Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

default

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Beste mini specialisten,

Mijn nichtje heeft een mini gekocht en het heeft het volgende probleem:
Als je het koppelingspedaal helmaal indrukt en de koppeling op laat komen, grijpt het pas heel laat aan.
Zo laat zelfs, dat als je in zijn versnelling zit en veel gas geeft, de toeren omhoog schieten zonder dat de auto harder gaat.
Is dit te verhelpen door te ontluchten en/of de koppeling af te stellen of is dit typisch een geval van versleten koppelingsplaten?

Ik heb zelf vroeger een mini gehad maar dit heb ik zelf nooit gehad.

Alvast bedankt.

Harry(en nichtje)

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Ik heb dit zelf nog nooit bij de hand gehad. Maar aangezien ontluchten makkelijker is dan de koppelingsplaat vervangen, en koppeling stellen weer makkelijker lijkt (als het uberhaupt mogelijk is) dan ontluchten zou ik als volgt te werk gaan.

Stellen...als dat niet werkt ontluchten (en verder nazien bv olie verversen (dot3!)
en als dat niet werkt koppelingsplaaten hele systeem nazien en/of vervangen

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Als er lucht in het systeem zou zitten, zou ik eerder verwachten dat de koppeling niet vrijkomt. Je kunt dan wel het pedaal intrappen, maar de helft van die bewegeing is eerst de lucht in het systeem aan het samenpersen, voordat er enige hydraulische druk wordt opgebouwd.

Er valt ook bar weinig te stellen aan de koppeling, anders dan de eindaanslag van de bedieningsas, maar ook dit heeft meer te maken met het niet vrijkomen van de koppeling.

Als je zegt dat de koppeling pas helemaal bovenin aangrijpt, en het motortoerental oploopt wanneer je gas geeft, kan dit niks anders betekenen dan een versleten koppeling.

Uiteraard is deze conclusie alleen juist als er voor de rest geen raar gevoel of zwaar punt in het pedaal zit, en het pedaal verder normaal bewogen kan worden over de gehele slag. Daar gaan we dan maar even van uit :)

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

De eerste vraag die gesteld moet worden is "welk type koppeling heb je"? Om het even anders te vragen: zit de koppelingscylinder boven op het blok of meer schuin aan de zijkant? Je verhaal lijkt het laatste te suggereren wat betekend dat het niet mogelijk is om het moment dat de koppeling 'pakt' in te stellen wanneer het pedaal dichter bij de bodemplaat zit.

Tweede vraag die opkomt is of de oliekeerring niet lekt. Kijk eens onder de motor aan de koppelingskant. Daar steekt ergens een vrij dikke splitpen uit de motor. Hangt daar een druppel olie aan of niet?

default

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn koppeling van m'n mini.
Ik heb de olie eruit laten lopen, maar welk merk of welke olie moet er in?
Ik las net een stukje over een splitpen onderaan het blok, stel dat daar wel olie aan zit wat dan?? Wat voor functie heeft dat splitpennetje dan??

Alvast heel erg bedankt,

Met vriendelijke groet,

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Welke olie je kunt gebruiken staat hier: viewtopic.php?p=426731#p426731
(gewoon remolie)

Als er olie aan de splitpen zit betekent dat dat je keerring bij de krukas lekt. Zie verder ook hier: viewtopic.php?p=234373#p234373

default

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Bedankt voor de snelle reacties!

@Mini4Ever: Ik zal even bij de mini gaan kijken hoe het zit en of er olie lekt.
Stel nou dat er olie bij de oliekeering zit, wat houdt dat dan in?
De koppeling grijpt pas aan als het pedaal bijna helemaal "boven' is.
Ik laat het zo snel mogelijk weten.

Harry

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Die keerring kun je zo niet zien, want die zit helemaal achter het vliegwiel enzo.
Als die niet goed meer is komt er dus olie uit het carter in het vliegwielhuis, en kan evt op de koppelingsplaten komen waardoor de koppeling gaat slippen. Zie ook mijn 2e link hierboven.

default

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Okay bedankt,

Ik ga vanavond weer eens sleutelen...
Ik had nog een klein vraagje.Als je de boel gaat ontluchten moet je dan die nippel helemaal los draaien die bij je koppeling zit..of moet je er alleen een slangetje erop zetten en een aantal keren de koppeling intrappen...??

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

default

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Ik heb een foto gekregen van het blokje en het lijkt er op dat het een schuine variant is. Dat betekent dan dus dat er weinig anders op zit dan de koppeling te vervangen? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Ik weet niet of er een druppel olie aan de splitpen-kant hangt, maar ik weet wel dat de hele onderkant van het motorblok nat is van de olie! Ik ben bang dat de koppeling dan vervangen moet worden.

Hebben jullie nog tips?

Ik zelf sleutel niet meer aan mini's en mijn nichtje is nog een leek. Weten jullie misschien iemand in de buurt van Amstelveen die voor een moo prijsje haar koppeling wil vervangen? Ze is nog student, maar wil haar mini graag houden!!

Alvast bedankt.

Harry

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Nou er zijn nog veel meer plekken die eerder gaan lekken dan die keerring achter de koppeling. Dus als de onderkant nat is van de olie wil dat nog niet direct zeggen dat die keerring kaduuk is...

default

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Nee zo bedoelde ik het ook niet.

Ik doelde eigenlijk op het feit dat de koppeling cilinder schuin op het blok zit en er dus weinig te stellen valt en dat de koppeling pas bij bijna helemaal boven pas aangrijpt. Ik concludeer daar uit dat ontluchten weing nut heeft en er dus maar 1 ding overblijft: koppeling vervangen.

Of heb ik dit fout begrepen?

Harry

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

De koppeling stellen staat los van de plaats van de cylinder.
Stellen doe je met de moer op het koppelingsdeksel.

Er is toch een manier om de koppelingsplaten te testen? Auto op de handrem, in de 4e versnelling en dan de koppeling laten opkomen. Bij goede koppelingsplaten hoort ie volgens mij af te slaan (correct me if i'm wrong!).

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Het punt is dat je bij een pre-verto de aanslag af kan stellen. Dit is dus een verto en daar kan dat (dus) niet op die manier. Je zou bij een verto inderdaad nog wel kunnen kijken of die moer nog vrij is van het huis.

Die testmethode is inderdaad nog wel een idee om te doen (mag wel wat gas bij tijdens het op laten komen)

default

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Hoi,

de koppeling van mijn mini heeft helemaal geen druk meer en ik kan dus niet schakelen.

Wie o wie kan me uitleggen hoe ik het systeem moet ontluchten, de vorige keer heeft de ANWB het gedaan en die deed het zo snel dat ik het niet gevolgd heb.

Alvast bedankt,

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Op je koppelingshuis zit een hulpcilinder. Daar zit een nippel op. Als je het koppelingspedaal intrapt, dan wordt daar vloeistof in samengedrukt. Als je de nippel opendraait, dan komt er vanzelf wat uit. Zorg er wel voor dat je tijdig de nippel weer dicht draait, anders komt er lucht in het systeem.

Als de ANWB een tijd geleden je koppeling ontlucht heeft en je moet het nu weer doen, dan is er meer mis. Ik kan je aanraden om je leidingwerk te controleren en eventueel de hulpcilinder te vervangen.

default

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Mijn nichtje heeft de test met de handrem en 4e versnelling gedaan en de motor slaat dus niet af als ze een goede dot gas geeft. Dit betekent niet veel goeds toch?

Is het veel werk om de koppeling te vervangen. Ik heb het zelf namelijk nooit gedaan. Of is er iemand in de buurt van Amstelveen die dit voor een leuk prijsje kan doen. Als het motor blok eruit moet om de koppelingsplaten te vervangen, dan kan ik dat niet.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Harry

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Geen gas geven, alleen de koppeling op laten komen :o

Koppeling vervangen is een leuk klusje! Als je een beetje handig bent hoeft de motor er niet helemaal uit, je moet wel onderaan de motorsteun loshalen, en zorgen voor goed gereedschap (vliegwieltrekker). Dan is het op zich wel te doen.

Ik denk dat de zoekfuctie je daar ook wel bij kan helpen ;)

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

het kan zonder dat de motor er uit hoeft (zelf nog gedaan voor het IMM) maar sommige dingen zijn wat moeilijk bereikbaar (onderste boutjes koppelingsdeksel) .. behalve de genoemde vliegwieltrekker heb je een passende dop (30mm) nodig voor de bout waarmee je vliegwiel op de krukas zit .. ook kan het wat moeite kosten om het vliegwiel los te krijgen, een goed verlengstuk (steigerpijp) kan dan helpen.
Als je die ene motorsteun los hebt moet het blok dus wel goed ondersteund worden omdat je verder nogal wat kracht gaat gebruiken om e.e.a. los/vast te draaien ..

plaat en drukgroep kosten ongeveer 100 euro

Helaas is amstelveen mij wat te ver weg ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Koppeling ontluchten of koopelingsplaten versleten?

Bij ons hetzelfde probleem, bij de 3e versnelling koppeling laten opkomen en de auto gaat niet van de plek, echter staat het koppelingspedaal ook erg laag, nou kan ik nergens iets vinden over hoe de koppeling af te stellen, die dikke bout aan de zijkant loopt tegen het blok aan bij ingetrapte koppeling, het systeem heb ik ontlucht, nog even voor de duidelijkheid: mini 83 1000e en het ontluchtingsnippel aan de zijkant schuin van het blok

Wie kan mij vertellen hoe de koppeling af te stellen, ik mag aannemen dat je het aanslagmoment ook kan verstellen.