koppeling zet motor vast

default

RE: koppeling zet motor vast

ik heb een half jaar terug een 1275 metroblok gekocht en daarvan alle pakkingen en keerringen vervangen. nu heb ik laatst het blok ingebouwd en wilde ik kleppen stellen, kom ik erachter dat de krukas maar een kwartslag wil draaien en dan vaststaat.

ik het blok uitgebouwd, blijkt het in de koppeling te zitten. deze gedemonteerd en nu kom ik er dus achter dat het vleigwiel aan de achterkant klem loopt tegen het koppelingshuis. ik haynes erbij gepakt en ik heb alles toch echt zo zitten als op het plaatje van de verto koppeling getekend staat (plaatje 10.13)

ik heb wel het een en ander gewisseld wat betreft de koppeling met mijn oude 1000 mini blok maar ook dit was een verto koppeling alleen met kabelbediening en die van mijn metro is hydraulisch bediend.

ik heb zowel de platen, drukgroep als vliegwiel van de 1000 en de 1275 naast elkaar op mijn buro gelegd en ze lijken qua dikte het zelfde alleen staat op de ene koppeling dl no3 en op de andere dl no4, iemand enig idee wat dit inhoud en welke van de 2 in de 1275 hoort?

of heeft iemand een idee waarom het vliegwiel aan de achterkant tegen het koppelinghuis aanloopt, het lijkt wel of het vliegwiel te diep ligt of te dik is of zoiets.

RE: koppeling zet motor vast

Ik kwam gisteren in vraagbaak iets tegen wat hier mischien mee te maken zou kunnen hebben.

Hier stond een exploded afbeelding in van de verto koppeling.. Echter met de koppelingsplaat verkeerd om. :?

Nu zit er op de koppelingsplaat aan een kant een uitstulping die volgens mij voorkomt dat je vliegwiel tegen het huis aan komt te lopen. Ik weet het absoluut niet zeker dit maar mischien heb je er wat aan. Ik zou het i.g. eens proberen.

Weet je ook zeker dat je die halve ringen (hoe heten die dingen?) weer terug op je krukas hebt gezet?

default

RE: koppeling zet motor vast

de koppelingsplaat kan je niet omdraaien want dan krijg je je drukgroep niet vast, het dikke gedeelte van de plaat moet richting het vliegwiel (is bij bijna alle autio's zo trouwens). die hele ring en die halve ring zitten er goed op. ik ben alleen weer een stap verder en ook weer niet.

ik had het koppelingshuis aan de motorbevestigd met vloeibare pakking ertussen. nu kon dus de prise as niet meer draaien, na lang zoeken kwam ik erachter dat er een papierenpakking tussen hoort die niet alleen afdicht maar ook voor de juiste speling zorgt zodat de assen achter het koppelinghuis kunnen draaien. met alleen vloeibare pakking tussen het koppelingshuis en de motor is de speling te klein en zitten alle tandwielen vast.

met de papierenpakking tussen het koppelingshuis en de motor komt de bak meer naar buiten ten opzichte van de vloeibare pakking dus dan zou mijn vliegwiel dus nog meer tegen het koppelingshuis moeten aanlopen als ik alles met papierpakking monteer. dus het begint echt vreemd te worden.

RE: koppeling zet motor vast

Zijn de axiaallagers van je krukas in orde?
Is de naaf van je vliegwiel heel(scheurtje misschien)?
Zitten alle bouten op de juiste plaats, misschien loopt het vliegwiel tegen een kop?

RE: koppeling zet motor vast

Weet je overigens zeker dat het vliegwiel tegen de behuizing aan loopt?

Boven op je vleigwiel behuizing zitten een 2 tal bouten waarmee je plaat van de koppelingscilinder vast zit. Als deze iets te lang zijn staat de boel ook gelijk vast.

Je geeft overigens aan dat je een probleem hebt met 1 van de 2 vliegwielen.. Ik neem aan dat je deze bijden geprobeerd hebt met beiden het zelfde resultaat?

default

RE: koppeling zet motor vast

ik heb alle 2 de vliegwielen geprobeerd en die lopen allebei aan. zodra het vliegwiel eraf is draait de motor goed rond. aan de onder en bovenkant van het koppelingshuis zit een een ronde verdikking die af fabriek wat is ingesleten. je kan nu alleen zie dat het vleigwiel hier toch tegenaan heeft gelopen omdat die stukken glimmender zijn dus er zijn geen bouten te lang oid.

RE: koppeling zet motor vast

wellicht suf maar is/zijn de vliegwielen, frictie plaat, krom?.

je begint een beetje uit opties te lopen.

ergo :

[i:rqknie3a]of[/i:rqknie3a] de as waar het op gaat is niet OK/zit niet goed. ( heb je de crank er uit gehad?)

de volgorde moet vlgens mijn tekening zijn :thrust washer, primairy gear ( net geleerd dat de 1000cc en de 1275 verschillend zijn),backing ring,c shaped thrust washer,

[i:rqknie3a]of [/i:rqknie3a]de koppeling zit verkeerd in elkander/is krom/ gemixed/ incompleet.


leuk zo'n 3-d puzzl :? :? :?

succes

RE: koppeling zet motor vast

Waar je ook nog eens naar zou kunnen kijken is de axiaal speling op je krukas..

Maarten haalde het eigenlijk ook al aan. Het zou kunnen dat je axiaallagers eruitliggen en dat het vliegwiel daardoor de kans krijgt om tegen de behuizing aan te lopen.

RE: koppeling zet motor vast

SirYun schreef:
de volgorde moet vlgens mijn tekening zijn :thrust washer, primairy gear ( net geleerd dat de 1000cc en de 1275 verschillend zijn),backing ring,c shaped thrust washer,



In de meeste gevallen is het primairy gear van de 1300 hetzelfde als van een 1000 overigens.

default

RE: koppeling zet motor vast

ik heb uit wanhoop maar wat van het koppelingshuis afgeslepen en nu loopt het niet meer aan. ik kan nergens speling op vinden en er is ook niets krom. er is een mm van het koppelingshuis afgegaan en nu draait alles soepeltjes rond. dus binnenkort maar eens kijken hoe hij koppelt en dan vind ik het best.

bedankt allemaal voor jullie reacties en ik laat wel horen hoe het gaat met koppelen. ik weet dat het uitslijpen van het koppelingshuis niet de juiste manier is maar ik wist echt geen andere optie meer. ik ben benieuwd

RE: koppeling zet motor vast

hoi leuk dat het nu wel loopt maaaar..dit ken nutuurlijk nie

iets moet er fout zitten en mij gok is dat als dit niet goed zit er dingen kapot gaan..

wat ik net bedenk..wellicht is de "taper" op de krukas iets door getrokken en kan je nu je vliegwiel er iets verder op zetten dan bedoeld. ( dan maakt het weinig uit). haarscheurtjes in je vliegwiel zouden dit ook kunnen veroorzaken. je hebt daar spray voor ..of een rontgen foto.

zitten de halve maantjes wel goed tussen je krukas ( links rechts omgewisseld, zijn ze allemaal even dik?? . (bij de hoofdlagers)