koppeling en remmen

default

RE: koppeling en remmen

Ik heb een nieuwe motor in mijn mini gezet. Ik heb geen kraan dus heb het hele subframe losgehaald. Alles is goed gegaan alleen ik heb wat kleine problemen met:

- Koppeling; Op de motor die er nu in zit zat een grote koppelingshefboom (non-verto(?)), Op mijn oude een korte (Verto(?)). Ik heb, omdat de slave verrot was, het hele koppelingsdeksel en de slave van mijn oude motor overgezet. Als ik nu koppel heb ik een heel korte slag in het pedaal en hij koppelt heel zwaar. Hij ontkoppelt wel goed, maar ik krijg er spierpijn van in mijn kuit en kan hem niet goed rustig op laten komen.
Kan je het deksel op deze manier overzetten (volgens mij maakt uit eindelijk het druklager dezelfde slag met een korte als een lange hefboom)?

- Remmen; De remleiding die van het verdeelblok (heet dit zo) naar het subframe loopt heeft een tijd losgehangen. Toen ik alles weer aangesloten had en ontlucht, remde hij wel, alleen niet goed.
Hij remt pas onderin (als ik pomp komt hij niet verder omhoog)
Hij is wel hard maar trilt een beetje in het pedaal (roest op de schijven?)
Kan het zijn dat vocht het verdeelblok heeft aangetast en dat daar nu iets vast zit? Of kan het iets anders zijn?

RE: koppeling en remmen

Remmen:
voor schijven of trommelremmen?
bij trommels je remmen stellen,mischein dat hierdoor aangrijpingspunt hoger komt.

koppeling:
beetje trainen? geen idee

Erik

RE: koppeling en remmen

Dus heb je nu een korte hefboom en slave van het verto systeem op een non verto staan.
Dit verklaard dan ook de korte slag, zet de lange hefboom ermaar weer terug op.

default

RE: koppeling en remmen

er zitten voor schijfremmen op. Wat doet dat (en hoe werkt het) verdeelblok eigenlijk.
Er zit een korte arm en ook een slavecilinder voor een korte arm op de cilinder. Ik heb de slave van de lange arm ook nog liggen maar die moet gereviseerd worden.

RE: koppeling en remmen

Met verdeelblok bedoel je zeker hetgeen wat aan je rembekrachtiger zit, waar twee koperen leidingen uitkome?

default

RE: koppeling en remmen

nou nee, volgens mij niet. Vanaf de HRC lopen twee leidingen over het schutbord naar dit "verdeelblok". Deze gaan er aan de bovenkant in, aan de onderkant komen er weer twee leidingen uit waarvan er één naar de voorwielen loopt (die had ik losgemaakt) en een naar de achterwielen gaat. Hij zit zeg maar links van het hondenbot.

RE: koppeling en remmen

zoals theo als zij de lange boom er weer op zetten met de korte boom moet je veel meer kracht zetten (wet van newton) F=M*A (f=kracht m=druk wat je geeftof gewicht en A= lengte arm.)

Tweede antwoord het blok waarje het over hebt is hetzelfde blok als waar erik het over heeft van je hoofdremcilinder lopen twee leidingen naar je remdrukverdeler en daarvandaan gaat er een naar achterwielen (+/- 30% remvermogen) en een naar voorwielen (+/- 70 % remvermogen) probleem oplossen door meerdere keren te ontluchten.

suc6 ricardo

RE: koppeling en remmen

Dit verklaard dan ook de korte slag, zet de lange hefboom ermaar weer terug op.



Yep, je kan dan dezelfde slave cilinder gebruiken, makkelijkste is het hele deksel te vervangen.

succes met de onderste boutjes :)

Groeten,
Wouter

RE: koppeling en remmen

ricardomini schreef:
(wet van newton) F=M*A (f=kracht m=druk wat je geeftof gewicht en A= lengte arm.)


Ahum, F=m*a betekent: kracht = massa * versnelling. Jij bedoelt: moment = kracht * arm, maar goed... :|
Het hele koppelingssysteem verschilt en ook de veren in de drukgroep (Verto) c.q. de veer in het diafragma (oud type) zijn anders, dus de een vergt inderdaad een grotere kracht. De slag is ongeveer hetzelfde, maar in het omgekeerde geval (lange arm op Verto-koppeling) komt 'ie meestal niet helemaal vrij bij het ontkoppelen. Mixen van beide systemen is dus niet aan te raden...
ricardomini":27izqpfe]remdrukverdeler en daarvandaan gaat er een naar achterwielen (+/- 30% remvermogen) en een naar voorwielen (+/- 70 % remvermogen)[/quote:27izqpfe]
Het remvermogen of de verhouding tussen het remvermogen tussen voor- en achterwielen wordt bepaald door de uitvoering van de voor- en achterremmen en niet door het verdeelblok. Dat is nl. een veiligheidsvoorziening, die ervoor zou moeten zorgen dat als er een van de twee circuits lek is en de druk daarin wegvalt, de plunjer in de verdeler naar de 'lekke kant' schuift en dat circuit afsluit. Het is eigenlijk een directe doorkoppeling.

RE: koppeling en remmen

The Little red mini zegt:

Op het schutbord van de Mini kunnen of een remdruk begrenzer, of een remdrukverschil waarschuwingsautomaat zitten. De remdruk begrenzer is geen regelaar 70/30. de werking is als volgt: bij normaal remmen zal remvloeistof zowel naar de voor als achterremmen gaan. Wanneer hard geremd wordt zal een zuiger in het apparaat harder tegen een veer gedrukt worden tot op een gegeven moment de druk op de zuiger de doorlaat naar de achterremmen zal belemmeren waardoor de achterrem niet kan blokkeren.

Voor de onwetenden onder ons, wanneer de achterrem blokkeert kan de auto achter uitbreken en, in het ergste geval omslaan.

Dan is er ook nog de remdrukverschil waarschuwingsautomaat. Deze registreert eventuele verschillen in de remdruk waardoor er een waarschuwingslampje gaat branden. Er waren ook hoofdremcilinders met ingebouwde drukverschil waarschuwingsautomaat. Deze dingen zijn een ramp bij het ontluchten.

Voor alle duidelijkheid, inderdaad verschillen de delen van verto en non verto koppelingen nogal. Het enige wat in principe niet verschilt, is het koppelingsdeksel verder zijn alle andere delen verschillend. De hefboom (arm), de as, het druklager, het diafragma, de drukplaat en vliegwiel enz. Je snapt niet dat er nog sprake is van enige werking in het systeem.

Wij Mini klutselaars (nieuw woord in onze taal) moeten ons realiseren dat we geen automonteurs zijn die dagelijks dit soort klussen doen. Zelf klutsel ik al flink wat jaren aan mijn Mini (‘s) en heb dus wel wat ervaring. Toch sla ik de verschillende boeken er voor elke grote klus op na, al is het maar om de puntjes, maten en aantrekkoppels even op een rijtje te zetten. Bovendien weet ik ook niet alles dus is het gewoon een goede voorbereiding voor de klus. Ik noem dit het goede begin voor het halve werk en raadt het iedereen aan. Het scheelt een stuk in het maken van fouten.

PS de remdruk begrenzer zal niet snel kapot gaan. Ik zou bij de HRC beginnen als je Mini inderdaad een langere tijd met weinig of zelfs zonder remvloeistof heeft gestaan.

Greetz TLR Mini

RE: koppeling en remmen

Ha die cmc, ik zat idd fout bedankt voor de correctie, maar bedoel jij dat het"blok" de lekke remsircuits afsluit???

Vorig jaar ben ik naar bemmel geweest waarna ik op de terug weg in arnhem mijn remleiding linksachter afgebroken is en ik dus geen remdruk meer had alle olie liep zelfs weg.

Geluk ben ik heelhuids thuis gekomen (Onderweg nog gespot door tincu)140 km zonder remmen.

default

RE: koppeling en remmen

De Remmen werken nu weer goed. Ik heb het hele circuit helemaal doorgespoeld en toen kwam er normale druk op het pedaal.
De koppeling werkt dus wel maar zwaar. Als ik Wouter goed begrijp kan ik de slave van de Verto op de arm van de Non-Verto? En kan ik ook alleen de arm vervangen of moet het echt het hele deksel zijn?

RE: koppeling en remmen

@ricardomini:
Ik dacht inderdaad dat dat verdeelstuk zo zou moeten werken, maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn, heb ook ik gemerkt. Dus net toch maar even het Haynes erop nageslagen. Het is volgens de beschrijving een begrenzer die zorgt voor minder druk naar de achterremmen als er hard geremd wordt, zoals de remkrachtbegrenzer op het achtersubframe bij single line systemen.
Hmm... :|

RE: koppeling en remmen

De koppeling werkt dus wel maar zwaar. Als ik Wouter goed begrijp kan ik de slave van de Verto op de arm van de Non-Verto? En kan ik ook alleen de arm vervangen of moet het echt het hele deksel zijn?



de druklagers zelf zijn ook verschillend, ik zou bij de non-verto ook het bijbehorende druklager terugzetten (dat betekent wel dat het deksel er af moet, ja) .. als je dat nog niet had gedaan ??

zie: http://members.lycos.nl/tb998van/mosbas/p15.jpg
nrs 4 (non verto) en 21 (verto)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: koppeling en remmen

tlr-mini schreef:
Dan is er ook nog de remdrukverschil waarschuwingsautomaat. Deze registreert eventuele verschillen in de remdruk waardoor er een waarschuwingslampje gaat branden. Er waren ook hoofdremcilinders met ingebouwde drukverschil waarschuwingsautomaat. Deze dingen zijn een ramp bij het ontluchten.



Als je het lampje wat het meest rechts in het instrumenten paneeltje zit bedoelt, is bovenstaand onzin. Deze sensor is niets meer dan een vlotter met een contactje. Wanneer het vloeistof niveau (door bijv. een lek) te ver is gedaald maakt het contactje verbinding en gaat het lampje branden.

Als je het knopje indrukt, test je het lampje, en niet de sensor.

Deze sensoren zijn op zich niet gevoelig, maar de aansluitlipjes van de versies waarbij hij in de dop gemonteerd zit wel: die breken nogal eens af.

Wouter

RE: koppeling en remmen

tlr-mini schreef:
Er waren ook hoofdremcilinders met ingebouwde drukverschil waarschuwingsautomaat. Deze dingen zijn een ramp bij het ontluchten.



Wat houdt dit in? Ik heb zo'n ding namelijk, wat zijn zeg maar de symptomen, en ik krijg de achterkant niet ontlucht.