Dit is raar. Als je in dit verband nadenkt over de samenhang der dingen, dan kan ik me slechts bedenken dat er lucht gekomen is in de bedieningslijn van het hydraulisch systeem van de koppeling.
Wanneer je ergens tegenaan rijdt, trap je automatisch je koppeling in. Toch?
Waarschijnlijk ben je daar nét te laat mee -anders had je stilgestaan vóórdat je het (boompje) raakt-. Toch?
Bij het tot stilstand komen (tegen het boompje) schiet de kont van de auto omhoog. Dus, de inhoud van het reservoir van de koppelingsvloeistof klotst ook omhoog. Op dat moment trap je juist de koppelingspedaal in. De zuiger in de hoofdcilinder neemt dus een hapje lucht, omdat de vloeistof in het reservoir dan net omhoog klotst.
Dus; even ontluchten. Maar deze keer niet bij de hulpcilinder op het koppelingsdeksel. Maar 'bovenaan'; daar waar de leiding uit de hoofdcilinder komt. Draai de wartel een paar slagen los (doekje eronder voor het 'bloeden') en druk zachtjes op de pedaal tot je een paar drupjes vloeistof ziet komen. Verbaas je niet als je dan een paar luchtbelletjes in de vloeistof ziet. Wartel weer vast draaien.
Je hebt kans dat de koppeling nu weer 'lager' aangrijpt.
- Login of registreer om te reageren
RE: Koppeling Mini
Ingediend door minicoopers op za, 28-10-2017 07:51
Hallo, het volgende
Heb hier een mini tropic 1300 1994 69000km orgineel NAP gelopen.De eigenaresse heeft tegen een boom(pje) aangereden en de koppeling pakt nu hoog op. Wat kan het zo zijn.Hoor het wel.Versleten koppeling kan niet. Was perfect
Alvast bedankt