Koppeling werkt niet meer

RE: Koppeling werkt niet meer

Ongeveer ene half jaar geleden zijn er een nieuwe koppelingsplaten in mijn Mini gezet. Onlangs lekte de hulpcilinder van de koppeling, deze vervangen. Werkte prima tot nu toe, hoewel hij altijd een beetje zwaar liep (niet even smooth altijd). Vorige week kreeg ik flinke problemen, regelmatig als ik de koppeling op liet komen pakte hij hem niet. Ook kan ik vaak het pedaal nog maar half intrappen, of helemaal niet meer. Dacht eerst dat het aan het hydraulische systeem lag dus daar naar gekeken. Niks vreemds kunnen vinden. Vandaag probeerde ik met een lange schroevendraaier als hefboom de koppeling zelf te bewegen (aan het hefboompjes na de hulpcylinder) maar daar was geen beweging in te krijgen. Toen met de hamer beetje op zitten tikken en opeens schoot hij los. Hij leek dus vast te zitten. Nu kan ik het een klein beetje bewegen maar heb het gevoel dat er iets niet klopt. Wat is nu handig om te doen en hoe moet dit afgesteld worden?
Het filmpje laat zien wat ik bedoel: link

RE: Koppeling werkt niet meer

Dit gaat toch in de richting dat je denken zou dat er 'iets tussen gekomen' is. Met de hulpcilinder druk je een ring weg die tegen de 'vingers' (binnenrand van het diafragma) aandrukt, waardoor de druk van de veren (het diafragma) wordt weggenomen van de koppelingsplaat, waardoor die vrij komt. Wanneer die ring stuk gegaan is waardoor er iets over elkaar heen is komen te liggen is de ruimte verloren gegaan die de ring anders naar de koppelings plaat toe kan bewegen.
Je ontkomt dus waarschijnlijk niet aan een sleutelkus, waarbij je het deksel van het koppelingshuis losmaakt om in het inwendige te kunnen kijken.

RE: Koppeling werkt niet meer

In t filmpje beweeg je de hefboom richting de motor..
Dat klopt niet.
Werk richting is van de motor af ( richting wiel/binnenspatbord dus).
De hulpcilinder "duwt" de arm van de motor "af".

Om dat te testen of t werkt red je niet met een schroeven draaier. ( achterlijk veel kracht nodig, schroevendraaier als hefboom is dan te kort).koevoet of lange pijp gebruiken.
De 2 moeren zitten niet gemonteerd op de as.. Dus nu kan je veel meer bewegen dan normaal kan als de moeren wel erop zitten, maar zoals gezegd je beweegt de verkeerde kant op..

Als je teveel de verkeerde kant op beweegt kan je de hefboom (die je beetpakt in de film) te ver door laten slaan .. Wat waarschijnlijk gebeurt is nu..

Maar zoals al aangeraden.. Demonteren als t niet lekker werkte en verder inspecteren is t advies

RE: Koppeling werkt niet meer

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Werkrichting snap ik, de cilinder duwt het eerste boompje weg (dus naar buiten) waarna door de 90• hoek de as naar binnen wordt gedrukt waardoor hij ontkoppelt..?

Je hebt het over moeren die erop horen te zitten, dat baart me wel enige zorgen want dat heb al ik vaker gelezen, maar die zaten er niet op!! Ik ben bang dat die er met het verwisselen van de platen niet weer opgezet zijn. Kan dat ook de oorzaak zijn?
Helaas kan ik hem daar niet langs brengen omdat hij niet rijdend is.

De deksel eraf halen om te inspecteren, is dat zelf te doen, zonder brug? Beetje vervelend, ik heb een online haynes maar daar mist het koppelingshoofdstuk. Als het zelf te doen moet zijn koop ik een complete haynes en ga ik hem openmaken :)

RE: Koppeling werkt niet meer

Haynes zegt: accu klemmen los., motorkap eraf, uitlaatpijp los van spruitstuk , uitlaatpijp klem los van versnellingsbak, Krik met plankje onder de bak aan de koppelingskant. twee schroeven bovenop de radiator los van de plaat onder het thermostaathuis.
Hondenbeet aan beide zijden los en er tussenuit.
Kabel starmotor los, startmotor eruit. Claxon, bobine als ze in de weg zitten. Elleboog van de kachel uit het spatbord.
Maak nu de bouten los waarmee de steun aan het subframe zit en aan het koppelingsdeksel. Bak iets omhoog.Let elke keer dat je de bak opkrikt er op dat het plaatje bovenop de radiateur de radiateurbak niet beschadigt!