koppeling blijft ontkoppeld na vervanging

default

RE: koppeling blijft ontkoppeld na vervanging

hoi allemaal

na het eerder issue met de bovenste motorsteun moest ik de koppeling ook vervangen vanwege een lekker keerring

nu is het demonteren goed gegaan met behulp van de krukastrekker van minispares

alles netjes schoongemaakt en gemonteerd zoals beschreven in de haynes

drukgroep en plaat vastgezet op het vliegwiel, alles netjes uitgelijnd op de krukas en vervolgens de drukgroep en daarna de krukas bout vastgezet op het voorgeschreven moment

afdekplaat met nieuwe druklager gemonteerd en vervolgens weer de slave cilinder vast gezet

nu lijkt het alsof de koppeling volledig ontkoppeld blijft, ook de arm waarmee de slave normaal ontkoppeld kan je niet handmatig mee ontkoppelen
het lijkt wel alsof de drukgroep vast zit

waarschijnlijk heb ik iets over het hoofd gezien en wil dit fiksen voordat ik alles weer terug bouw

iemand suggestie wat het zou kunnen zijn?

alvast bedankt

RE: koppeling blijft ontkoppeld na vervanging

Waarschijnlijk blijft de koppeling hangen op de slave cilinder. Ik neem aan dat je een nieuwe koppelingsplaat gemonteerd hebt. De nieuwe plaat is dikker en zodoende staan de diafragma vingers van de drukgroep nu verder ingedrukt en moet de slave cilinder verder uitkomen omdat hij nu een langere weg moet afleggen. Mogelijk zit er op het eind(rubber afdekking zijden) in je slave cilinder vuil opgehoopt dat er voor zorgt dat het cilindertje daar vast loopt en dat de koppeling ingedrukt blijft staan. Heb het na een koppeling vervangen van de zomer ook gehad en met een hamer-tik op de slave cilinder schoot hij dan los. Werkt de 'tik' niet zou je de slave cilinder even los kunnen schroeven. komt de koppeling dan vrij, heb je het euvel gevonden! Cilinder demonteren en goed schoonmaken, maar beter vervangen door een nieuwe.

default

RE: koppeling blijft ontkoppeld na vervanging

daar heb ik naar gekeken maar is het niet

ik heb vandaag alles los gehad maar koppeling zit gewoon goed gemonteerd

nu had ik nog niet alles terug gebouwd en de mini staat nog op assen steunen, maar zou naar mijns inzien geen verschil moeten maken of toch wel?

mvgr.

RE: koppeling blijft ontkoppeld na vervanging

Waarom dacht je dan, dat de koppeling ontkoppeld bleef ?
De hefboom waar de slave tegen duwt, kan je niet zomaar met de hand bewegen...

RE: koppeling blijft ontkoppeld na vervanging

De koppelingshefboom richting slave cilinder heeft een aanslag op de wok. Dat is gewoon een stelbout. Als deze nog in het standje staat van een dunnere gebruikte koppelingsplaat, dan kan dat misschien de reden zijn dat de koppeling dus een stukje ingedrukt (=ontkoppelt) blijft. Uiteindelijk zal de stelbout zo moeten staan, dat als je aan de hefboom trekt en deze tegen de koppeling laat drukken, de stelbout daar naartoe wordt gesteld en dan 1 vlakje van de zeskant wordt terug gedraaid. Dit is dan het bottompunt voor de slave cilinder. Succes!

RE: koppeling blijft ontkoppeld na vervanging

Als ik het goed heb, hebben we het hier over een classic mini 1993 spi met Verto koppeling.

RE: koppeling blijft ontkoppeld na vervanging

wat Jos al zegt: waarop baseer je dat 'ie ontkoppeld is?

bij vliegwiel of wok terugbouwen met "ingedrukte" koppeling moet je ergens ongewone spanning voelen 8)

foto?

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: koppeling blijft ontkoppeld na vervanging

hoi allemaal

ik kreeg de koppeling eerst niet ingetrapt met het pedaal vandaar dat ik dacht dat ie ontkoppeld was

nu nog een opnieuw afgesteld, staat nu op 6,5 mm zoals in de haynes beschreven (is een verto koppeling)
ook de koppeling nog eens ontlucht en gelijk de olie vervangen

nu koppelt en schakelt de mini weer lekker soepel

moet wel even wennen dat hij behoorlijk vroeg op komt, of kan je dat ook nog fijner afstellen?

RE: koppeling blijft ontkoppeld na vervanging

Het moment van aangrijpen kan je niet afstellen.
Als de koppeling vroeg koppelt, dan zit er waarschijnlijk nog lucht in je leiding / hulpcilinder. Dat krijg je er niet zomaar uit. Je hebt een hoge snelheid van de vloeistof nodig om de luchtbellen mee te nemen naar de hulpcilinder.

Het eenvoudigst is dat met z'n tweeen te ontluchten: 1 drukt het pedaal helemaal in en de ander draait de ontluchtingsnippel op de hulpcilinder snel open en weer dicht (met een slangetje eraan). Als je dat een paar keer herhaalt, zal er waarschijnlijk lucht mee komen.

RE: koppeling blijft ontkoppeld na vervanging

Om dat laatste beetje lucht in de leiding ook kwijt te raken, draaide ik de wartel van de leiding aan de hoofdcilinder zover los, dat er daar wat vloeistof vrij kwam (bleeding) en dan zachtjes op het pedaal drukken en je ziet een paar belletjes in de druppel opwellen. Wartel weer vast; rijden maar.
Houd er even een doekje onder -voor het bloeden-.