koppeling en lek aan motor

default

RE: koppeling en lek aan motor

Ik heb een lek aan een darm onder men thermostaathuis, je heb daar een dikke darm die van de radiator komt, en dan een aftakking van een 2-3 hierdoor loopt men radiator leeg, Hoe kom ik hier het best aan, moet radiotor, alternator en alles weg?

Dan heb ik een koppelingsprobleem, het is te zeggen, ik kan nog schakelen, maar ik heb alleen reactie de laatste 2cm van men pedaal, dus hij koppelt en ontkoppelt alleen op de 2 laatste cm als de pedaal dus bijna onder is, de rest heb ik gewoon niks.
Is dit de koppeling zelf, of kan ik iets aan de pedaal doen,... bijspannen,...

RE: koppeling en lek aan motor

Dag Vlaamse collega. Ik heb je vorige berichten er nog even op nagelezen en gezien dat je al eerder wat lekkage had en een nieuwe radiator dop hebt geplaatst. Dit laatste is meestal de oorzaak van het optreden van koelvloeistof verlies. Doordat de nieuwe dop beter afsluit en de spiraalveer erin nog straffer is dan de oude, loopt de druk in het systeem iets verder op dan voorheen. Het is dus gewoon dat je na het aanbrengen van een nieuwe dop vervolgens de slangen moet vervangen. Wees dus verstandig en doe beide slangen naar de radiator vernieuwen. Je hoeft alleen de slang klemmen los te draaien en de oude slangen eraf te trekken. Gelukkig heb je in de buurt een ruim gesorteerde leverancier in Oostende. Die kan je ongetwijfeld de correcte slangen leveren.
Smeer aan de binnenkant van de slang uiteinden royaal wat afwasmiddel. Kijk welke uitmonding van de radiator of het motorblok de grootste uitstekende lengte heeft. Doe de slang klemmen om de nieuwe slang. Let op dat je dit zo doet dat je strak de klemmen ook behendig kunt aandraaien op de plek waar ze terechtkomen. Duw daar het slang uiteinde zo ver mogelijk op, dan kan je het andere uiteinde op de andere uitmonding wringen.
Wat betreft het 'diepe' pedaal van de koppeling. Kijk -om te beginnen- eens in het vloeistof potje van de hoofdcilinder van de koppeling op het schutbord. Wanneer daar meer dan de helft uit is, kan het zijn dat je een lek hebt. Wanneer de afdichting van de hoofdcilinder lekt, dan moet je op de knieien in de deuropening gaan zitten en nauwkeurig op zoek gaan naar 'nattigheid' aan het koppelingspedaal en daaronder op de vloerbedekking. Als je daar remolie vindt, weet je waar je aan toe bent. Is alles droog daar, dan kan het zijn dat de vloeistof afdichting van de hulpcilinder tekort schiet. Je moet dan daar 'nattigheid' vinden.
Ga maar op onderzoek uit en meld hier even het resultaat. Zo mogelijk helpen we je verder.

default

RE: koppeling en lek aan motor

Bedankt voor de reactie, heb ik wel wat aan.

Ik heb de hoofdslang van de radiator niet stuk, alleen dat kleine 2-3cm stukje wat verticaal loopt net onder het thermostaathuis.
Kan ik dit slangetje erui(geen probleem) maar er weer in krijgen zonder dingen te demonteren?

Hoe heet dit ding? kwestie van het juiste slangetje te bestellen.

Dan wat betreft de koppeling ga ik nu ff nazien en het vervolg mail ik zo dadelijk nog even

default

RE: koppeling en lek aan motor

Dus.... aan het schutbord heb ik 2 reservoirs, een rond portje en hoger een plastiek vierkant bakje, dit plastieke zit nog vol, het metale ronde reservoir is half leeg, wat moet hierin?


Het plastieke bakje heb ik trouwens een kabeltje op aangesloten op de draaidop, verder lopen er nog 2 andere kabeltjes op maar die zijn afgeknipt bij mij?? waar dienen deze voor?


Verder lekt het hier nergens op eerste zicht.Die hulpkoppelingscilinder waar zit die? daar net onder? lijkt me droog.
onderkant bij de deur en binnenkant bij pedaal is het ook droog.

DE OPLOSSING: aan de pedaal heb je een veer zitten, aan die veer zit ' een haakje'
haakt deze in achter de pedaal? zoja dan hing die bij mij los, hij zat voor het pedaal, heb denk ik nu weer een goede druk op het pedaal.


Enne oostende is 230km van hier, niet zo bij de deur hoor haha, mja ze verzenden natuurlijk wel

RE: koppeling en lek aan motor

Het slangetje zit tussen het thermostaathuis en de waterpomp.
Om het te vervangen zal je de cilinderkop |:( of de waterpomp moeten demonteren.
De waterpomp is vrij simpel als je de radiator er uit haalt.

De hoofdkoppelingscilinder krijgt idd. geen nieuwe vloeistof meer als het pedaal niet volledig teruggaat. De spiraalveer zit er toch niet voor niks. ;)

RE: koppeling en lek aan motor

Kijk, als je maar even op de knieien gaat voor het autootje openbaart zich zo al het een en ander. Lijkt me dat het probleem met de koppeling opgelost is.
Ja, dat kleine slangetje tussen de kop en de pomp.
Op het internet ben ik wel exemplaren tegengekomen met de vorm van een harmonica. Die laten zich makkelijk samendrukken om er tussen te doen en dan weer uitrekken om de uiteinden aan de uitstekende pijpjes vast te maken met een slang klemmetje. Kan de pomp dus blijven zitten. Zal morgen eens kijken of ik die site terug kan vinden. Dat zou je werk besparen.

RE: koppeling en lek aan motor

Dat harmonica slangetje heet by-pass easy fit.
Hebben we op voorraad liggen .

RE: koppeling en lek aan motor

Kijk eens wat een service!

RE: koppeling en lek aan motor

Die by-pass in harmonicavorm kan ik je niet aanraden. Er komt druk op je koelsysteem te staan. Ik weet al van meerdere mensen dat door de druk dit type slang opgeblazen is.

RE: koppeling en lek aan motor

waterpomp kan je losmaken/vervangen zonder de radiateur uit te bouwen .. iets meer gedoe, dat wel, en vervang wel gelijk de pakking ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: koppeling en lek aan motor

ook nog even antwoord op je vraag waar de hulpcilinder van de koppelings bediening zit. Aan het andere uiteinde van je motorblok dan waar je koelvloeistof darmpje zit, vind je de koppeling. Je ziet een hefboom buiten op het koppelings huis die in het midden aangrijpt in een kort uitsteeksel. Het lange eind van de hefboom steekt omhoog en grijpt aan in een uitsteeksel wat uit het ronde cilindertje steekt. Dt cilindertje is de hulp cilinder van de koppelings bediening. Wanneer je daar geen 'nattigheid' vindt, is de afdichting van de hulpcilinder waarschijnlijk nog in orde.
Maar, we hadden al vastgesteld dat de terugtrek veer van het koppelingspedaal las geraakt was, waardoor het pedaal onvoldoende terug kwam om de koppeling behoorlijk te bedienen. Als je de veer weer vast hebt, moet het dus goed gaan met het ontkoppelen.

default

RE: koppeling en lek aan motor

Ik denk dat het koppelen wel opgelost is, maar kan het niet echt testen aangezien ik met dat lek zit.

Het bypass slangetje wat je zo kan induwen is dit zo slecht? is gewoon een standaard 1000 motortje.
Met een gewoon slangetje kan het ook lukken of niet?
Als de opening 5cm is, ik maak een slang van 4cm dan heb ik wat speling, dan kan ik het er toch tussen wurmen? of niet?
Als ik er dan 2 klemmetjes opzet kan het toch niet meer schuiven?

En het antwoord hierboven van het bypass slangetje heb ik op stock, wie of waar is dat dan?

RE: koppeling en lek aan motor

De kwaliteit van de harmonicaslangen is niet zo goed. Er zit heel weinig speling tussen de kop en de waterpomp. Daar krijg je geen gewone slang tussen.

Het is echt de kop demonteren of de waterpomp.

default

RE: koppeling en lek aan motor

Dat is wel k*t voor de waterpomp te demonteren moet men radiator los, maar ook de riem of hoeft die niet los?

Omdat ik van aanspannen en dergelijke niks afweet. losdraaien en alles vastdraaien kan ik wel natuurlijk.

Kortom kan ik dat als leek zelf doen(als ik op een goede dag geen 2 linkse handen heb) :D

RE: koppeling en lek aan motor

Uiteraard moet je de V-riem ook verwijderen.
Aanspannen is niet zo moeilijk : de dynamo met een bandenlichter of grote schroevendraaier op spanning houden en een boutje vastdraaien.
Zorg ervoor dat je de snaar nog een centimeter in kan drukken op het langste vrije eind met normale drukkracht :P
De oude pakking van je waterpomp zal je eraf moeten schrappen en de pasvlakken weer glad schuren. De nieuwe pakking met een beetje vet monteren.
Succes.

RE: koppeling en lek aan motor

Het is even geleden dat ik de waterpomp van mijn Mini moest vervangen, maar ik herinner me dat ik de radiator wel losschroefde, maar er niet uit nam. Om te beginnen draai je de twee bouten waaraan de dynamo hangt een paar slagen los en dan het schroefje onderaan de dynamo wat door het schuifgat steekt. Dan kan je de spanning van de ventilator riem afnemen. Wanneer je beide boutjes die door het plaatje wat onder het thermostaat huis bovenin de rand van de radiateur steken eruit draait Zou je de radiateur wat weg kunnen duwen van de ventilator. Daarvoor maak je de bovenste radiatorslang los. Afhankelijk van welk type en welk bouwjaar je mini is, zit de radiateur nog opzij vast met boutjes en / of van onderen. Nu kun je bij de schroefjes waarmee het ventilatorblad op het pomphuis zit. Draai ze er maar uit. Als ze eenmaal los zijn is het handig om er een ringsleutel op te zetten en de schoepen rond te draaien in plaats van de sleutel steeds op en neer te bewegen.
Nu maak je de slang los die van het pomphuis af komt. Het pomphuis zit nu nog met vier schroeven tegen het motorblok vast.
Met een beetje geluk kan je de pomp nu uit het blok halen zonder de radiateur echt uit de auto te moeten halen.
Zoals aangegeven in het vorige bericht; de pasvlakken goed schoon maken en een nieuwe pakking gebruiken wanneer je de boel weer in elkaar gaat zetten. En -natuurlijk- het nieuwe darmpje tussen de pomp en de kop aanbrengen. Met een paar slang klemmetjes er op heb je het meeste kans dat je daar geen lekkage meer zult hebben.
Ook al is het voor jou de eerste keer; vertrouw erop dat dit je best zal lukken.

default

RE: koppeling en lek aan motor

Heb alleen schrik voor die riem, om de spanning er verkeerd op de leggen.

een bandenlichter lees ik in een vorige post, wat is dit voor een beest?

Als ik de riem toch 'los' heb, kan ik die mss beter mee vervangen indien nodig?
Of wordt dit te ingewikkeld?

Alvast bedankt voor de gedetaileerde uitleg

RE: koppeling en lek aan motor

Een bandenlichter is niets anders dan een stuk plat staal ;)

Niet te moeilijk over doen, dat V-snaar spannen.
Staat hij niet strak genoeg dan hoor je m wel met koude motor.
Te strak is niet goed voor de lagers van dynamo en waterpomp.

Als er scheurtjes aan de binnenzijde te zien zijn, vervangen door een nieuwe.

default

RE: koppeling en lek aan motor

ok bedankt, wal een van dees eens proberen, heb nogal weinig tijd, 2de kindje pas gekomen is nog ff hectisch.

Mini dient enkel als fun dus nu met het slechte weer komt hij toch niet buiten.
Van het moment dat ik eraan bezig ben horen jullie het hier wel.

default

RE: koppeling en lek aan motor

Na lange tijd toch even tijd gemaakt voor de mini.
Vandaag dat slangetje gemonteerd. Ff korte pijn en alles gedemonteerd.
Radiator, propellor, waterpomp,riem ...

Ineens dan ook maar alles ff proper gemaakt.

Eigenlijk heel gemakkelijk, had totaal geen ervaring, maar ben er nu wel 1 rijker.
Bedankt voor de goede uitleg.

RE: koppeling en lek aan motor

Kijk eens aan, je doorzettingsvermogen is beloond met een succesvolle operatie. Dat heeft de burger moed! Proficiat.

default

RE: koppeling en lek aan motor

mede dankzij de forumgebruikers, is trouwens een tof forum.

Ik kende eigenlijk niet veel motorisch van auto's maar dankzij de mini komt het nog goed, is eigenlijk ook maar simpele techniek he. Hier en daar nog eens wat prulletjes vervangen en wie weet vind ik ooit de moed om het blokje er eens uit te halen.(En de tijd, met 2 kleine kindjes \\:)/ )