Kruimelpad
koppelingcilinder???????
RE: koppelingcilinder???????
Ingediend door minix op di, 06-12-2005 19:41
Kan ik dit nog ergens aan zien? zoals vloeistof lekage? En hoe los ik dit op reviseren of vervangen door een nieuwe?
- Login of registreer om te reageren
RE: koppelingcilinder???????
Ingediend door ayla op di, 06-12-2005 20:24
Bij mij was het alles;
-op het IMM in spanje de slang naar de slave vervangen, deze zag je lekken (ik heb het toch gered de rit door Salou zonder koppeling!)
-Enkele weken erna de slave cylinder zelf defect->vervangen door een nieuwe
-Enkele weken daarna bleek de hele binnenkant van de master weggerot te zijn
Echter sinds m'n broertje zelf weer een rijdende mini heeft en hij de mijne niet meer gebruikt blijft de mijne heel
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
minix schreef:
Kan ik dit nog ergens aan zien? zoals vloeistof lekage? En hoe los ik dit op reviseren of vervangen door een nieuwe?
als je het hoesje van je hulpcilinder opzij drukt en hij is nat van binnen vervang hem maar.
een nieuwe immitatie cilinder is ongeveer € 25,-
- Login of registreer om te reageren
RE: koppelingcilinder???????
Ingediend door minix op wo, 07-12-2005 12:28
25 euro is goedkoop, weet iemand ook waar deze te verkrijgen is voor 25 euro.de goedkoopste die ik vond was voor 58 euro.
- Login of registreer om te reageren
De mijne was ook iets van 50 euro, ik vraag me af of ze goedkoper te krijgen zijn.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
voor die hulpcilinder zijn ook revisie setjes te krijgen dacht ik.
- Login of registreer om te reageren
RE: koppelingcilinder???????
Ingediend door Mini Martin op ma, 12-12-2005 20:07
revisiesetje kost meer dan een immitatie nieuwe.
Ik had de mijne bij DCM vandaan voor ongeveer 25 euries.
grtzz Martin
- Login of registreer om te reageren
RE: koppelingcilinder???????
Ingediend door crazytuning op di, 13-12-2005 09:38
Ik heb probleem met de koppeling, als ik de koppeling indruk dan gaat het stangetje van de hulpkoppeling wel naar buiten, en de koppeling gaat ook wel iets naar binnen, maar de koppelingsplaten komen niet vrij, hij blijft dus in de versnelling staan ook als ik de koppeling indruk, iemand een sugestie wat het kan zijn?
(kan het zijn dat de hulpkoppeling niet ver genoeg het stangetje naar buiten drukt ???)
En wat kan ik er aan doen?
- Login of registreer om te reageren
Afstellen; veer eraf, speling eruit drukken, boutje net niet tegen de arm aandraaien, borgen. veer weer terug klaar. Staat duidelijk in de Haynes beschreven.
Ron
- Login of registreer om te reageren
Ook hier een schop aan een oud topic:
Omdat ik mijn ruitensproeiertankje eruit had, viel me op dat bij de (wat ik later als de hulpcilinder van de koppeling identificeerde) slavecilinder, het rubber kapje eraf was. Deze kreeg ik er echter niet eenvoudig weer op en ik zag dat de veer eigenlijk langs het rubber schuurt en hem er misschien wel afduwt. Verder zit het asje (auto staat in de eerste versnelling geparkeerd) helemaal aan excentrisch tegen de cilinderwand aan. Aan de binnenzijde van het rubbertje voelde ik olie.
Het gaat om een Mini uit 1978 (blokje uit '80) en de hulpcilinder is niet direct op de motor geplaatst maar op een stalen plaat die op de motor zit.
Dus niet helemaal zoals hier: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/cl ... lavein.gif, maar wel aardig voor de beeldvorming (fototoestel had ik niet bij de hand).
Ik heb al wat zitten zoeken, maar meer dan dat hierboven staat dat het niet goed is als je olie voelt, heb ik niet gevonden. Ik heb bij het rijden geen klachten voor wat betreft koppeling overigens.
Is dit een serieus iets en zal ik het vervangen of kan dit geen kwaad?
- Login of registreer om te reageren
Je hoeft je geen zorgen te maken,
het is wel belangrijk dat het hoesje erop zit,
met name voor vocht tegen het roesten,
die veer doet vrij weinig,
kijk eens wat hij doet zonder die veer.
de drukgroep van de koppeling zorgt wel voor het terug veren
- Login of registreer om te reageren
sander schreef:
die veer doet vrij weinig,
kijk eens wat hij doet zonder die veer.
Laat die veer er maar gewoon opzitten...die zit er niet voor niets op.
Groetjes,
Maurice
- Login of registreer om te reageren
Dit verhaal klinkt als een verto koppeling (wat overigens niet origineel is voor 1978). Daar hoort geen veer op (door de schuine montage is deze zelfstellend). Die hoort wel op een pre-verto koppeling, maar veel mensen laten hem eraf om het pedaal wat lichter te laten aanvoelen.
Als je olie voelt, zou ik de hulpcylinder vervangen: remvloeistof trekt vocht & lucht aan en die combinatie geeft roest...
- Login of registreer om te reageren
Ik zal een dezer dagen eens een foto maken om het geheel te verduidelijken. Het ziet er niet 'natuurlijk' uit en dat zegt meestal genoeg.
- Login of registreer om te reageren
ben benieuwd naar een foto ..
zit de hulpkoppelingscilinder nu bovenop de 'wok' waar de koppeling in zit?! of zit 'ie daar schuin tegenaan? en hoe lang is de hefboom die de koppeling beweegt
(ik vind het een beetje klinken als een verto hulpcilinder en een non-verto hefboom gezien: asje (....) helemaal aan excentrisch tegen de cilinderwand aan.
)
http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... m=12&pos=5
lange arm = nr 52 (met veer)
korte arm = nr 53
FWIW,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Als ik het met goed herinner, ziet het er inderdaad uit als een Verto koppeling (de rechter op http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... m=12&pos=6), dus korte hefboom maar dan met veer.. :S De hulpcilinder zit wel schuin bevestigd op een frame zoals nummer 24 op deze afbeelding: http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... m=12&pos=6
Kiekie machen = weten! Helaas is het nu alweer donker in mijn onverlichte garagebox.
- Login of registreer om te reageren
Nou zo slecht lijkt het nog niet (qua verto niet verto), maar ik blijf het er niet helemaal fris uit zien vinden: Foto van hulpcilinder
Is het normaal dat de cilinderas zo exentrisch loopt en dat de veer zo langs het rubber schuurt? Volgens mij zit er op de non verto een verto-hefboom! (dus nummer 52 in plaats van 52 op de plaatjes hierboven)
- Login of registreer om te reageren
Kijk, weer een leuke combi.
Die veer en plaatje aan de arm zijn van een pre-verto en horen hier niet op, dus kunnen eraf (want zo is hij niet zelfstellend). Maar je mist nog een busje en een boutje van de tekening, positie 27, 28 en 29. Daarmee zit de onderzijde van het plaatje vast op de wok. En waarschijnlijk als je nu koppelt wiebelt dat plaatje heen en weer.
Wel raad ik aan om eerst uit te zoeken of je nu een verto of non verto vliegwiel/koppeling hebt. Een verto arm met cilinder maakt namelijk meer slag en zou een non verto drukgroep kunnen vernielen.
Het makkelijkste om dit te checken is, je startmotor te demonteren en een foto te maken van het stukje vliegwiel wat je dan ziet.
Groeten,
Carst
- Login of registreer om te reageren
http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... =18&pos=13
waarschijnlijk heeft de veer de boel nog bij elkaar gehouden anders zou het er uit (kunnen) zien zoals hierboven ..
er hoort dus een boutje onderin de plaat van de HKC (rode streep) die in de 'wok' gedraaid moet worden (rode rondje) het geheel moet dan zo ongeveer 'in lijn' komen, daarvoor heb je het afstandsbusje nodig.
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Bedankt voor de reacties.
Maar oeh, dan moet ik voorzichtig zijn! Er zat daar namelijk wel een boutje in met meerdere moertjes, wat helemaal los bungelde daar. Met de 'onderzijde' ook niet ergens in (wat wordt bedoelt met de 'wok', de grote schotel/work nummer 34 die op je motorblok zit gemoneerd?). Die heb ik eraf gehaald omdat ik dacht dat het onnodige troep was.
Mini Minded schreef:
Die veer en plaatje aan de arm zijn van een pre-verto en horen hier niet op, dus kunnen eraf (want zo is hij niet zelfstellend).
Die kan ik dus wel ongestoord weghalen?
Mini Minded":31sy855h]Maar je mist nog een busje en een boutje van de tekening, positie 27, 28 en 29. Daarmee zit de onderzijde van het plaatje vast op de wok. En waarschijnlijk als je nu koppelt wiebelt dat plaatje heen en weer.[/quote:31sy855h]
Dus die plaat waar de hulpcilinder op zit, wordt door dat boutje op zijn plek gehouden?! Wat een vreemde constructie.. dat plaatje is er toch niet op gemaakt om iedere keer als je koppelt te verbuigen, of wel? Ik ben overigens niet echt geremd door inhoudelijke kennis van de koppeling zoals je merkt.
Maar kan iemand me zeggen wat standaard hoort te zijn voor mijn motorblokje van 1980?
- Login of registreer om te reageren
op een blok van 1980 uit een Mini zou ik een lange arm verwachten :)" title="Evil" />
op een blok van 1980 uit een Metro een korte ..
.. ofwel, heb je een motornummer? of, zoals Carst al zei, maak een foto van je vliegwiel ..
dat 3e boutje is wel nodig om het plaatje voor je hulpcilinder goed op zijn plek te houden, zoals je in de praktijk hebt gemerkt druk je anders de boel uit zijn verband, er komt nogal wat druk uit de hulpcilinder en dan wordt de weg van de minste weerstand gekozen ...
FWIW,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Okee, ik zal eens kijken of ik een keer de startmotor kan demonteren. Motornummer is 99H997P 129890.
Dat boutje hoort dus wel "op druk" of in ieder geval geklemd te staan. Nu was het namelijk zo dat het hele boutje er een beetje los bungelde (daarom heb ik het weggehaald).
- Login of registreer om te reageren
Dat boutje hoort dus wel "op druk" of in ieder geval geklemd te staan
niks klemmen, het hoort gewoon in het koppelingsdeksel geschroefd te worden ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
En vergeet het afstandsbusje dan niet! Want die maat daarvan moet er voor zorgen dat alles netjes in 1 lijn zit.
Groeten,
Carst
- Login of registreer om te reageren
hieronder de 2 verschillende types arm (je kan op de linker deksel nog het boutje met afstandsbusje zien zitten):
en op het plaatje hieronder kan je goed zien waar het (ontbrekende) boutje in het koppelingsdeksel moet worden geschroefd (op het plaatje een oudere koppeling met lange arm, maar hetzelfde plekje, van de afstelbout, wordt gebruikt voor dat onderste boutje ..
http://i451.photobucket.com/albums/qq23 ... CT4589.jpg
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
RE: koppelingcilinder???????
Ingediend door minix op di, 06-12-2005 19:01
De koppeling van mijn mini deed het even niet,dus ik ontluchte hem.Drie dagen later weer het zelfde probleem.
Wat kan de oorzaak zijn ,Hoofdcilinder,hulpcilinder????
Hoe kan ik weten waar het aan ligt.En hoe op te lossen?