.

----Ik heb al gezocht---- :P

RE: koppeling

De asconus is hetzelfde maar het vliegwiel,platen en vingerdiafragma bij 'n 1300 is zwaarder uitgevoerd.
Je zou zeggen da's mooi maar het geeft wel meer flex op je krukas.
En 'n 1000 heeft GEEN trillingsdemper dus hij kan rotter in toeren gaan oplopen (als de rest nog bog-STD is verlies je dus wat vermogen).
Wat wel is met 'n iets zwaardere koppeling is dat hij weer gelijkmatiger loopt in stationair.
Greetz , Jeroen2 :D
P.S. het is toch 'n Verto of niet ???
Ik heb er nog 1 voor 'n 1000 (compleet en bijna als nieuw , 50 Euri??).

RE: koppeling

Heb je je koppeling al geprobeerd te ontluchten en heb je je koppelingscilinder al gechekt? Net als bij Lovato lijkt het bij jou meer op lucht in het systeem dan een versleten koppeling. Een versleten koppeling slipt als je rijdt bij gasgeven. Je motor komt dan sneller op in toeren dan je auto vooruitkomt. Maar een pendaal zonder druk is meestal lucht in het systeem of een fikse lekkage die er voor zorgt dat je niet genoeg druk meer opgebouwd krijgt om je koppeling te bedienen.

Verder begrijp ik eruit dat je een 1300 hebt? Zoals Jeroen2 al zegt is de koppeling van een 1000 ligter uitgevoerd. Wat ik je dan niet zeker durf te zeggen is of de druk die het diafragma levert voldoende is om het vermogen van de 1300 de baas te kunnen. Vervangen voor een 1300 koppeling lijkt me wijzer.

RE: koppeling

aah bedankt voor je reactie..

Nu je het zegt, hij slipte niet in de koppeling maar minitje had nog wel genoeg olie. Misschien dat het dat toch gewoon lucht is? Wat wel jammer is is dat een kennis al klaar is met het blokkie eruit lepelen haha.

maja.. kheb nu mooi tijd om meteen het motorruim en blokkie klaar te maken. Verder komt er een nieuw dak op, en wordt alle roest door nieuw plaatwerk vervangen :D

Daaaag minimensen!