Mijn eerste gedachte is lucht in het hydraulische gedeelte van de koppeling.
groeten
Ed
- Login of registreer om te reageren
Mijn eerste gedachte is lucht in het hydraulische gedeelte van de koppeling.
groeten
Ed
lijkt op de gever (cilinder bij koppelingspedaal) die wat inwendig lekt.Als die niet bijtijds druuk opbouwt zit het pedaal erg diep .
Maar: als je het oude type koppeling hebt, check dan even de afstelling van de hefboom. Er zit dan een bout die de beweging terug limiteert, die moet net een pietsie voor de vrije slag zijn afgesteld.
Als de gever van het hydraulische ontkoppelings systeem lek is, zal je een druppel onderaan de pedaal hebben en daaronder is de vloerbedekking nat. Wanneer daar alles droog, heb je waarschijnlijk niet een lek
Als je een vloeistoffen hebt, gaat de vloeistof spiegel in het voorrad potje van de koppeling omlaag. Even kijken daar. Niveau op peil?, dan heb je waarschijnlijk niet een vloeistof lek. In de gaten houden.
Ingediend door hyundai op di, 17-02-2015 12:37
De vloer is droog. Onder de auto weet ik niet. Welk potje is dit? Waar de vloeistof zit.
Het gaat trouwens over een mini uit 84. 1000cc.
Hij ging ineens moeilijker en nu een dag later kan ik bijna niet meer schakelen.
de koppeling zelf gaat het waarschijnlijk niet zijn dan?
Stel dat er toch genoeg vloeistof is wat dan?
Ik ga straks eens even kijken
Kijk ook eens naar de hukpkoppelingscilinder. Die zit als je voor de auto staat op je koppelingshuis. (zie DEZE foto voor een voorbeeld).
Ik had dezelfde klachten, en bij mij bleek de hulpkoppelingscilinder 'gestorven' te zijn. Redelijk makkelijk te controleren, het moet namelijk vloeistofdicht zijn
Best ook controleren samen met iemand, als 1 het pedaal indrukt, moet je het armpje zien bewegen.
Ingediend door hyundai op di, 17-02-2015 20:16
Ik heb verder nog een lek achteraan links.
aan het subframe komt een darmpje uit ongeveer 20cm en 90 graden bocht erin. Gaat terug hey chassis in. Waarvan is dit(olie)
Ingediend door hyundai op di, 17-02-2015 21:36
Net even gekeken. Pedaal zit netjes op zijn plaats alleen heb ik maar druk heel op het einde. Komt ook mooi terug. Enkel geen druk.
verder geen lek daar.
Dan aan de motor beweegt de 'ontkoppel hendel' bij induwen van pedaal. Genoeg? Dat weet ik niet. Is wel roestig daar. Heb er war wd 40 op gedaan.
dan men 2 reservoirs in de motorruimte achter het stuur: plastiek potje is vol maar dat iijzer potje eronder is maar half vol.
dat lek achter iemand idee?
Dat "ijzeren" potje, tinnen potje is je hoofdkoppelingscilinder. Hier moet wel voldoende remvloeistof in zitten. Misschien zit er nu lucht in je ontkoppelsysteem. Eerst bijvullen en dan kan je de hulpkoppelingscilinder op het vliegwielhuis ontluchten met z'n tweeen. Op dit forum is er meer over te vinden.
Het slangetje achteraan het subframe is van een wielremcilinder. Deze zal je moeten vervangen en ook meteen de andere kant.
Ik heb hier iets vergelijkbaars. Alles aangesloten en gevuld en ontlucht mbv zo'n easybleed setje. Toen ik het pedaal in wilde drukken ging dat eerst bijna niet, even wat harder geduwd en toen ging het wel. Ik hoorde toen een drup-geluid: de banjo-bout zat niet goed vast. Beter aangedraaid, opnieuw gevuld en ontlucht, toen nog een paar keer geduwd en toen was er opeens helemaal geen tegendruk meer.
Toen ik die hulpcilinder uit de stapel onderdelen haalde zat deze ook helemaal vast. Ik heb deze toen in de bankschroef los weten te krijgen (in de hoop dat het daarmee was verholpen).
De ontkoppelhendel is wel helemaal uit de hulpcilinder gekomen, maar gaat nu, als ik het pedaal weer los heb gelaten, niet meer terug in de hulpcilinder.
Iemand een idde wat dit is, of is dit simpelweg een kwestie van een nieuwe hulpcilinder?
Je hebt het over een banjo bout.
Dus heb je een non verto koppeling set up..
( bij verto systeem had ik gezegd kijk naar de return veer.. Maar die heb je dus niet.)
Ja nieuwe hulp cilinder en je probleem is (bijna 100% zeker ervan) opgelost.
Zeker omdat je al aangeeft dat de hulp cilinder niet lekker werkte voor montage.
Voor de paar knaken wat zon ding kost zou ik niet eens na denken om te reviseren ofzo.
De zuiger van de hulpcilinder is naar het einde geduwd en daar vast blijven zitten.
Toch maar een nieuwe hulpcilinder monteren.
Dank u.
@Clubbie: Ik heb trouwens wel een Verto-koppeling met zo'n ontluchtings-nippel bovenop de hulpcilinder.
JosCM schreef:
De zuiger van de hulpcilinder is naar het einde geduwd en daar vast blijven zitten.
Klopt. Als dit zo blijft hangen, moet ik dat dan zien als dezelfde positie als wanneer je het koppelingspedaal hebt ingedrukt? Of is dit te vergelijken met wanneer het pedaal omhoog staat?
Dit is de ingedrukte stand, dus motor is ontkoppeld van versnellingsbak.
RE: Koppeling werkt slecht
Ingediend door hyundai op ma, 16-02-2015 21:26
Ik kan enkel ontkoppelen op de laatste 2cm van het pedaal.
Als ik dan het pedaal omhoog laat komen en ik ontkoppel opnieuw dan gaat het beter op de schakelen.
Waar moet ik dit zoeken, te weinig druk(olie)
Of koppelingsplaat naar de ....?
Hoe kan ik dit nakijken?