koppelingcilinder mini 1970

default

RE: koppelingcilinder mini 1970

wie kan mij helpen aan een koppelingcilinder van een mini 1970, en hebben alle minis dit, of alleen bepaalde bouwjaren?

RE: koppelingcilinder mini 1970

vraag ff rond bij mini centers, en maak een foto van je cillinder dat helpt een hele hoop!

rico kan je wel helpen www.minitrend.nl :)

RE: koppelingcilinder mini 1970

alle mini's hebben een hydraulische koppeling; er zijn 2 types hulp-koppelingscilinder en voor zo ver ik weet 1 type hoofdcilinder.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: koppelingcilinder mini 1970

Wat voor hulpkoppelingcillinders zijn er dan
ik heb een koppeling (non verto) met lange arm
er zit een hulpkoppelingcillinder bovenop het koppelingshuis
zit er in deze hulpkoppelingcillinders ook nog verschil ?
ik heb het idee dat de koppeling een te kleine slag maakt

Zodra ik de veer van de koppelingcillinder losmaak gaat het goed
zodra ik de veer weer terugzet ontkoppelt hij niet genoeg zodat ik
hem bijna niet in z'n versnelling krijg.

wie oh wie weet raad

ps, de koppelingsplaat en drukgroep zijn net vervangen,

RE: koppelingcilinder mini 1970

“ Probleem“ van het niet vrijkomen is de nieuwe dikkere koppelingsplaat, en door de jaren ingesleten scharnierpunten ( gaffel en pennen etc.) deze eventueel vervangen.

Maar wat je vaak ziet is dat ze de arm buigen richting koppelingscilinder om het probleem op te lossen, maar mooier en goedkoper is natuurlijk om de drukstang op de een of andere manier een halve centimeter of zo langer te maken door indien mogelijk op te lassen of een pijpje overheen te plaatsen.

Suc6

André

RE: koppelingcilinder mini 1970

Er zijn wel degelijk verschillende hoofdkoppelings cylinders. Een Mini van 1970 heeft origineel nog een met metalen reservoir en geen plastic reservoir. Daar zijn verschillende varianten van, maar in 1970 was het de AAU4969. Maar je kunt ook die met het plastic reservoir plaatsen, dat past gewoon. Zo een heb ik nog nieuwe liggen (Een met plastic reservoir is ook goedkoper dan die met metalen reservoir).

RE: koppelingcilinder mini 1970

reuvy schreef:


Maar wat je vaak ziet is dat ze de arm buigen richting koppelingscilinder om het probleem op te lossen, maar mooier en goedkoper is natuurlijk om de drukstang op de een of andere manier een halve centimeter of zo langer te maken door indien mogelijk op te lassen of een pijpje overheen te plaatsen.

André



Dat heeft toch geen zin André: de slag van een slave blijft toch hetzelfde..?!
Als je er een langere stang aanlast verandert alleen de afstelling.

@TS: er zijn twee types slave.
Eentje voor de pre-Verto met ontluchtingsnippel achterop (GSY110) en eentje voor de latere Verto-koppelingen (GSY118) met een ontluchtingsnippel aan de bovenkant waarbij de slave op een aparte plaat gemonteerd zit op het blok.
Je kunt een GSY110 pre-Verto slave ook op een Verto systeem zetten; andersom niet.
De GSY110 heeft een iets smallere boring waardoor de verplaatsing groter wordt (want volume = slag x boring).

RE: koppelingcilinder mini 1970

Dat heeft toch geen zin André: de slag van een slave blijft toch hetzelfde..?!
Als je er een langere stang aanlast verandert alleen de afstelling.




Jawel,je mist nl.het laatste stukje van de slag omdat die tegen de borgring van de slave komt, waardoor de koppeling net niet vrij komt door de speling in de overbrenging.

En de koppeling afstellen doe je niet met de slave cilinder.


André

RE: koppelingcilinder mini 1970

Zo te lezen is de GSY110 nu gemonteerd,
zelf hadden we ook de gedachte om "iets" als opvulling achterin de koppelingcillinder
te stoppen op te kijken of daarmee het probleem zou zijn opgelost.

maar eerst wilde we even kijken of er verschillende types cilinders waren
waardoor de slag iets groter zou worden

de slag is nu ongeveer 1 cm, terwijl we bij een ander blokje 1,5 cm hebben gemeten.
dat zou neer komen op de halve cm van André

iemand nog andere ideeën ?

RE: koppelingcilinder mini 1970

MiniMania heeft er ook een lang en uitgebreid verhaal over.

link

André

RE: koppelingcilinder mini 1970

het beste is dus alle slijtgevoelige delen vervangen

hulpcilinder + asje
koppelingarm

en dan zou het probleem dus verholpen moeten zijn

RE: koppelingcilinder mini 1970

Als de koppeling goed ontlucht is en goed afgesteld, en de koppeling komt dan nog niet goed vrij, dan blijft alleen de speling in het mechaniek over.

Omdat het in jou geval maar weinig is, kun je het misschien proberen met een moertje tussen de zuiger en de drukstang.

Suc6

André

RE: koppelingcilinder mini 1970

Ik zal het eens proberen
bedankt voor jullie reakties

RE: koppelingcilinder mini 1970

Vandaag nog eens gebogen over de pim van Marco.
Mijn conclusie zou toch moeten zijn dat er te weinig "slag" van het koppelings pedaal aanwezig is .
Het pedaal zit al ver onderin en heeft waarschijnlijk te maken met de dikte van de polyester body .
Daarnaast zit er nog een dikke pakking tussen en een ijzeren plaat voor de motorsteun (hondebotje).De pim is rechts gestuurd)
Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat de afstand tussen de koppelingscilinder en de pedalenbox verder van elkaar komen te zitten, met als gevolg dat de pedalen dieper komen te liggen.
Als dan ook nog de pedalen box een beetje scheef gemonteerd zit (of wat krom is) , is het feest compleet !Het blijft een polyester body waar je (toen) zelf de gaten moet boren.
Deze week gaan we kijken wat er precies is en halen de pedalenbox eruit.
Speling op het systeem lijkt me niet, je kunt de arm zo minimaal afstellen dat deze direct begint met ontkoppelen , maar omdat de slag niet ver genoeg komt zal deze niet geheel ontkoppelen en dus gaan slippen

RE: koppelingcilinder mini 1970

Kun je de bedieningspen tussen pedaal en HRC dan niet verlengen en/of afstellen?Zodat het pedaal verder omhoog komt en er toch minimale speling is tusen pedaal(-pen) en HRC?

RE: koppelingcilinder mini 1970

Zoveel ruimte is hier niet, maar ook dit wordt overwogen

RE: koppelingcilinder mini 1970

misschien denk ik te makkelijk: pedaal omhoog buigen?!

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: koppelingcilinder mini 1970

Nee hoor Theo, hele logische gedachte
Dit gaan we waarschijnlijk ook doen
Alleen wordt het dan slijpen en lassen
Buigen zal heel zwaar gaan