koppeling vast

default

RE: koppeling vast

hallo,

ik heb mijn blokje uit de auto gehad.
De koppeling zat toen vast.
Deze heb ik met behulp van wd 40, en een hamer weer los gemaakt.

Nu zit het blok er weer in en de leidingen heb ik weer gevult en ontlucht.
Er zit alleen nog geen beweging in de koppelings cylinder (hulpcylinder).

wat kan het zijn?
en nog belang rijker hoe kan ik het oplossen ?

Gr ToM

RE: koppeling vast

Als ie lange tijd heeft stilgestaan, wellicht vastgeroest.

Remedie: uitelkaar halen en schoonmaken en eventueel reviseren of vervangen.

Dennis

default

RE: koppeling vast

Toevallig had ik gisteren hetzelfde probleem, de mini had een jaar of 2 stil gestaan, vervolgens zat ook de koppeling vast. Na het inspuiten met veel WD40 op de scharnierpunten begonnen met het ontluchten van het systeem, eerst de nippel los gedraaid en een aantal keer op de koppeling getrapt en op laten komen, hierdoor werd het allemaal wat soepeler, en alle vloeistof (oud) was eruit. Hierna het potje gevuld, en het systeem op de bekende manier ontlucht. Helaas zat de koppeling nog steeds vast, maar je zag dat de cylinder werkte. Wat was het geval, die grote hendel kwam niet meer tegen het stelschroefje aan, kortom de koppelingsplaten zaten dus aan elkaar gekleefd. Met een "breekijzer", ja een breekijzer die hendel een beetje begeleid met bewegen, het werd steeds soepeler en voila, ik kan weer koppelen, versnellingen zijn toch erg gemakkelijk blijkt, zonder is echt heel lastig...

Groet,

Yo!

RE: koppeling vast

Beste Mensen!

Mijn koppeling krijg ik niet ingedrukt , zit muurvast , de eerste 2 cm lukt nog wel maar vervolgens krijg ik hem niet verder.

Er zit wel vloeistof in het koppelingsreservoir en ik wil graag iets proberen met WD40 (op het koppelinghuis??? Waar zit dat?), aan welke kant van het motorblok en waar zit de ingaande as van de koppeling? Heeft iemand een plaatje?

Als ik wagen in versnelling zet en dan start( startmotor laat ronddraaien ) beweegt de wagen niet vooruit, hij ontkoppelt dus altijd...
Mini staat 4 weken stil, zijn de vloeistoffen ergens naartoe gelekt / roest?

Erg vreemd allemaal, heeft iemand een oplossing of zit ik aan een dure reparatie vast?

Veel vragen ineens, ik weet het, maar het is wel 1 onderwerp! (bij de andere posts vond ik het antwoord helaas niet.

Alvast bedant! Groet JP!

RE: koppeling vast

http://members.lycos.nl/tb998van/mosbas/p15.jpg

linksboven het oudere model diafragma-koppeling; rechtsonder het nieuwere model (Verto).
De ingaande as is nr 48 op het plaatje, deze wordt bediend door de hefboom die 'aangedreven' wordt door de hulpkoppelingscilinder. Op die ingaande as kan je wat wd40 spuiten, maar dan houdt het ver op; als de boel dan nog vast zit zal je waarschijnlijk de boel toch open moeten schroeven. Het koppelingshuis zit links aan de motor als je voor de mini staat en onder de kap kijkt.

Als de vloeistof uit de koppeling is weggelekt zou die juist altijd moeten aangrijpen. Je kan eens proberen of je de hefboom (nr 52 resp. 53) kan bewegen?


HTH,
Theo van den Bogaard

RE: koppeling vast

JP, vervang je vloeistof eens, bij je hulcilinder de ontluchter open en leeg maken. dan nieuwe olie erin en goed ontluchten...

succes

RE: koppeling vast

Ik ben zojuist naar een mini gaan kijken (een racing green 1000 van '89)

De auto starte wel en liep netjes maar de koppeling werkte helemaal niet dus kon ik ook niet proef rijden.
Hij stond al een aantal jaar stil, wat zou hier aan de hand kunnen zijn ? Kleven de koppelingsplaten tegen elkaar misschien ? De eigenaar zei dat de olie van motor en versnellingsbak samen zitten bij een mini.

Zou dit probleem makkelijk op te lossen zijn of is er meer aan de hand ?

RE: koppeling vast

hulpkoppelingscyllinder is nakijken, mogelijk kapot...

RE: koppeling vast

[size=75:3jl3u46o][Onderstaande berichten gesplitst uit het vliegwiel verwijderen-topic - Crispy[/size:3jl3u46o]
Bloemkool,

Heb je al geprobeerd de koppeling te ontluchten en gecontroleerd of er beweging in de arm te krijgen is? Vaak doet een moker wonderen om de koppeling los te krijgen.

default

RE: koppeling vast

Geheel ontlucht, alles beweegt volgens mij zoals het hoort.
Hmm... moker ... maar waar moet ik slaan dan ?

default

RE: koppeling vast

Theo van den Bogaard schreef:
http://members.lycos.nl/tb998van/mosbas/p15.jpg

linksboven het oudere model diafragma-koppeling; rechtsonder het nieuwere model (Verto).
De ingaande as is nr 48 op het plaatje, deze wordt bediend door de hefboom die 'aangedreven' wordt door de hulpkoppelingscilinder. Op die ingaande as kan je wat wd40 spuiten, maar dan houdt het ver op; als de boel dan nog vast zit zal je waarschijnlijk de boel toch open moeten schroeven. Het koppelingshuis zit links aan de motor als je voor de mini staat en onder de kap kijkt.

Als de vloeistof uit de koppeling is weggelekt zou die juist altijd moeten aangrijpen. Je kan eens proberen of je de hefboom (nr 52 resp. 53) kan bewegen?

HTH,
Theo van den Bogaard



Ik heb een Mini Cooper van 1991 en bij mij zit hendel nummer 53 muurvast. Mijn MIni heeft echter wel een paar jaar stil gestaan dus is dehendel waarschijnlijk wel vast komen te zitten daardoor. Hebben jullie toevallig geen tips om hem los te kunnen krijgen?

RE: koppeling vast

De borgpen loshalen. Eventueel van tevoren met wat kruipolie inspuiten. Daarna alle roest verwijderen. Bij het monteren voldoende kopervet gebruiken. Dit zorgt ervoor dat hij niet weer vast roest/vast gaat zitten.

default

RE: koppeling vast

Bedankt, het is gelukt!

RE: koppeling vast

weliswaar een oud topic, maar ja dat is de mini ook.

ik ben weer bezig de mini aan de praat te krijgen nadat hij 1,5 jaar stil heeft gestaan.
alles is weer 'los' de auto in de versnelling gezet en toen heen en weer geduwd. De motor draait mee, dynamo ook. Nu trap ik op de koppeling en die blijkt niet te bewegen.
Ik heb hetgeen hierboven te lezen is uitgeprobeerd.
ontluchting open, dan doet het pedaal het wel.
ontluchting dicht, dan zit ie weer vast
na veel geduw en getrek is nu de motor ontkoppeld maar nog steeds geen beweging in de koppeling.
ik heb de splitpen verwijderd en de piston er tussenweg gehaald, dan beweegt het pedaal weer heel makkelijk. (zie foto)



Het 'hendeltje' dat uit het blok steekt is niet te bewegen, maar heeft voelbaar wel een beetje speling. ik ben nu bang dat ik het wat dieper moet gaan zoeken.
Wat is nu wijsheid om als eerste te proberen?

het gekke is wel dat ik de koppeling dus wel een beetje in beweging heb gekregen, anders was de motor nu niet ontkoppeld geweest. Maar terug wil ie dus niet.

RE: koppeling vast

Het 'hendeltje' dat uit het blok steekt is niet te bewegen, maar heeft voelbaar wel een beetje speling.

De ronde as met de 2 moeren erop [die in de ronde aluminium wok verdwijnt] waar dit hendeltje insteekt..zit vast.Waarschijnlijk beetje roest op de rand.
Veel wd 40/kruipolie in laten weeken en vd week nog even proberen.

Mocht dat niet lukken.
Met lange stalen pijp/breekijzer enz enz. proberen kracht te zetten om de as te dwingen om te bewegen..
Als je de beschreven "hendel" beweegt[of in beweging weet te krijgen] gaat de as vanzelf mee.
Kan redelijk wat kracht kosten.
Aluminium gedeelte waar deze as in gaat even warm stoken helpt ook perfect..

Na 1e beweging en hij komt maxiamaal naar buiten even opschuren en vol met vet smeren zodat hij er lekker in glijdt.