Koppeling vast

RE: Koppeling vast

Mijn Spi heeft 2 maanden stil gestaan, en nu zit de koppeling muurvast. Heb zelfs het pedaal krom getrapt |:( Ik heb het hydraulische systeem los gehad, en alles werkt gewoon. Als de hulpcilinder los is van de hefboom, opereert deze normaal, echter de hefboom beweegt geen millimeter! Ik heb al 3 dagen het geheel verzopen in de WD40. Heb het schoongemaakt met remmenreiniger, en weer verzopen in WD40. Heb er een hefboom opgezet maar niets werkt! Ik heb er ook al een stalen pijp op gezet en er flink of geslagen maar hij wil echt niet loskomen.

Ik heb al heel wat topics doorgelezen, en volgens mij alles al geprobeerd maar hij wil niet los. Heeft iemand hier nog tips? ben een beetje ten einde raad!

RE: Koppeling vast

Soms zit de plaat vast aan het diafragma, al kán dat bijna niet in twee maanden stilstand..
WD-40 is [u:1e40smo6]géén[/u:1e40smo6] kruipolie, dus je bereikt er niets mee als het spul niet beweegt...pas dan kan het z'n smerende werking doen.
Dus je moet ècht op zoek naar een goede kruipolie wil je de as loskrijgen.
In geval van een vastzittende plaat:
Meestal helpt heen-en-weer wiegen wel met een uitgeschakelde motor in vierde versnelling.

RE: Koppeling vast

De mini die ik vorige week opgehaald heb had hetzelfde. Die jongen heeft er een complete bus wd40 in gespoten pedaal krom getrapt.
Dus ik heb wat goede kruipolie bij de hefboom gespten, terwijl het in kon trekken het pedaal recht gebogen, en 3 minuten later was het geheel met een klein hefboompje los. Moraal van het verhaal, geen wd40 en geweld maar kruipolie en geduld.

RE: Koppeling vast

Ik heb afgelopen maand hetzelfde probleem gehad.
Bij mij zat de "bout" op de as vanuit de koppelingshuis vast aan het koppelingshuis. Ik moest even wat uitbouwen om er bij te komen (ik heb een mpi....), maar even een flinke tik op de bout en alles kwam weer los. daarna alles goed schoongemaakt en een klein beetje kopervet op de bout/huis) om dit vastplakken in de toekomst te voorkomen.

(het gaat om de dubbele bout onderaan deze foto)

RE: Koppeling vast

Goeie foto Coopertje!

Die plek met de dubbele moer op de as die de wok in gaat is vaak verwaarloosd. Lekker vettig houden scheelt een hoop ellende van vastrotten. Het kan verder geen kwaad voor de koppelingsplaat ofzo, daarvoor zit het teveel aan de buitenzijde.

RE: Koppeling vast

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik zal morgen even echte kruipolie halen (Imal is goed toch??). Die centrale as, is die bereikbaar via de wielkast of moet je daar van bovenaf bij komen? En die hoort dus naar binnen te schuiven als de hefboom bediend wordt? Ik zal die ook goed in de kruipolie zetten dan en hopen dat ik hem weer los krijg!

RE: Koppeling vast

Die as met dubbele moer is denk ik het makkelijkst van boven te bereiken. Met een beetje moeite kan je hem zo zien zitten. Alleen om hem even een tikje te geven kan handig zijn bij een mpi (en wellicht ook een spi)om de regelunit van de motor los te halen.
De as beweegt overigens naar buiten zodra je de koppeling in trapt.

succes!

default

RE: Koppeling vast

het help ook wel eens om de auto statsioneer flink warm te laten lopen als de koplings plaat plakt

RE: Koppeling vast

Gewoon efkes ruimte maken zodat je overal goed bij kunt komen.
Ruitenwisservloeistofreservoir wegnemen en het hefboomscharnierpunt en de as zelf goed in de Imal zetten, zowel voor als achter het scharnierpunt.
Goed laten inwerken +/- 15 minuten, eventueel wat herhalen (vaak zie je de vloeistof roestkleurig wegdruppen) en rustig proberen of er beweging in de zaak zit.

default

RE: Koppeling vast

Ik heb dat ook gehad bij mijn mini toen ik hem aan het opknappen was. Bij mij zat e.e.a. vast in de deksel van de koppeling. Ik heb alles los gemaakt en de kap er af gehaald. De overbrengende as zat vast. Toen de kap er af was kon ik hem met een hamer losslaan. Ik heb alles weer in elkaar gezet en het probleem was verholpen.

RE: Koppeling vast

coopertje schreef:
Die as met dubbele moer is denk ik het makkelijkst van boven te bereiken. Met een beetje moeite kan je hem zo zien zitten. Alleen om hem even een tikje te geven kan handig zijn bij een mpi (en wellicht ook een spi)om de regelunit van de motor los te halen.
De as beweegt overigens naar buiten zodra je de koppeling in trapt.

succes!



Sorry coopertje dat ik je moet corrigeren maar de as beweegt naar binnen (je blok in) wanneer je koppeling intrapt. (op de foto is de koppeling dus ingetrapt).

RE: Koppeling vast

Excuus, je hebt gelijk hartsemaster. Ik zat even te veel naar de foto te kijken |:( . Daar zal de koppeling alleen nog naar buiten kunnen bewegen. Bedankt voor de correctie.

RE: Koppeling vast

Haha ja ik dacht we voorkomen even dat iemand echt een weekend lang zo --> |:( staat ;)

RE: Koppeling vast

Allemaal bedankt voor de hulp! het is gelukt :) Mijn koppeling zat vast in de ingetrapte stand, maar dat wist ik niet. Dus ik liep op de hefboom te slaan, maar ik moest er aan trekken |:( nu goede kruipolie gebruikt (Caramba super)en na 15 minuten kon ik hem lostrekken!! Kan weer happy rondrijden nu!!