Koppeling Mini

RE: Koppeling Mini

Hallo, het volgende
Heb hier een mini tropic 1300 1994 69000km orgineel NAP gelopen.De eigenaresse heeft tegen een boom(pje) aangereden en de koppeling pakt nu hoog op. Wat kan het zo zijn.Hoor het wel.Versleten koppeling kan niet. Was perfect
Alvast bedankt

RE: Koppeling Mini

Dit is raar. Als je in dit verband nadenkt over de samenhang der dingen, dan kan ik me slechts bedenken dat er lucht gekomen is in de bedieningslijn van het hydraulisch systeem van de koppeling.
Wanneer je ergens tegenaan rijdt, trap je automatisch je koppeling in. Toch?
Waarschijnlijk ben je daar nét te laat mee -anders had je stilgestaan vóórdat je het (boompje) raakt-. Toch?
Bij het tot stilstand komen (tegen het boompje) schiet de kont van de auto omhoog. Dus, de inhoud van het reservoir van de koppelingsvloeistof klotst ook omhoog. Op dat moment trap je juist de koppelingspedaal in. De zuiger in de hoofdcilinder neemt dus een hapje lucht, omdat de vloeistof in het reservoir dan net omhoog klotst.

Dus; even ontluchten. Maar deze keer niet bij de hulpcilinder op het koppelingsdeksel. Maar 'bovenaan'; daar waar de leiding uit de hoofdcilinder komt. Draai de wartel een paar slagen los (doekje eronder voor het 'bloeden') en druk zachtjes op de pedaal tot je een paar drupjes vloeistof ziet komen. Verbaas je niet als je dan een paar luchtbelletjes in de vloeistof ziet. Wartel weer vast draaien.
Je hebt kans dat de koppeling nu weer 'lager' aangrijpt.

RE: Koppeling Mini

Bedankt voor de tip Wim.Daar kan ik wat mee
Mvrgr.

RE: Koppeling Mini

Corrigeer me als ik het fout heb, maar met lucht in de leiding pakt de koppeling toch juist laag?

RE: Koppeling Mini

Ja, Willly, nu je me hierbij bepaalt moet ik zeggen dat je gelijk hebt.
Ik moet de redenering dus aanpassen, in deze zin, dat, door de schok de vloeistof in de leiding en hulpcilinder al toe gestroomd is, waarbij de koppeling al gedeeltelijk ingedrukt werd. Dan komt de druk op het pedaal er achteraan, waardoor nog meer vloeistof richting hulpcilinder wordt doorgedrukt.
Resultaat is, dat er meer vloeistof voorbij de zuiger in de hoofdcilinder de leiding in en naar de hulpcilinder is gedrukt 'dan normaal'.
Het systeem van de hoofdcilinder is er niet op ingericht om die extra hoeveelheid vloeistof terug te laten stromen het reservoir in. Door nu de wartel van de leiding aan de hoofdcilinder zover los te draaien dat daar vloeistof kan weglopen, ben je de overdruk kwijt en is de koppelingshoogte van het pedaal weer normaal.
Hetzelfde probleem kom je tegen wanneer je bij de koppeling moet zijn en daarvoor de hulpcilinder van het koppelingsdeksel losmaakt. Die cilinder laat je dan 'los' hangen. Door de zwaartekracht zakt de zuiger in de cilinder naar beneden en daarbij komt er vloeistof uit het reservoir de leiding in. Als je dan de boel weer monteert kan je de grootste moeite hebben om de boutgaten van de cilinder weer voor de gaten in het deksel te krijgen. Je kunt de vloeistof niet terug duwen. Even de wartel los en de druk is weg. Doekje eronder voor het bloeden.