versleten koppeling. uitbouwen en controleren.plaat is vermoedelijk versleten
- Login of registreer om te reageren
versleten koppeling. uitbouwen en controleren.plaat is vermoedelijk versleten
Ingediend door linkaard op do, 23-06-2005 14:13
Hoeft niet meteen aan de koppeling te liggen en of dat deze versleten is.
De mini stuitert vermeld ie, dus neem ik aan dat de koppeling reageert en werkt. Het stuiteren wat wordt vermeld kan duiden op een motor steun of ophanging die kapot is? ( bij normaal op trekken stuiteren of uit versnelling trekken, bij hogere toeren van de motor swuft ie er door heen met slippende wielen)
Dit vermeld ook de oorzaak van het takken bij het overschakelen dat de motor kantelt.
Om te kontroleren of je koppelings plaat is versleten? start de motor zet hem in vierde versnelling en probeer te vertrekken zoals je ook doet in 1ste versnelling. Valt ie plots stil dan sluit de versleten koppelingsplaat maar uit, gaat ie hoger in toeren en vertrekt toch dan kun je beginnen te twijfelen.
Bij deze kontrole kun je een tweede persoon laten kijken in de motor ruimte of het motorblok kantelt voordat je deze begint uit te bouwen.
in een koppelingplaat zitten veren.als deze breken of versleten zijn dan pakt de koppeling eneens en dan vertrek je met "stuiterende wielen".eerst de motorsteunen nakijken kan natuurlijk geen kwaad.ben benieuwd wat het is en dat hij het laat weten.
Dank jullie wel voor de tips! Ik zal morgen even aan de slag gaan met dit verhaal.. Tenminste, als het weer het toelaat heb het boek van Heynes dus zal ff zoeken naar motorsteunen!!
Ik laat jullie weten hoe het vordert
linkaard schreef:
Om te kontroleren of je koppelings plaat is versleten? start de motor zet hem in vierde versnelling en probeer te vertrekken zoals je ook doet in 1ste versnelling. Valt ie plots stil dan sluit de versleten koppelingsplaat maar uit, gaat ie hoger in toeren en vertrekt toch dan kun je beginnen te twijfelen.
Kan je ook onder het rijden doen...50 in zn 4 rijden en vol gas geven...gaat hij ineens hoger in toeren draaien zonder de normale acceleratie is hij versleten..
Voorlopig sluit ik me aan bij Knutsel, mogelijk zijn de tangentiaal veertjes kaduuk...
Ik kom net bij forest mini's vandaan, en hij heeft er ff in gereden... volgens hem zijn inderdaad de koppelingsplaten kapot (hij deed ook die test met optrekken in zijn 4e versnelling), mogelijk ook de drukgroep...
Dus das kut!!! Hij noemde wel het stappenplan om het te fixen maar dat ging eigenlijk iets te snel.. had het ff op moeten schrijven.
Jullie een mogelijk stappenplan? eerdere ervaringen?
Zal ongetwijfeld ook al eens beschreven staan.
Ff kort... accu los, grille eraf, startmotor los, koppelingsbediening los, motorsteun rechts-onder los,
krik onder motor, klein stukje opkrikken, moertjes losmaken vliegwieldeksel, vliegwieltrekker plaatsen, en koppelingsplaten uitbouwen(kan HEEL vast zitten)
In elkaar uiteraard in omgekeerde volgorde.
Voor meer tips en info, gebruik de search functie...
Ingediend door linkaard op wo, 29-06-2005 17:00
Je vergeet heel effe in het kort heel veel dingen.
Of men gebruikt de slijpschijf methode.
nee hoor, dit verhaal klopt wel. tis alleen wel belangrijk dat je het juiste gereedschap hebt.
accu los, grille eraf, startmotor los, koppelingsbediening los
kleine aanvulling op dit stukje=> zwarte buis verwijderen en startrelais aan de kant halen (kan je in het gat hangen waar die zwarte buis in vast zat)
moertjes losmaken vliegwieldeksel, vliegwieltrekker plaatsen, en koppelingsplaten uitbouwen(kan HEEL vast zitten)
tussen moertjes losmaken en vliegwieltrekker plaatsen moet nog koppelingscarter verwijderen en vliegwielbout losmaken(dop 24?). ook niet vergeten om de 2 ringen er achter(borgring en centreerring) er van af te halen.
Voor in t kort was t een goede beschrijving. Nu redelijk aangevuld.
Sterkte ermee
Chrizz schreef:
kleine aanvulling op dit stukje=> zwarte buis verwijderen en startrelais aan de kant halen (kan je in het gat hangen waar die zwarte buis in vast zat)
Heeft zijn '84 nog een langstaart-startmotor dan? Of een 'gewone'startmotor met geintregeerd relais??
Chrizz":2lydv0ae]
tussen moertjes losmaken en vliegwieltrekker plaatsen moet nog koppelingscarter verwijderen en vliegwielbout losmaken(dop 24?). ook niet vergeten om de 2 ringen er achter(borgring en centreerring) er van af te halen.[/quote:2lydv0ae]
Koppelingscarter?? Je bedoelt de 'wok'denk k?
tis net zo'n overgangsmodel, dus voor als die zo'n relais heeft, dan weet die wat die er mee moet doen.
Koppelingscarter?? Je bedoelt de 'wok'denk k?
idd. (je bent wel een beedje aan het ziften hoor......) Ik denk dat als je de beschrijfing bekijkt je vanzelf wel weet wat er bedoeld wordt.
zoiezo, als je aan je mini gaat sleutelen, dan wordt er wel van je verwacht dat je logies kunt nadenken.... anders moet je er niet aan gaan beginnen...
Ik bedoelde bij de moertjes losmaken precies het zelfde alks jij gelukkig ...dus we hebben het alleen even geverifieerd...
RE: Koppeling vreemd >> Stuiteren
Ingediend door jorrie op wo, 22-06-2005 11:33
Goedemiddag!
Ik heb een mini 1000 HLE uit 1984 en heb al vanaf het begin dat ik hem in mijn bezit heb (4 maanden) een btje problemen met mn koppeling. Maar soms heeft ie er paar dagen geen last van, en dan ineens weer een week wel. Zal het proberen uit te leggen:
Als je weg wilt rijden in zn 1 dan moet je heeeeel voorzichtig je koppeling op laten komen, met redelijk veel gas omdat hij anders gaat "stuiteren" op zn voorwielen. Weinig gast is helemaal rampzalig. Mn banden slippen op dat moment ook door. Vervolgens naar zn 2 hoor ik ff heel snel taktaktak vanuit de voorkant, naar mijn mening het blok zelf. Heeft die te maken met mn motorsteunen?
Maar het is zo vreemd dat ie het de ene keer wel heeft, en de andere keer niet!! Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Moet sowieso mn koppeling even stellen, want dat "moment" van ontkoppelen is vrij kort?!
Alvast bedankt!!
Groetjes
Jorden