Koppeling of bak? In ieder geval één groot probleem...

RE: Koppeling of bak? In ieder geval één groot probleem...

Net onderweg naar werk zowaar stil komen te staan! Gisteren begon het al een beetje, maar vandaag nam het probleem rap toe en nu kan ik praktisch niet eens meer rijden in m'n mini...
Bij het intrappen van de koppeling kwam er een geluid uit het vooronder dat nog het meest lijkt op 'tanden poetsen met je versnellingsbak', dus alsof je met half ingetrapte koppeling gaat schakelen zeg maar. Dat geluid nam toe, eerst was het nog alleen bij het intrappen van de koppeling, maar later bleeft het geluid ook heel even hoorbaar wanneer je net in een versnelling zat, even verder rijden en het was weg. In het kruip-sluipverkeer in de spits werd het bij elk stoplicht erger. Op een gegeven moment wilde de bak zelfs bijna helemaal niet meer in een versnelling gedrukt worden, na een paar keer de koppeling intrappen en onder hels kabaal lukte dit alsnog, alleen ik voelde echt plaatsvervangende pijn voor m'n mini, het klonk totaal niet goed! Uiteindelijk maar rechtsomkeert gemaakt om m'n mini in ieder geval nog thuis te kunnen parkeren, maar dat lukte uiteindelijk niet eens want even later leek het schakelen wel alsof je met een hamer de tandwielen van en op elkaar aan het slaan was. Vanavond duw ik hem het laatste stukje maar naar huis (wanneer de spits over is)...Maar de hamvraag, wat kan dit zijn? Koppeling versleten, is het iets met de bak? Moet wel zeggen dat ik al maanden af en toe wel eens een zoemend geluid hoorde bij het koppeling intrappen, maar dat was dan ook vaak zo weer weg...Heeft iemand een idee?

RE: Koppeling of bak? In ieder geval één groot probleem...

waarschijnlijk gewoon koppeling kapot, valt allemaal nog mee als het dit is, iemand die ik ken zijn vitessenbak is "ontploft". Tandwieletjes zaten opeens vast...

RE: Koppeling of bak? In ieder geval één groot probleem...

99% van de bakproblemen zijn eigenlijk koppelingproblemen. Allereerst eens de boel goed ontluchten (net zoals je remmen ontlucht). Eventueel de aanslag van de koppelingsarm nog stellen als je een oud type koppeling hebt. Vooral omdat de ellende 'aanzwelde' en je met meerdere pompbewegingen nog wel in de versnelling kwam is lucht in de koppelinghydrauliek waarschijnlijk de oorzaak.
Succes,

RE: Koppeling of bak? In ieder geval één groot probleem...

Zoemend geluid bij intrappen van de koppeling kan je druklager zijn; ook geen enorm probleem.

"Wok" demonteren, plunger demonteren, nieuw druklager erop persen (na de oude verwijderd te hebben natuurlijk) de boel weer monteren en gaan!

RE: Koppeling of bak? In ieder geval één groot probleem...

Hmm, tja, ik denk dat er dus niks anders op zit dan em maar op een autoambulance naar m'n garage te verhuizen en alles maar gewoon los te schroeven. Vrees wel het ergste, want gisteravond toch nog laatste stukje naar huis gereden (wat wonderwel nog lukte), maar dat ging echt met ontzettend veel bijgeluid, zelfs sissende geluiden (?!), geratel en brute kracht om hem nog in een versnelling te krijgen...wat kost dat eigenlijk, een nieuwe koppeling (plaat dan, want de cylinders moeten nog wel goed zijn, die zijn jaartje terug vervangen)?

default

RE: Koppeling of bak? In ieder geval één groot probleem...

Hoi,

Ik heb juist hetzelfde meegemaakt. Bij mij was het de grote moer die loszat waarmee je de koppeling afsteld. Je weet wel die op het vliegwieldeksel zit. De symptomen waren hetzelfde en zijn precies of je motor en versnellingsbak het begeeft want hoe verder die moer afdraait hoe erger het wordt met schakelen en kraken.
Gewoon terug afstellen en vastzetten met de contramoer.
Mvg
Blackmini

RE: Koppeling of bak? In ieder geval één groot probleem...

Ahh, thanks Blackmini, volgens mij heb je daar de hoed bij z'n rand. Doordat ik steeds in het donker pas het inwendige van m'n mini kan bekijken (waar is een zaklamp when you need one), heb ik alleen bij het vage schijnsel van de maan nog maar naar het blok kunnen kijken, maar heb net ff snel gevoeld en inderdaad zit er redelijk wat speling in die grote moer. Morgenvroeg maar es het gereedschap erbij pakken. Het is dus alleen een kwestie van bij de juiste afstelling het weer vastdraaien van die moer?

RE: Koppeling of bak? In ieder geval één groot probleem...

Ik had ook ongever hetzelfde, d8 ook aan lucht in het systeem (dit zat er ook wel in maar het probleem was niet opgelost) en die grot emoer vastgedraaid, afgesteld en klaar was ik :D

~JvdB~

default

RE: Koppeling of bak? In ieder geval één groot probleem...

Hoi,
de grote moer moet op een bepaalde manier gezet worden met een bepaalde spatie. Hoeveel weet ik niet vanbuiten maar daar zal het wel aan liggen.
mvg
Blackmini

RE: Koppeling of bak? In ieder geval één groot probleem...

Het stellen van die grote moer met de daarbijbehorende speling staat in de Haynes uitgelegd.

Moet je wel uit kunnen komen.

Ik hoop voor je dat dat het probleem is.

RE: Koppeling of bak? In ieder geval één groot probleem...

Blackmini schreef:
Ik heb juist hetzelfde meegemaakt. Bij mij was het de grote moer die loszat waarmee je de koppeling afsteld. Je weet wel die op het vliegwieldeksel zit. De symptomen waren hetzelfde en zijn precies of je motor en versnellingsbak het begeeft want hoe verder die moer afdraait hoe erger het wordt met schakelen en kraken.



Zat deze moer ook echt los? Bij mij zit hij namelijk niet echt los (beetje speling schijnt zo te horen) en de moer en borgmoer zelf zitten gewoon echt vast. Wanneer de koppeling ingetrapt wordt, loopt de moer ook niet compleet tegen het vliegwieldeksel aan (er moet volgens Haynes ook 6,5mm ruimte tussen zitten), dus eigenlijk zou dit het probleem niet kunnen zijn, toch?