koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

default

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

ik kamp met mijn metro (toch ook een mini O:) ) met problemen met het schakelen.
soms is er niks aan de hand,
soms kan ik bepaalde versnellingen nauwelijks kiezen/erin krijgen, bij voorkeur dan wanneer achteropkomers denken dat ik lekker door zal trekken :(

ik heb ook vaag de verdenking dat het met de koppeling (verto, zelfstellende kabel) zou kunnen samenhangen..
alleen snap ik niet waarom e.e.a. dan *soms* speelt, en niet altijd..

kan me bij koppelingen het volgende aan problemen voorstellen:
koppeling slipt:
door vet (lekke keerring), kapotte drukgroep, extreem gesleten frictiedeel van de koppelingsplaat.

koppeling komt niet helemaal vrij:
doordat het pedaal niet ver genoeg wordt ingedrukt, de zelfstelling niet goed werkt, koppelingsplaat kleeft aan het vliegwiel door vet of doordat het aangebakken is. of ik weet niet wat anders.

bij al deze mogelijkheden zou het probleem toch **altijd** moeten optreden, of zie ik dat verkeerd??
(alleen bij het pedaalindrukken zou dat van de 'indruk' kunnen afhangen).

uit de historie van de wagen kan ik me voorstellen dat hij een poos met een hevig slippende koppeling is gereden (hij liep zo slecht toen ik hem overnam dat *ik* er bij de proefrit nauwelijks mee vooruit kwam (en t is niet mijn eerste auto..)
aan de andere kant: wanneer ik de koppeling op laat komen terwijl de auto op de handrem staat wurg ik de motor af, dus slippen doet de koppeling niet.

heeft iemand een goed idee van wat er aan de hand zou kunnen zijn??
(ik ben me ervan bewust dat het evt. aan de versnellingsbak kan liggen -het beruchte busje van de achteruit-, dus dat zit ook al in mijn hoofd)

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Zeg en als je nou de koppeling intrapt op laat komen en weer intrapt en hem dan pas schakelt?
Gaat dat wel goed?
Dat doe ik vaker bij de vrachtwagen als ik de versnelling niet erin krijg,dan staan net de tanden recht tegenover elkaar,door een keer te koppelen/ontkoppelen lopen ze net weer anders en gaat het wel.
Is maar een ideetje.

default

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Bruutmans schreef:
Zeg en als je nou de koppeling intrapt op laat komen en weer intrapt en hem dan pas schakelt?
Gaat dat wel goed?
Dat doe ik vaker bij de vrachtwagen als ik de versnelling niet erin krijg,dan staan net de tanden recht tegenover elkaar,door een keer te koppelen/ontkoppelen lopen ze net weer anders en gaat het wel.
Is maar een ideetje.



## ideetje is altijd goed :)

je bedoelt de 'double (de)clutch' techniek denk ik.
heb ik nog niet geprobeerd, zal dat morgen eens doen.

maar eigenlijk mag dat niks uitmaken (dacht ik) omdat de metrobak volledig gesynchroniseerd is, en dus niet de tandwielen schuiven, maar de synchromesh-ringen????

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

De vrachtwagen waar Bruutje meerijdt zal nog nieuwer zijn als de metro en zeer zeker gesynchroniseerd (de laatste vrachtwagens met dubbel clutch waren van MAN uit '85, klote dingen)
Het dubbel clutchen helpt wel in ieder geval.

Groet ron

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Effe denken hoor,ik vermoed dat de vrachtwagen van rond 2004 is en ik doe het voornamelijk voor de achteruit versnelling.(werkt altijd)
Ik heb ook ooit op een oude scania gereden (die meer olie lekte en verzoop dan dattie reed,lijkt haast een mini in het groot hahaah) en die moest je weldegelijk dubbel klutsen.
Zeker wagens met een dubbele H-bak waren wel eens ellendig om mee te rijden.

Maar goed het is de moeite waard het eens te proberen.
Is het bij ale versnelingen of bij bepaalde?
En is het bij op of afschakelen?
Ik heb het alleen bij de 2e namelijk.
Eerst kon ik nog rond de 30km p/uur afschakelen naar 2 en dat is nu na een jaar gezakt naar 20km/u.
Zal volgend jaar wel nieuwe bak worden ;)

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Oh ja, de achteruit is altijd rechtvertand.
ff vergeten.

Groet ron

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Wel techniek gehad maar dat wist ik ook niet,weer wat geleerd,thnx.
[size=75:ryhr12zm]was overigens geslaagd na ongeveer dik 20 minuten lullen over welke olie nu beter zou zijn,de rest van de tijd was overigens wel echt examen hihihi[/size:ryhr12zm]

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Haha, ik heb die techniek niet gehad, ik had een oude monteur als leermeester in een zeer oude bedrijfsgarage. Veel geleerd, eerdaags een cursusie plaatwerken bij hem doen.

Toch zeg ik altijd maar; Beter dik 20 minuten lullen, als dik 20 lullen minuten....nah ja, laat maar.

Groet ron

default

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Bruutmans schreef:
Effe denken hoor,ik vermoed dat de vrachtwagen van rond 2004 is




## ik dacht dat je zo'n mooie oude engelse Atkinson vrachtwagen had/reed :-)


Maar goed het is de moeite waard het eens te proberen.
Is het bij ale versnelingen of bij bepaalde?
En is het bij op of afschakelen?




## hij heeft het bij alle versnellingen en in beide richtingen.
morgen maar eens testen dan..

**maar het hoort niet toch??**

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

metrodriver schreef:
ik dacht dat je zo'n mooie oude engelse Atkinson vrachtwagen had/reed :-)



Zo`n vette mack-achtige jah, leek me wel wat,maar erg moeilijk bochten nemen denk ik,wel mooi om te zien,Opel blitz,ook goed ;)



metrodriver":1nlg69sg]hij heeft het bij alle versnellingen en in beide richtingen.
morgen maar eens testen dan..

**maar het hoort niet toch??**[/quote:1nlg69sg]
Nee het vreemde vind ik zit em in het "soms",de eene x wel de ander x niet,dat sport niet,maar ja dat doe ik ook niet hehehe

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Voor het schoonmaken kan je eens proberen om in 1 van de gaten van je koppelingshuis (ff kijken of je boven een dekseltje hebt, of anders vanonder het gat met de splitpen) een flinke bus remmenreiniger te spuiten. Dan ben je in ieder geval van de olie af.
Wel ff het spul opvangen in een bakje (of putje/straatkolk O:) ).

Groet ron

default

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

ayla schreef:
Voor het schoonmaken kan je eens proberen om in 1 van de gaten van je koppelingshuis (ff kijken of je boven een dekseltje hebt, of anders vanonder het gat met de splitpen) een flinke bus remmenreiniger te spuiten. Dan ben je in ieder geval van de olie af.
Wel ff het spul opvangen in een bakje (of putje/straatkolk O:) ).

Groet ron



## ik begrijp hieruit dat jij denkt dat mijn koppeling vol olie staat??
dat-had-ik-niet-gezegd-hoor...
alleen als *mogelijke* oorzaak voor koppelingsproblemen *in het algemeen*

k stuur wel even de milieudienst bij je langs! 8) 8)

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Ho ff, jy bent degene die in de eerste post al over een vette koppeling begint, niet helemaal als denkende dat het jouw probleem is, maar het kan een moeglijkheid zijn.

Dus geef ik een idee/tip hierop. Het is in ieder geval het proberen waard, als er een hoop olie uitkomt weet je genoeg, normaal hoort ie droog te zijn....

Enne die milieudienst, die weten de weg wel....

Groet ron

default

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

ayla schreef:
Ho ff, jy bent degene die in de eerste post al over een vette koppeling begint, niet helemaal als denkende dat het jouw probleem is, maar het kan een moeglijkheid zijn.

Dus geef ik een idee/tip hierop. Het is in ieder geval het proberen waard, als er een hoop olie uitkomt weet je genoeg, normaal hoort ie droog te zijn....

Enne die milieudienst, die weten de weg wel....

Groet ron



## hoi Ron,
ik denk dat je mijn reactie wat te 'erg' opvat...
tip is altijd goed hoor, dank daarvoor.

heb inmiddels het in de thread aangeraden 'dubbel-klutsen' geprobeerd: het is moeilijk te zeggen of het nu beter gaat (de bak deed immers niet *altijd* moeilijk)
wat wel is dat deze techniek het vlotte doorrijden niet echt bevordert: iets wat bij een 12-tonner met zand ook niet verwacht wordt, maar wel natuurlijk bij een metro met sportvelgjes :D :D

ik had trouwens nog niet gezegd dat Rene (van het forum) aan de schakelpook had gevoeld en vond dat het het 'bronzen busje-probleem' was..
wat je voelt is dat de schakeling 'very obstructive' is..

peace to all,
metrodriver

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

he no offense \\:)/

Is het niet zo dat met dubbel klutsen de koppeling net iets verder vrij komt? Dat zou wel mooi zijn, dan is het misschien een kwestie van stellen. Volgens mij moet de vrijruimte tijdens koppelen 5mm zijn. In dit geval hoef je dus alleen de bout iets uit te draaien.

Met 'het bronzen busje' heb ikzelf geen ervaring. De 2 blokken die wij hebben uit een metro staan allebei in de garage, de rest is ouder.

Groet ron

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Ik had een vraagje wat is het doel van die splitpen rechts onder het blok onder het koppelings huis deze steekt bij mij met beide pootjes uit en lijkt niet echt ergens aan vast te zitten :?



Mvg,

Minian

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

deze dient om het gaatje open te houden; lekker laten zitten, niks aan doen ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Ok bedankt! ;)

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Even een rare vraag:

Heeft een slippende koppeling te maken met de temperatuur van je olie of de temperatuur van de motor? Of moet de koppeling bij een "koude" motor ook slippen?

Ik merk namelijk bij de mijne (MPI) dat ie wat moeilijker vaart maakt, maar wel toeren als ik in z'n 4e versnelling zit, en de motor op temperatuur is.

Kan het nog een andere oorzaak hebben. Ik heb vorige week wel iets olie bijgevuld. Peil staat nu iets boven max (volgens mij O:) )

(daar gaat mijn spaarpot :'( )

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

je oliepeil heeft in principe niets met je koppeling te maken; het is een enkele droge plaat koppeling.

(tenzij je krukaskeerring lekt en er olie op de plaat komt .. :)" title="Evil" /> )

het aangrijpen/slippen regel je met je pedaal, anders kan je slijtage of bijvoorbeeld een olielek hebben.

dat een Mpi moeilijk vaart maakt in 4 heeft meer met het diff te maken.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Bedankt Theo.
Hmmm... Klinkt allemaal niet zo best. :(

zo'n lekkende krukaskeerring. kan dat de oorzaak zijn dat als ik na het rijden mijn auto parkeer er wat olie onder het blok druppelt (dat druppelen stopt weer na een tijdje), een klein stukkie links achter het carter. Of lekt er dan wat olie via de schakelstang? Ik heb gisteravond nog mijn oliepeil nagekeken, maar grote daling gezien.

Ik had op dit forum gelezen dat als ie in z'n 4 bij extra gasgeven wel toeren maakt, maar geen of nauwelijks extra vaart dat dan je koppelingsplaat vervangen moet worden. (en ja, ik heb weer die dure 190mm nodig :( )

Maar een defecte differentieel zou dan toch ook in alle versnellingen merkbaar moeten zijn? Of moet je dat in de bochten merken?

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Je oliedaling is waarschijnlijk via je schakelstang. Heel makkelijk te zien zit een klein rubbertje en deze is dan nat van de olie. Ik denk als je keerring zoveel lekt dat je dalingen in je oliepijl ziet alleen door die kering dat rijden niet echt mogelijk is.
Je olielekkage maak je geen zorgen...het is een mini.
Leg een lekbak op je parkeerplaats!

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Mocht het via je keerring bij de koppeling lekken, dan moet je een druppeltje olie aan de onderzijde van het koppelingshuis zien hangen. Aan de splitpen die er in dat gaatje zit.

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Ik zal thuis wel even een fotootje opzoeken en daarop aangeven waar het ongeveer lekt

Hierbij een fotootje, niet echt duidelijk, maar misschien kunnen jullie er wat mee.

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Hoelang kan je eigenlijk met slippende koppeling doorrijden? Ik hou me wel in nu. Max 100 km/u op de teller, toerenteller staat net iets voorbij de 3000 toeren.

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

ik rij al 2 jaar met een slippende koppeling .. maar de oorzaak daarvan is niet dat er olie op is gelekt ..

als je olie op je koppeling lekt, zal dat eerder erger worden .. (check inderdaad de splitpen onderop het vliegwielhuis)

de plaats van een lek bepaalt de mate van verlies natuurlijk; de krukaskeerring zit veel hoger dan de schakelaskeerring .. lekken langs die laatste merk je veel beter op je peilstok.

hoeveel km heeft 'ie gelopen? meer dan 100000? dan kan je ook best wat 'verbruiken/verbranden' in de cilinders ..

met het diff, bedoel ik de verhouding, niet dat 'ie stuk is.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Ik reed vanavond terug naar huis. Een stukkie van 45 km snelweg. Daarbij viel mij op dat de Mini wat meer rammel-ratel lawaai maakte. Ik heb wel opgemerkt dat er wat "mechanisch" geluid kwam bij het rijden op constante snelheid. Ook optrekken "heuveltje op" vanuit stilstand ging niet echt denderend.

Nu heb ik morgen een belangrijke afspraak en twijfel nu of ik met de Mini of met het OV moet gaan.

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Gewoon met de mini gaan man! Langs de kant van de weg komen hoort erbij :x
Nee, rot voor je die problemen!! Succes ermee, hoop dat je eruit komt. Ervaringen met de koppeling heb ik (nog) niet gehad, dus kan je er niet mee helpen helaas

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Ehmmmm in "belangrijk" bedoel ik dus zo'n afspraak waar je niet te laat wilt komen ;) if you know what I mean ;) (nee ik ben al getrouwd)

@Theo: hij heeft bijna een ton gelopen.. dus weer bijna nieuw ;)

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

het is dus echt waar, als je eenmaal wat heb, kom je van het een in het ander,

vandaag naar Delft geweest, binnendoor, maar we kunnen weer naar het volgende gaan zoeken.

als ik me koppeling op laat komen in ze 1, vanuit stilstand, hoorde je eerst een knak, dus ik dacht eigenlijk aan motorsteun rubbers, maarja later werden dit meerdere knakken en net alsof er een knikker valt, en nog wat later gebeurde dit ook als ik naar ze 2 schakelde,

en je hoort een soort van gepiep, en als ik lekker door wil trekken mis ik vermogen.

en het lijkt op slecht asfalt net alsof je op je velg rijd. 3x gestopt om te kijken of ik echt geen lekke band of zachte band had.

hoop dat het meevalt, maar dat denk ik eigenlijk niet. van het weekend de mini dus maar weer naar binnen en kijken wat het is

iemand mischien een idee????

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Kan je de splitpen zien als de auto niet op een werkplaatsbrug staat? :?

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

de splitpen zou je moeten kunnen zien (ongeveer op de plek van je eigen foto) als je hem niet kan zien, kan je hem waarschijnlijk wel voelen 8)

90% kans dus dat inderdaad je krukaskeerring lekt, als 'ie daar olie druppelt .. leuke klus op een Mpi om daar bij te komen |:(

succes,
Theo van den Bogaard

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Voor die krukaskeerring moet het blok er zeker uit?

RE: koppeling, problemen, welke zijn mogelijk?

Hoeft niet. Je moet alleen wel je halve motorruimte leeg halen.