Koppeling vast of los?

RE: Koppeling vast of los?

Beste technici,

Ik heb een vraag over de koppeling in mijn '81 mini van:

Toen het motorblok nog in de in de mini zat, ontkoppelde de koppeling niet.
Ontluchten mocht niet baten, clutch lever ging ook maximaal naar buiten.

Nu is het blok uit de mini en heb ik de koppelingsdeksel er net af gehad.
Die grote moer op het eind heb ik een stukje uit/los gedraaid en de boel rondom het lager daar schoongemaakt.
Als ik nu aan die clutchlever trek, hoor en zie ik door het spiekgaatje op de deksel de drukgroep(?) richting vliegwiel bewegen. Daarbij hoor ik een soort *kloenk*.

Zou dit de oplossing zijn geweest? Kan ik op een manier checken of hij nu ontkoppelt behalve door het blok weer in de auto te hangen?

Heb een nieuwe koppelingsset (plaat, groep en lager) liggen maar heb niet de kennis om dit te vervangen.

Bedankt!

Grt Erik

RE: Koppeling vast of los?

Demonteer de koppelingsarm en de as die in het midden van het koppelingsdeksel zit.

Maak deze beiden goed schoon en controleer of het gat wat in de centrale as zit, niet enorm is uitgelubberd. Het kan zijn dat de koppelingsarm niet ver genoeg meer opzij kan bewegen, en daardoor het druklager niet voldoende opzij beweegt om de koppeling te bedienen.

RE: Koppeling vast of los?

Bedankt voor de tip!

Alleen weet ik nu nog niet of hij ontkoppelt of niet..

Heb geprobeerd de krukas te draaien om te kijken of de aandrijfpotten(?) draaiden wanneer de hevel handmatig is uitgetrokken. Maar door gebrek aan weerstand zullen ze waarschijnlijk altijd draaien?

Kom er niet echt uit!

RE: Koppeling vast of los?

Pff vandaag koppeling ontlucht na montage nieuwe kopp.plaat, drukgroep, druklager, nieuwe koppelingscilinders gemonteerd...

Resultaat, hij ontkoppelt niet!!!

Ik krijg mn pedaal niet tot op de bodem, en ik hoor geen *kloenk van de drukgroep die inveert..
Wat kan ik fout hebben gedaan?? Toen ik de bouten vd drukgroep losser draaide (zeker 3 slagen van vast) kon ik wel handmatig ontkoppelen door aan de hevel te trekken. Dan hoorde ik de drukgroep ook.

Wie o wie weet er een oplossing???

RE: Koppeling vast of los?

Je hebt toch een non-verto koppeling? Heb je de koppelingsarm wel goed afgesteld?

RE: Koppeling vast of los?

Ja die bout op de wok is zga uitgedraaid en de borgmoer op de as is uitgedraaid. Net bij de garage geweest en die suggereerde dat de kopp.plaat verkeerd om zit... Kan ff kijken natuurlijk!

RE: Koppeling vast of los?

Nou kopp.plaat zit ook goed.. Begrijp er geen fluit van!

Blok nu naast de auto, maar met kopp.leiding nog aangesloten. Kan dus wel testen of hij iets doet.

Is het *kloenk geluid noodzakelijk voor het goed functioneren vd drukgroep? Dit hoor je wanneer hij door de veer knikt zeg maar. Ik zou echt niet weten wat er verder fout kan zitten. Zal straks proberen een foto erbij te zetten

RE: Koppeling vast of los?

Ik wilde a net zeggen, maak een paar foto's, dat verduidelijkt misschien iets.

In principe zou je nauwelijks of geen geluid moeten horen bij het bedienen van de koppeling, ik begrijp dan ook niet goed welk geluid jij bedoelt.

RE: Koppeling vast of los?

Goed, zie hier de buitenkant van de koppeling (NON-VERTO)..

De arm beweegt gewoon naar buiten bij indrukken vd koppeling, maar ik moet zeggen dat ik de moer wat weinig vind bewegen. Valt iemand iets op misschien?



Hieronder zie je de koppelingsplaat met erachter de drukplaat. Wat ik erg onhandig/vreemd vind is dat de drukplaat "los" om de as heen hangt, hij wordt pas gecentreerd doordat de drukgroep via het vliegwiel eraan vast wordt geschroefd. De rode "keerring" op de as zit ook goed? Ik zie het nut er niet echt van, en hij lijkt mij eerder de koppelingsplaat in de weg te zitten wanneer deze richting vliegwiel moet gaan.



Ik begrijp alleen het principe niet hoe de koppelingsplaat los komt van het vliegwiel. Is dit puur door centrifugaalkracht of iets dergelijks? Of slipt deze gewoon wanneer de druk weg wordt genomen door de ingedrukte drukgroep?

Ik heb hem in de auto zo getest:

In zn 1e versnelling, koppeling in en auto proberen te rollen. Dat ging niet, dus ik ga/ging er vanuit dat hij niet ontkoppelt...

Iemand die hier zijn licht op kan schijnen? Of toevallig graag in de buurt van Oosterhout (NB) komt O:) ?

RE: Koppeling vast of los?

Begin eerst maar eens die rode ring daar weg te halen, die hoort achter de koppeling te zitten tegen de keerring. Ik denk dat het dan een stuk beter gaat.

Dennis

RE: Koppeling vast of los?

Echt? Zo zat het namelijk ook toen ik het uit elkaar haalde....
Wel vreemd is dan is dat hij geen probleem heeft ingekoppelde toestand, terwijl dan die ring juist in de weg zou zitten.. Bij het ontkoppelen wordt de drukplaat richting blok geduwd waardoor de koppeling van het vliegwiel af kan toch?
Ik ga het morgen meteen proberen

RE: Koppeling vast of los?

Ik denk dat Theo wel een "exploded view" kan produceren wat de volgorde van de diverse onderdelen van een non-verto koppeling zijn. Ik kan het wel uitleggen, maar een plaatje zegt veel meer, net zoals de foto's die je nu hebt gepost.


Dennis

RE: Koppeling vast of los?

Dat zou erg handig zijn. Mijn Haynes heeft er wel 1 maar daar staan de rubbertjes en keerinkjes niet op.

RE: Koppeling vast of los?

Dennis heeft idd gelijk, die plastic ring hoort achter de koppeling en het vliegwiel te zitten direct tegen de krukaskeerring aan. Ik kan mij niet voorstellen dat het zo heeft gezeten overigens.

RE: Koppeling vast of los?

Zo zat het echt, maar misschien dat hij het daarom ook niet deed... :|

RE: Koppeling vast of los?

Zie:
http://www.infomininl.org/iui/manual/#_cluttran
Kopje clutch assembly ... ik geloof alleen niet dat daar een plaatje met die ring bij zit.

http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewP ... dexID=3468
Nr 25 op het plaatje bij Moss, 33 is de keerring, zit zowel bij Verto als pre-Verto zo.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Koppeling vast of los?

Onderdelen zijn nu goed gemonteerd. Drukplaat komt ook goed door het vliegwiel heen bij het monteren vd drukgroep.

Enige wat me opvalt is dat de plunjeras maar een paar mm naar binnen gaat. De moer die erop zit komt lang niet tegen de wok, beweegt ongeveer 2-3 mm naar binnen. Is dit genoeg of moet het meer zijn? Dan rest alleen nog die plunjeras of hoe jij heet, deze kan zijn uitgelubberd? Pff om alles uit te sluiten heb ik straks àlles vervangen..

RE: Koppeling vast of los?

slijtage kan best ...
zie ook:
http://www.minimania.com/article/153/Cl ... non-Verto_

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Koppeling vast of los?

Jaaaa eindelijk doet de koppeling iets!!

Uiteindelijk alles opnieuw gemonteerd, stofkeerring waar hij hoort en hij rolt zowaar in zn versnelling met de koppeling in!

Bedankt voor alle hulp \\:)/