koppeling zit vast

default

RE: koppeling zit vast

Hi, ben in bezit van een 1991 Mini Cooper (Mainstream carburetor model) die ruim 1 jaar heeft stilgestaan en nu zit het koppelingspedaal vast, had deze klacht al eerder nadat hij een paar maanden stil had gestaan (ik gebruik hem niet zoveel meer...)maar dan kreeg ik het pedaal weer los door een aantal keer te pompen, dit lukt nu echter niet meer.
hoe kan ik het pedaal weer werkzaam krijgen??

RE: koppeling zit vast

Hallo Rob,

Ik heb het ook gehad na een jaar stilstaan met mijn 95-er. Bij mij zat de hulpcilinder vast. Waarschijnlijk met een beetje kloppen schiet deze weer los. Ik heb de klacht niet meer gehad.

default

RE: koppeling zit vast

Hi Peter, dank voor de suggestie, maaaarrrr....(en hier spreekt de leek), waar vind ik de hulpcylinder, heb alleen een instructieboekje en daar staat geen afbeelding van de motor in, zit de hulpcylinder boven de hydraulische rem bekrachtiger??
Aangezien het koppelingspedaal vast zit, zie ik ook niets bewegen wat kan duiden op de koppeling (sorry voor deze wat lullige vraag :( )

RE: koppeling zit vast

Niks vreemd hoor Rob, als het er op aankomt gaan we allemaal tastend door het leven.
Als je de motorkap open hebt, zit rechts de radiateur.
Je moet aan het andere eind van het motorblok zijn. Zeg maar, 'het kontje'.
Als je je hand uitsteekt om -bij wijze van spreken- het 'kontje' te aaien, kom je bovenop, iets naar achteren een hefboompje tegen. Bovenaan het hefboompje vind je de koppelings-hulpcilinder.
Vraag iemand om -met een zacht voetje- de koppelingspedaal in te drukken en tik met een hard voorwerp tegen de hulpcilinder aan.

Voor je vaderdag kan je om een werkplaats handboek vragen.
Kijk bij Bol Com naar een tweedehands Haynes' werkplaatshandboek voor de Mini. Houd even in de gaten dat de genoemde jaartallen in de titel ook het bouwjaar van jouw Mini omvatten.

RE: koppeling zit vast

Mooi uitgelegd Wim.
Nu weet ik ook waar het kontje zit en waar ik moet aaien als de mini ziekjes is :x

RE: koppeling zit vast

Dit ding dus:



het meest glimmende op de foto is de hulpcilinder.

RE: koppeling zit vast

@ Peter. Handig, zo'n fotootje. Om te controleren of het inderdaad aan het aluminium cilindertje ligt, kan je proberen of je de hefboom weg kunt drukken van het cilindertje. Ik heb bijvoorbeeld een grote bahco. Met het uiteinde van de steel tussen de cilinder en de hefboom kan je proberen of je de top van de hefboom kan wegduwen van de cilinder. Als dat niet gaat, kan je je afvragen of het euvel niet juist baan het andere uiteinde van de hefboom zit, daar waar het diafragma weggedrukt moet worden om de spanning op de koppelingsplaat op te heffen.
Andersom, wanneer je de schroefjes waarmee de cilinder op het deksel zit losmaakt, dan heeft het stift wat uit de cilinder komt geen weerstand meer. Als er dan iemand -zachtjes- voor je op het pedaal drukt en je duwt het stift met je duim naar binnen, dan voel je of er beweging in zit.

RE: koppeling zit vast

wim fournier schreef:
@ Peter. Handig, zo'n fotootje.


Wie is Peter? ;)

RE: koppeling zit vast

Sorry, de oorspronkelijke vraagsteller heet Rob.
Peter was degene die als eerste op dit bericht reageerde.
En Thierry stuurde het bedoelde fotootje.
(als ik het goed heb)

default

RE: koppeling zit vast

Hi allemaal, nogmaals dank voor de reacties, maar de foto van Thierry toont niet een 1991 blok, althans, bij mij zit op de plaats van de hulpcilinder de rembekrachtiging (boven/achter zit wel een hefboompje dat naar onderen gaat, misschien zit daar de hulpcilinder, maar daar kan je dan wel moeilijk bij om er tegenaan te tikken...)
ga het nogmaals proberen als ik iemand gevonden heb die op het koppelingspedaal wil drukken :D , misschien dat iemand ook nog een foto heeft van een 1991 blok, zodat het voor mij wat duidelijker wordt.....

RE: koppeling zit vast

Bij mijn rode 1991-er ziet het er hetzelfde uit als op de foto. Alleen zal de rembekrachtiger gedemonteerd zijn op de foto.

Dat is dus de hulpcilinder die je ziet, aleen zal die niet zo glimmen. :x