Dag Vlaamse collega. Ik heb je vorige berichten er nog even op nagelezen en gezien dat je al eerder wat lekkage had en een nieuwe radiator dop hebt geplaatst. Dit laatste is meestal de oorzaak van het optreden van koelvloeistof verlies. Doordat de nieuwe dop beter afsluit en de spiraalveer erin nog straffer is dan de oude, loopt de druk in het systeem iets verder op dan voorheen. Het is dus gewoon dat je na het aanbrengen van een nieuwe dop vervolgens de slangen moet vervangen. Wees dus verstandig en doe beide slangen naar de radiator vernieuwen. Je hoeft alleen de slang klemmen los te draaien en de oude slangen eraf te trekken. Gelukkig heb je in de buurt een ruim gesorteerde leverancier in Oostende. Die kan je ongetwijfeld de correcte slangen leveren.
Smeer aan de binnenkant van de slang uiteinden royaal wat afwasmiddel. Kijk welke uitmonding van de radiator of het motorblok de grootste uitstekende lengte heeft. Doe de slang klemmen om de nieuwe slang. Let op dat je dit zo doet dat je strak de klemmen ook behendig kunt aandraaien op de plek waar ze terechtkomen. Duw daar het slang uiteinde zo ver mogelijk op, dan kan je het andere uiteinde op de andere uitmonding wringen.
Wat betreft het 'diepe' pedaal van de koppeling. Kijk -om te beginnen- eens in het vloeistof potje van de hoofdcilinder van de koppeling op het schutbord. Wanneer daar meer dan de helft uit is, kan het zijn dat je een lek hebt. Wanneer de afdichting van de hoofdcilinder lekt, dan moet je op de knieien in de deuropening gaan zitten en nauwkeurig op zoek gaan naar 'nattigheid' aan het koppelingspedaal en daaronder op de vloerbedekking. Als je daar remolie vindt, weet je waar je aan toe bent. Is alles droog daar, dan kan het zijn dat de vloeistof afdichting van de hulpcilinder tekort schiet. Je moet dan daar 'nattigheid' vinden.
Ga maar op onderzoek uit en meld hier even het resultaat. Zo mogelijk helpen we je verder.
- Login of registreer om te reageren
RE: koppeling en lek aan motor
Ingediend door hyundai op di, 14-10-2014 20:16
Ik heb een lek aan een darm onder men thermostaathuis, je heb daar een dikke darm die van de radiator komt, en dan een aftakking van een 2-3 hierdoor loopt men radiator leeg, Hoe kom ik hier het best aan, moet radiotor, alternator en alles weg?
Dan heb ik een koppelingsprobleem, het is te zeggen, ik kan nog schakelen, maar ik heb alleen reactie de laatste 2cm van men pedaal, dus hij koppelt en ontkoppelt alleen op de 2 laatste cm als de pedaal dus bijna onder is, de rest heb ik gewoon niks.
Is dit de koppeling zelf, of kan ik iets aan de pedaal doen,... bijspannen,...