Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

Beste allen,

Sinds enkele dagen piept/kraakt/krijst mijn mini zodra ik optrek, dit geluid duurt maar meestal een seconde, en gebeurd alleen op naar mijn gevoel specifieke toeren.

Ik dacht eerst dat het de V-snaar was, maar dit lijkt me haast te specifiek qua wanneer het gebeurd en deze is recent nog vervangen en is goed gespannen.

Nu heb ik al wat gezocht (al is het een lastige aangezien het een vrij moeilijk te beschrijven geluid is). En kan ik tot de conclussie komen dat het waarschijnlijk mijn versnellingsbak/koppeling is (of iets daar tussen in denk ik). Echte oplossingen kan ik echter niet vinden.

het euvel is echt pas sinds enkele dagen en ook pas sinds het erg koud is geworden in Amsterdam. Ook kleeft de koppelingspedaal een beetje indien ik hem loslaat (hij schiet dus na het loslaten nog een klein stukje omhoog).

Nu heb ik echter door drukte op mijn werk nog niet de kans gekregen er op mijn gemak naar te kijken (het is donker als ik vertrek van huis, en ook als ik weer naar huis ga en de verlichting in de garage is r.k). Ook kan ik niet echt luisteren waar het nou vandaan komt omdat het alleen ontstaat als ik rij en heel schaars in neutraal maar voor ik dan weer voorin sta is het alweer weg....

Ik heb dus gelezen dat je een aantal punten kan invetten, maar niet welke. En tevens moet ik misschien even het olie pijl van de koppeling controleren (die zit naast de remvloeistof toch?). Het oliepijl van de auto zelf is wel in orde en zet net iets onder max (gecontroleerd op een koude motor).


Nu dan mijn 2 vragen, Waar moet ik kijken/doen? EN kan ik hier nog wel mee verder rijden (het geluid is wat lullig, maar als het verder geen ernstige schade veroorzaakt kan ik nog wel tenminste goed op mijn werk komen).


Alvast bedankt!



Edit... uit haast de FAQ vergeten te lezen.... kan het een van de volgende zijn? (probleem niet direct indentiek maar wie weet)
viewtopic.php?p=85501#85501
viewtopic.php?p=41649#41649

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

in de koppeling gaat remvloeistof en dat heeft de eigenschap om water aan te stekken.
wat je zou kunnen proberen is het een keer te vervangen en opnieuw te ontluchten die van mij schakelde niet meer zo lekker/zwaar pedaal en bleef op lange stukken hangen en kwam dan weer heel langzaam op.
of het op lange stukken nu beter gaat weet ik niet maar het pedaal gaat al een stuk lichter.
en kijk dan ook ff of het staafje van de hulpcillinder nog vettig is.
en bij mij zit hij niet bij het potje van de remvloeistof maar aan de andere kant van de auto, gewoon ff de leidingen volgen vanaf de hulpcillinder.

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

Ik ben weer thuis, ik zal er eens in het haynes boek kijken waar ik het staafje kan vinden (als ie niet vettig is insmeren/spuiten?)... en het potje zoeken.


Net tijdens het rijden ging het een stukje beter, de auto maakte minder vaak het lawaai. Ook kwam ik er achter dat indien het geluid "opkomt" ik het laat verdwijnen door de koppeling in te drukken.

Oh en het "plakkerige" gedeelte waar de koppelingspedaal last van heeft valt volgens mij in de "spelingszone" waarop de koppeling zowiezo niet reageerde

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

klinkt mij in de oren als een kapot (gaand) druklager ...

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/cl ... lavein.gif
nr 4 is het 'staafje van de hulpcilinder'

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/cluttran/8.htm

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

Hi Theo,

Als ik het dus goed begrijp (even wat na gelezen).. zorgt de druklager voor de "communicatie" tussen de koppelings pedaal en de vliegwiel/vrijwingsplaten? En doordat deze niet goed is schuren ze langs elkaar in plaats van "los te staan" of "aan elkaar gekoppeld te zijn"?

Ik zou dan dus "nr 4 staafje" van de afbeelding moeten kijken/invetten (wd40 of dikkere olie?) om mogelijk het probleem op te lossen, klopt dat?

Indien dit niet oplost dient dit deel van het systeem vervangen te worden. Echter blijft voor mij dan even de vraag of ik nog kan rijden in de mini zonder straks met 100'en euros aan schade te zitten (moet alleen morgen nog naar het werk, za/zo kan ik er wel even naar gaan kijken).

En is dit vrij makkelijk zelf te realiseren (voor een semi-handig mini liefheber) of is dit vrij lastig (mogelijk nog af stellen, moeilijk te bereiken etc) en kan ik dit beter door een mini-garage laten doen.....

Wel alvast bedankt :D :)\\_

default

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

ultimasnake schreef:
klopt dat?



## NEE.
als het druklager versleten is moet het vervangen worden door een [i:tw6u96td]nieuw[/i:tw6u96td] druklager.

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

Ah ok, ik ga straks even een garage bellen of ze het mogelijk op vooraad hebben (denk 't niet maar goed) en hoeveel het kost om te vervengen... afhankelijk van het budget ook maar eens tijd voor een grote beurt.

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)



je druklager is op dit plaatje nr 22 .. helaas niet zo makkelijk bereikbaar
(dit plaatje is van een zgn. pre-verto koppeling, een Verto ziet er iets anders uit maar werkt hetzelfde)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

Oh Yeeh, bee dit wordt mij wat te lastig.... belletje plegen dan maar :(

default

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

## het zal dan wel een 'heel kleine beurt' gaan worden (een beurtjetjetje)

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

staafje nummer 4 niet met WD40 maar met wat moterolie insmeren een paar x heen en weer bewegen en als nodig nog wat moterolie erop

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

Hi, als test had ik (voor ik jouw reactie las O:) ) het toch met WD-40 geprobeerd. En heb het over de hele rit (uurtje) maar 2x gehoord (en het was een stuk korter)in plaats van iedere keer tijdens het optrekken (genoeg stoplichten en files in amsterdam vandaag) In andere woorden het hielp/helpt wel, morgen even wat motorolie erop knallen wat waarschijnlijk beter smeert en blijft zitten.

Echter wel even 'de garage' gesproken en ga maandag waarschijnlijk even langs voor een kleine check (als het probleem blijft spelen en dan kijken ze alvast wat er mogelijk vervangen moet worden) en afspraak voor een grote beurt \\:)/

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

Ok toch wel raar,

Gister zat mijn mini ineens zonder sap. Gelukkig was iemand zo aardig de auto te starten en vervolgens kon ik weer door.
Vanacht de accu op de lader gedaan en vervolgens kon ik vanmorgen weer rijden.

Nu viel mij toen ik in de avond thuis kwam 2 dingen op:

* Rode lampje bij de klokken van de benzine brand indien de auto op standaard toeren draait (accu/dynamo probleem). Als ik dus meer gas geef/choke aanzet (inweze hetzelfde resultaat natuurlijk) gaat het lampje weer uit.

* Het gekrijs in de auto is verdwenen, echter blijft hij nu lichtjes/zachtjes continu piepen. Toen ik vervolgens toen ik thuis was voor de auto ging staan leek het er toch echt op dat het geluid zich vanuit de rechterkant produceert!.


Nu begin ik enorm aan m'n zelf te twijfelen. Kan het dan toch iets anders zijn? Staat de startmotor enigzins in verband met de koppeling enzo? Of is het dan toch de dynamo? En gaat deze piepen als de motor te hard draait (en draait ie een stuk langzamer als de koppeling erop gaat ofzo?)

In andere worden PLEEEEH PLEEEEH (rustig bertje vis.....).... Alle garages hebben het momenteel keidruk, dus mijn mini kan de komende 2/3 weken toch nergens terecht :( mogelijk dat ik dit probleem in de tussentijd lekker zelf kan oplossen en het me een HOOOOP centen bespaart

default

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

ultimasnake schreef:
Ok toch wel raar,



## wat heeft dit verhaal nu nog met een 'schurende koppeling' te maken? :?


(voor iemand die reparatiehandleidingen schrijft stel je [i:3o9lcyvh]rare[/i:3o9lcyvh] vragen (maar dat is mijn persoonlijke mening))

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

(voor iemand die reparatiehandleidingen schrijft stel je [i:1i9eyxi6]rare[/i:1i9eyxi6] vragen (maar dat is mijn persoonlijke mening))



Op mijn site schrijf ik enkel mijn bevindingen, dingen die ik heb geleerd. En hoezoo rare vragen? Het begon bij iets waar ik volledig geen kennis van heb en na het zoeken op het forum was de beschrijving in de titel het meest in de richting van mijn probleem, zo langzamerhand wordt ik een stuk wijzer en STEL ik kan dit zelf volledig oplossen dan schrijf ik er een stukje op om men te helpen. Verder mogen ook anderen stukjes schrijven ;).

Zo heb ik gister geleerd van een monteur dat mijn dynamo in ieder geval ook zachtjes piept omdat van deze de koolstofborstels op zijn (het stroomprobleem), deze kan je voor enkele euro's zelf vervangen! Hierover ga ik dan weer een artikeltje schrijven :D..


Maar liever on-topic blijven (anders komen de mods eraan :D )

default

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

Het gekrijs in de auto is verdwenen, echter blijft hij nu lichtjes/zachtjes continu piepen. Toen ik vervolgens toen ik thuis was voor de auto ging staan leek het er toch echt op dat het geluid zich vanuit de rechterkant produceert!.



Wat is voor jouw de rechterkant van de auto als je er voor staat ?
Als je daar de kant waar de radiateur zit mee bedoeld, en het geluid daar vandaan komt, dan moet je de V snaar spanning/conditie eens controleren.
het zou best eens kunnen zijn dat die te slap staat en/of versleten is.
Als de v snaar diep in de poelie van de dynamo en waterpomp ligt kan hij ook slippen als hij strak gespannen staat omdat hij de zijkanten van de poelies dan niet meer goed raakt.
Hier zou best eens de oorzaak van je totale probleem kunnen liggen.


Zo heb ik gister geleerd van een monteur dat mijn dynamo in ieder geval ook zachtjes piept omdat van deze de koolstofborstels op zijn (het stroomprobleem)



Een dynamo die piept omdat de koolborstel(s) versleten zijn is zeer onwaarschijnlijk omdat de borstel dan de collector niet meer raakt en dus geen gepiep kan veroorzaken.

succes.

default

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

Belske schreef:

Een dynamo die piept omdat de koolborstel(s) versleten zijn is zeer onwaarschijnlijk omdat de borstel dan de collector niet meer raakt en dus geen gepiep kan veroorzaken.



## die koolborstel raakt de collector echt wel..
als ie bijna op is kan ie een beetje [i:d3higftj]scheef in de geleiding[/i:d3higftj] komen te zitten en dit kan door [i:d3higftj]vibraties[/i:d3higftj] gepiep veroorzaken.
koolborstels eruit halen en bekijken, vernieuwen kan geen kwaad.

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

sinds een paar weken piept/kraakt mijn koppeling als ik hem intrap en loslaat...wat moet ik doen?

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

Kruipolie op de scharnier punten.

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

scharnierpunten bij het koppelingspendaal? ik heb er al wd40 tegenaan gespoten maar helpt niet

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

En op de scharnierpunten op de kopelingsdeksel?

RE: Koppeling schuurt? (of is het iets anders)

dat zou ik graag willen doen, als iemand me verteld waar dat zit ?? O:)