koppeling kleeft... help...

RE: koppeling kleeft... help...

hallo
van mijn mini cooper spi uit 1992 kleeft de koppeling bij een koude start.
ik weet niet beter dan dat de platen orgineel zijn en dus ook de drukgroep enzo.
hij doet het alleen bij een koude motor. als ik hem dan start in de eerste versnelling met een tot op de bodem ingetrapt pedaal dan wil ie langzaam vooruit rijden. ik hoor verder geen vreemde geluiden oid.

misschien is dit onderwerp al een keer behandeld maar dan heb ik niet de juiste zoekterm ingetypt want ik kan hier verder niks over vinden.

zou het zin hebben om de koppeling te ontluchten? of om de olie te verversen?
het gekke is dat als je een paar minuten he gereden dat ie het niet meer doet.

het is helemaal een drama om met koude platen zijn achteruit te selecteren. dan komen er wat tandwielen om de hoek kijken zo klinkt het dan

ik hoor graag

groet vanuit een koud noorden

RE: koppeling kleeft... help...

Beste Berry,

Mijn Mini heeft hetzelfde gehad na een lange stop van ongeveer 10 jaar. Toen ik zo'n beetje op het punt stond de master- en slavecylinder te reviseren is het probleem vanzelf verdwenen. Nu werkt het allemaal weer naar behoren.

Misschien is het een optie om de slag van het pedaal wat anders af te stellen.
Als je gaat ontluchten dan eventueel de vloeistof meteen vervangen.

Succes Han Boonstra. :)

RE: koppeling kleeft... help...

Wat is de beste manier om de koppelingsvloeistof
te vervangen ?

en hoe kun je de slag van het pedaal afstellen ?

Ik had hetzelfde probleem, mijn koppeling leek ook
niet genoeg te ontkoppelen, ik heb de koppeling
ontlucht en dit heeft al flink geholpen.

RE: koppeling kleeft... help...

Ik denk inderdaad dat je de boel eens moet ontluchten aan de stand van het pedaal is verder niets te veranderen.

De gemakkelijkste manier om de vloeistof te vervangen is: slangetje op de nippel van de "slave", die open te draaien en dan door langzaam te trappen op het koppelingspedaal de vloeistof eruit te pompen.

Dennis

RE: koppeling kleeft... help...

en dan intussen de nieuwe vloeistof bijgieten
okee, begrepen, gaat lukken.

Maar heeft de stand van het pedaal toevallig ook
niet iets te maken met de koppeling speling
die mag maximaal 6mm zijn, bij mij is die meer,

als ik die goed afstel ,komt dan het pedaal ook verder
omhoog of niet.

Die grote moer, zit die erg vast ??

default

RE: koppeling kleeft... help...

[size=85:1jn47bnx][topics samengevoegd - Crispy][/size:1jn47bnx]
Hallo, ik heb een vraag.
Zal me eerst even voorstellen want ben niet actief geweest op het forum.
Ik ben Thom Segeren en woon in Terheijden.
Ben 33 jaar en rij nu in mijn tweede Mini, eerst als eerste auto 15 jaar geleden en nu omdat ik het leuk vind!
Heb nu een Mini Cooper uit 1996, 60.000km op de teller en rij al 2 jaar zonder problemen rond.

Tot van de week dan! Het schakelen ging soms al wel eens moeilijk maar is nu bijna niet meer te doen. Moet de auto echt in de eerste versnelling duwen (hard). In zijn achteruit gaat helemaal moeilijk (KNARS). Als ik dan aan het rijden ben gaat het opschakelen ook niet van harte moet hem echt in zijn versnelling wringen en terugschakelen hetzelfde probleem. Als ik de koppeling bij stil staan helemaal intrap blijft de auto niet staan (rijd dus zachtjes weg).
Is mijn koppeling versleten misschien?
Of is er iemand die hetzelfde heeft gehad en dus ook weet hoe dit te verhelpen.
En wat de eventuele kosten hiervan zijn?

Alvast bedankt voor lezen en misschien ook voor het antwoord!

Groeten Thom Segeren.

RE: koppeling kleeft... help...

Hallo Thom,

Dat klinkt als een probleem met de hulp koppelingscylinder, deze zit bovenop het vliegwielhuis, links als je onder de motorkap kijkt. ontluchten wil nog wel eens helpen maar als deze versleten is, zal het probleem toch terug komen. Het is in principe redelijk eenvoudig te vervangen(naar mijn mening). een nieuwe kost ongeveer 50 euro.

Groeten,
Jasper

RE: koppeling kleeft... help...

Hallo Thom

Check deze links eens.

link

link

En anders eens bellen met een van de sponsoren rechts, die kunnen je precies vertellen wat de koppelingsplaat vervangen kost.

Groetjes en welkom trouwens ;) ,

Maurice

RE: koppeling kleeft... help...

Denk niet zozeer dat je hulpcylinder kapot is zoals hierboven wordt geopperd, maar je koppeling is gewoon op.
Bovendien vervang je die cylinder niet; voor een tientje heb je nieuwe afdichtingen en kan je hulpcylinder weer prima werken....
Er valt waarschijnlijk nog wel wat na te stellen (grote moer op as die uit het koppelingshuis komt) maar houdt er rekening mee dat het binnenkoprt toch ècht gebeurd is.
Een koppeling wisselen kàn eventueel met blok in de auto, makkelijker is even alles uitbouwen (kun je er véél beter bij).
Koppelingsset kost je de kop niet, zijn meer de arbeidsuren die de rekening doen oplopen.
In een dag moet zo'n reparatie wel te doen zijn overigens (lunkt mij wel maar mijn Mini heeft nog een carb en is dus eenvoudiger).
Vraag eens rond bij diverse bedrijven of er standaardprijzen zijn of wendt je tot een beun/ zwager/ buurman die het ook kan.
Succes!

RE: koppeling kleeft... help...

Kijk eerst je hulpcilinder maar eens na...
zit er genoeg vloeistof in het potje van de koppeling,
dat is de ijzeren pot onder de motorkap boven de pedalen,

lekt de hulpcilinder vloeistof ?
die zit onder de hoofdremcilinder aan de passagierskant,
laat anders even iemand in de auto op de koppeling drukken.
hoesje van de hulpcilinder even opzij duwen.

Of de koppelingsplaten nog goed zijn is eenvoudig te testen:
start de auto,
zet hem in de 2 of 3e versnelling;met de handrem erop,
laat de koppeling voorzichtig opkomen,
slaat hij af, koppeling goed,
kun je de koppeling geheel op laten komen,
platen versleten.

RE: koppeling kleeft... help...

Hey lijkt wel op de mijne, schiet hij er ook wel eens uit? Bij mij was er iets mis met de koppelingslever. Dat wisten we pas toen hij echt finaal afbrak...

RE: koppeling kleeft... help...

Thom&Espenn schreef:

Als ik de koppeling bij stil staan helemaal intrap blijft de auto niet staan (rijd dus zachtjes weg).
Is mijn koppeling versleten misschien?




Goed lezen van de klachtomschrijving helpt ook.. ;)

Als de auto bij intrappen van de koppeling en ingeschakelde versnelling begint te rijden, is je koppeling dus niet versleten.

Ik zou in eerste instantie inderdaad even ontluchten (just to be sure, en ververs de vloeistof ook maar meteen met DOT3) maar ik denk dat je last hebt van een versleten koppelingsarmpje en/of koppelings-as.

Je hulpcylinder bedient een hevel, die met een kogelgewricht aan het uiteinde een koppelingsas bedient. Op die as zit (in de versnellingsbak) een druklager, welke weer de drukgroep van je koppeling indrukt.

Als je auto gaat rijden in eerder genoemde situatie, betekent dat dus dat je koppeling niet goed ontkoppelt,meestal doordat het druklager de drukgroep niet ver genoeg indrukt. Als dit inderdaad het probleem is en je wilt het definitief oplossen, zul je het koppelingsdeksel moeten verwijderen, en zowel de as als de hevel vervangen. Bij montage de boel goed invetten met een geschikt vet (GEEN kopervet !) en je koppeling zal meteen stukken lichter gaan.

Als ontluchten het probleem al verhelpt zal dat waarschijnlijk tijdelijk zijn, er komt niet zomaar lucht in het systeem, en als dat eenmaal gebeurt is, gaat dat weer gebeuren. Lekkage van je hulpcylinder is ook een goede mogelijkheid. De koppelingsvloeistof is hygroscopisch en trekt dus vocht aan uit de buitenlucht. Dit vocht zorgt er vervolgens voor dat het binnenwerk van je hulpcylinder gaat oxideren/roesten, met mogelijke lekkage tot gevolg.

Net als de vloeistof van het remsysteem, moet je ook de vloeistof van de koppeling regelmatig verversen, 1 keer per 2 jaar is in principe voldoende.

RE: koppeling kleeft... help...

Hallo, ik heb een identiek probleem.

Na 10 jaar stilstand kon ik nog wel koppelen, alleen zag wel dat de h.cylinder lekte en erbarmelijk eruit zag.

Na plaatsing nieuwe motor lukt het koppelen niet meer dwz ik krijg hem nog wel in z',n 1 en 3 maar met moeite in de rest. Hoever moet die stang uitgedrukt worden door de h.cylinder?? Zelfs al zet ik er een koevoet tussen en probeer zo te ontkoppelen lukt het met moeite in de 4 en 2 en rear.

Mijn oude motor was uit 1980 de nieuwe uit 1992. Hoe zit dat met verto en non-verto??

groeten jurgen

RE: koppeling kleeft... help...

Ik heb het topic samengevoegd met een andere over hetzelfde probleem zodat de informatie bijelkaar blijft.

RE: koppeling kleeft... help...

...zowel de as als de hevel vervangen. Bij montage de boel goed invetten met een geschikt vet (GEEN kopervet !) en je koppeling zal meteen stukken lichter gaan.



Even een vraagje tussendoor,

Waarom geen kopervet?