Koppeling/ schakelen

default

RE: Koppeling/ schakelen

Hallo allemaal,

Nadat ik hier laatst goed op weg geholpen ben wil ik weer een poging wagen. Ik heb al in de bestaande topics gekeken maar kan nog niet exact mijn probleem vinden.

De problemen die mijn mini heeft: Geen of weinig druk op de koppeling. De auto is niet tot moeilijk in de eerste versnelling te krijgen (je moet hem er echt indrukken en maakt veel herrie --> koppelingsplaten??), overschakelen gaat ook heel zwaar. Nu heb ik afgelopen week het systeem ontlucht waarna het iets beter leek te worden (maar nog niet goed), en sinds gisteren is er dus helemaal niet meer mee te rijden. Nu vraag ik me af of dit de koppelingsplaten zijn? En is dit zelf te vervangen of is dit te complex?

Ben benieuwd :)..

RE: Koppeling/ schakelen

Je zal toch eerst moeten onderzoeken waar het probleem zit.
Hydraulisch: vraag of iemand het koppelingspedaal wil intrappen en kijk dan naar de cilinder die op het vliegwieldeksel is gemonteerd. Deze moet toch wel een tot anderhalve centimeter bewegen.
Mechanisch: daarna kijk je of de hevel de as van het druklager (met de grote moer erop) een kleine centimeter heen en weer beweegt.
Als dat gebeurt, dan is het tijd om de koppeling te gaan demonteren. :x

default

RE: Koppeling/ schakelen

Bedankt voor je reactie! Ik heb inmiddels onder de motorkap gekeken, de koppelingscilinder verschuift wel 1 tot 1,5 CM.

Het 2e gedeelte wat ik moet checken of de hevel de as van de druklager heen en weer beweegt, dit zou ik niet weten, ik zie niks en als ik heel eerlijk ben weet ik ook niet hoe een hevel en druklager er uit ziet. :?

Verder heb ik de koppeling nogmaals proberen te ontluchten (het ziet eruit als een soort verfblikje?), het viel me op dat er maar voor de helft vloeistof in zit, is dit normaal? En is dit dezelfde vloeistof als de remvloeistof? Het resevoir voor de remvloeistof is namelijk wel voldoende gevuld.

RE: Koppeling/ schakelen

De hevel is het hefboompje waar de cilinder tegenaan duwt,
en het druklager zit aan het andere einde van de dikke as, maar kan je niet zien.

Dat verfblikje is idd. je koppelingshoofdcilinder.
Voor de helft gevuld is nog voldoende, maar je kan m beter tot een cm. onder de rand vullen met remvloeistof DOT3 of DOT4.

Ontluchten doe je met de nippel op de hulpcilinder beneden.
Mijn systeem werkt erg goed vind ik: aan de nippel op de hulpcilinder een slangetje maken en deze in een glazen potje hangen. Zorgen dat er voldoende vloeistof in de hoofdcilinder zit. Dan het koppelingspedaal een keer of 5 volledig intrappen. Dan de ontluchtingsnippel weer dichtdraaien. Er moet dan een bodempje vloeistof in het potje zitten.

Hier staat een andere manier: link

Succes, we horen wel weer van je.

default

RE: Koppeling/ schakelen

Stap 2 heb ik nog steeds niet uit kunnen voeren. Ik ga mijn vader vanavond vragen om met mij mee te kijken!

Ik heb wel het systeem bijgevuld met remvloeistof. Het systeem is nog niet ontlucht omdat ik niemand ter beschikking had het koppelingspedaal in te drukken. Toch een kort stukje gereden.... de mini schakelde in eerste instantie soepeler dan ooit! Ook de koppeling werkte goed!.. na 10 à 15 minuten was het gedaan met de pret en ging het schakelen weer minder. Nu is mijn vraag of dit enige richting geeft aan het mogelijke probleem?

RE: Koppeling/ schakelen

Grote kans dat je hulpcilinder overleden is. Deze zit op je deksel.

Als je daar de rubber iets van weg duwt, dan zou de cilinder aan de binnenzijde droog moeten zijn. Als deze vochtig is, dan is deze lek.

default

RE: Koppeling/ schakelen

(b)engeltje schreef:
Grote kans dat je hulpcilinder overleden is. Deze zit op je deksel.

Als je daar de rubber iets van weg duwt, dan zou de cilinder aan de binnenzijde droog moeten zijn. Als deze vochtig is, dan is deze lek.



Is dat de werkcilinder? Ik heb echt een cursus basis-auto-techniek nodig d:)b :P

default

RE: Koppeling/ schakelen

Hulpcilinder weten te vinden dmv google. Onder het rubber is het een beetje vet, maar dat lijkt me niet meer dan normaal? Net trouwens weer een rondje gereden zonder ontluchten oid, gaat 10 minuten goed en daarna is het weer mis..

RE: Koppeling/ schakelen

De eerste 10 minuten wel druk op je koppelingspedaal en daarna niet meer ?

RE: Koppeling/ schakelen

even voor de goede orde.. we hebben het hier over een non-verto? Dus een werkcilinder die rechtstreeks op het vliegwielhuis is geschroefd, niet op een stuk staalplaat?
In dat geval heb je een lange hefboom die de verbinding vormt tussen de werkcilinder en de as die naar binnen gaat om te ontkoppelen.
Veelgemerkt probleem is de jsuite afstelling van de hefboom. Deze is namelijk het meest belangrijk vwb de slag terug! Ergens halverwege de hefboom zit een stelbout die in de "wok" (deksel van vliegwielhuis) steekt. Deze moet goed zijn afgesteld, wil je voldoende pedaal houden om te kunne ontkoppelen.
Trek met je hand de hefboom van de werkcilinder weg, alsof je zelf probeert te ontkoppelen. Je zal voelen dat de hefboom tegen een aanslag komt. Dat is natuurlijk het druklager tegen de koppeling. In die positie moet de stelboutop de wok tegen de hefboom gedraaid worden.... en dan 1 zeskantvlakje van de boutkop terug draaien. Dus ietsiepietsie speling. Dan deze bout goed borgen in positie door de contramoer aan te draaien. Met deze instelling bepaal je waar jouw werkcilinder moet beginnen met werken. Laat nu iemand anders de koppeling helemaal intrappen en kijk zelf naar de as die de wok in gaat. Die moet nu een mooie slag maken!
Wat ik overigens bij mn eigen mini merk is dat deze stelbout op de wok regelmatig bijgesteld moest worden, en dat terwijl ik er nog maar 5000 km mee gereden heb. Wel heeft mn mini een zwaardere drukgroep dus heeft het systeem geen makkelijk leven. De kogel die onderaan de hefboom zit (in de as die de wok in gaat) wil nogal slijten en het is dus aan te bevelen deze goed te smeren. ....

Kan je hier mee verder?

succes!
Bart

default

RE: Koppeling/ schakelen

Even een update: Nadat ik het bijgevulde systeem heb ontlucht heb ik tot op heden nog geen problemen gehad. Ik kijk het nu even aan in de hoop dat het enkel te weinig vloeistof was.