koppelingcilinder (slave) stuk???

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Hallo mensen. Mijn vraag is eigenlijk meer een bevestiging. De koppeling van men 1000tje uit 83 heeft het plots begeven.In het vloeistoftankje zat nog wel voldoende olie maar zag er een beetje stroperig uit.Deze heb ik er uitgezogen om er vervolgens verse weer in te doen.Tijdens het ontluchten bewoog de hevel van de hoofdcilinder in het begin wel maar later deed deze niets meer, overigens zit deze niet vast of zijn er lekkages te bespeuren. Als ik de ontluchtingnippel losdraai zou er normaal gesproken olie uit moeten spuiten wanneer ik het pedaal intrap, dat gebeurd dus niet. Ik vermoed dat de hulpcilinder de geest heeft gegeven.Is er een manier om dit te testen/bekijken zonder deze eruit te halen? Of heeft iemand dit ook gehad en dat de oorzaak toch iets anders bleek te zijn.Ben benieuwd O:) .

grts Sebastiaan.

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Volgens mij moet je hem gewoon goed ontluchten, en daarbij constant het niveau van het reservoir zo vol mogelijk houden.

Als er geen olie komt uit je ontluchting nippel betekent dat dat er lucht in de leiding zit, niet dat hij stuk is. Als hij stuk zou zijn, en niet meer zou kunnen bewegen zou er juist olie uit moeten komen.

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Reneend schreef:
Volgens mij moet je hem gewoon goed ontluchten, en daarbij constant het niveau van het reservoir zo vol mogelijk houden.

Als er geen olie komt uit je ontluchting nippel betekent dat dat er lucht in de leiding zit, niet dat hij stuk is. Als hij stuk zou zijn, en niet meer zou kunnen bewegen zou er juist olie uit moeten komen.





Oke, dat is positief . Wat ik zo vreemd vind is dat het probleem van de een op de andere dag begonnen is.Eergisteren zon 130km gereden en geen probleem en gisterochtend met schakelen was het er ineens.Ik zal hem dadelijk gewoon weer ontluchten en kijken wat er gebeurd.Thanks !!!

gr Sebastiaan

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Hulpcylinders gaan over het algemeen alleen maar lekken, helemaal opgeven doen ze het nooit. Ik denk dat je hoofdkoppelingscylinder kapot is en dat kan inderdaad van het ene op het andere moment.

Dennis

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

XeroBas schreef:
In het vloeistoftankje zat nog wel voldoende olie maar zag er een beetje [i:b3izz7dj]stroperig[/i:b3izz7dj] uit.




Misschien zit er nog zooi in je cilinder en komt dit er niet gemakkelijk uit..dus evt goed doorspoelen/schoonmaken

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Het kan ook dat je slang (bijna) verstopt zit. Ondanks dat dit rubber bestand is tegen remvloeistof is het toch wel dusdanig gemeen spul dat het langzaam de slang oplost van binnen.

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Zoooooo....vandaag weer even aan het martelen geweest.Eerst nogmaals een poging gedaan de boel te ontluchten.Netjes een slangetje op de nippel en die weer in een bakje olie om te voorkomen dat er weer lucht in het systeem komt.Toen viel me op dat de olie vanuit het bakje wel bij het oliereservoir komt maar bij het pompen komt er geen olie richting de koppeling.Nog eens denken en denken, weer naar huis gereden en het forum uitspitten ontdek in dat ik de hoofdcilinder en de hulpcilinder voor elkaar aanzag |:( ( heb namelijk de hulp vervangen vandaag) .Weet ook niet hoe ik er bij kwam, hahaha!! Dusssss ik ga vanavond maar eens de HOOFDCILINDER vervangen :x
Voor de rest het leidingwerk en de rubberslang gecheckt op verstoppingen maar dit was niet het geval.Kortom word vervolg, ga ik ff verder met me te zitten schamen :(( .

gegroet Sebastiaan.

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

En jawel, het is opgelost.Het was idd de hoofdcilinder. \\:)/

Thanks for the support!!!!

Grts Sebastiaan.

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Hey Sebastiaan

Was het moeilijk om je hulpcilinder te vervangen? Want ik ben morgen aan de beurt..ik heb vandaag al een poging gedaan, maar je komt er verrekte slecht bij ( begint al met de borgpen op de hevel, na een uur had/heb ik `m er nog niet uit ) Voor de rest bij de hulp cilinder die 2 bevestigingsboutjes...ik krijg er m`n gereedschap ivm plaatsgebrek er niet op.

Bij mij is er wel olie weg...en de olie is vrij nieuw.

Groetjes,

Maurice

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

hevel laten zitten mausje!!!

die hoeft er helemaal niet af, je cilinder kan je eraf pakken en het heventje laten zitten

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Maar als ik bij de hulpcilinder de 2 bouten los heb ( krijg ) dan zit ie toch nog vast aan die hevel met die borgpen? Ik bedoel tussen hevel en stang van de cilinder

link 1e foto:

link


( want volgens mij zit bij mij het lek aan de achterkant van de cilinder daar waar de flexibele slang aan de cilinder vast zit, het is daar namelijk vochtig )

Groetjes,

Maurice

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Ik heb dat stangetje uit het rubber getrokken en daarna weer terug gestopt.

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Ja dat stangetje steekt gewoon los in het rubber.

Mausje75 schreef:
want volgens mij zit bij mij het lek aan de achterkant van de cilinder daar waar de flexibele slang aan de cilinder vast zit, het is daar namelijk vochtig




Maar als 'ie daar lekt Maus, kan het dan niet dat de aansluiting naar je flexibele leiding niet goed is? (of de slang zelf)
Op die banjobout moet aan beide kanten een koperring zitten, heb je die ook? Nieuwe gemonteerd toen je het los hebt gehad?

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Het lek zat zo te zien idd aan de banjobout....maar volgens mij heb ik de nieuwe koperen ringetjes alsnog verkeerd erop gezet....2 aan 1 kant |:( ( zoals het eerst ook zat). maar alles is wel vast, maar handvast...dus alsnog demonteren en goed bevestigen.

Ik heb gewoon de bevestigingsplaat waar de koppeling opzit eraf gehaald...was makkelijker werken als de cilinder zelf demonteren ivm hoek waar de achterste bout zit.

Dan hoop ik dat de lekkage is opgelost ;)

Keep you informed!

Groetjes,

Maurice

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

@ Mausje75- Sorry voor de late reactie maar het is een redelijk simpel klusje, maar daar was je inmiddels al achter gekomen. :D

gr,
Sebastiaan.

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

PB voor XeroBas

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Okay, ik ratel nu een behoorlijk oud topic op, maar ik heb ongeveer hetzelfde probleem.
Mijn koppeling had een dood stuk, zegmaar ik kon het pedaal 2 a 3 centimeter indrukken zonder weerstand te voelen, daarna begon hij pas te ontkoppelen en hij ontkoppelde niet geheel, elke keer tandenpoetsen bij het schakelen enzo...
bleek dus dat er te weinig vloeitstof in had gezeten, dus toen maar dat busje bijgevuld in de hoop het op te lossen, geen succes jammergenoeg :(
toen dacht ik, laat ik 'm eens ontluchten. het gekke is dus nu dat het lijkt als of de hoofdcilinder niet pompt maar zuigt... als ik de leiding op de hoofdcilinder losschroef en pomp komt er geen vloeistof uit en als ik m'n vinger erophoud en iemand anders pompt even dan voelt het alsof het vacuüm wordt gezogen.
de slave cilinder heb ik inmiddels vervangen en die is dus gewoon goed, de leidingen zijn ook niet verstopt.
het is nogal een kut klus om die hoofdcilinder eraf te schroeven, heeft er iemand nog een tip om te proberen?
ik heb nog een goede hoofdcilinder liggen, ik kan hem dus opzich vervangen, maar heb eigenlijk geen zin om weer eens ondersteboven op m'n stoel te moeten gaan liggen om een splitpennetje eruit te jassen...
alvast bedankt!

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Sebastiaan schreef:
maar heb eigenlijk geen zin om weer eens ondersteboven op m'n stoel te moeten gaan liggen om een splitpennetje eruit te jassen...




Je zal denk ik toch jammer genoeg ondersteboven op je stoel moeten gaan liggen :x ;) Zo te horen zijn je afdichtingen binnenin kaduuk.

Groetjes,

Maurice

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Ik ben er ook bang voor :(
heb iig een revisiesetje gehaald, maar moet nu dus nogsteeds dat klote split pennetje eruit zien te krijgen, heb nu maar een lange punttang besteld, ik heb helaas geen kinderhandjes, heb 3 uur ondersteboven gelegen en nog was het niet gelukt, werd er knettergek van
maarja, nu dus wachten op de tang, ondertussen kan ik wel de remblokken alvast vervangen :)

default

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Ik het splitpennetje met de dremel met een doorslijpschijfje erin doorgeslepen, en klaar is kees, kost alleen een nieuw pennetje.

default

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Hallo,

ik ben nieuw op het forum, ik ben Jaap en heb een mini 1000 uit 1989 gekocht. toendertijd was hij helemaal uit elkaar gehaald. heb hem gekocht om op te knappen. inmiddels heb ik de sub-frames klaar en de carroserie roestvrij gemaakt en gespoten.
Nu probeer ik de koppeling te plaatsen, omdat de oude slave cilinder niet meer goed was heb ik een nieuwe(tweedehands) gehaald. nu krijg ik hem er niet goed op, het lijkt net alsof de hevel te lang is waardoor ik de cilinder niet meer op de bevestigingsplaat kan schroeven.
en zou ik het binnenwerk van de hulpcilinder in moeten kunnen drukken?

alvast bedankt.

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

je hebt 2 soorten he Verto en non verto

verto - korte slag
http://minispares.com/Product.aspx?ty=p ... 997&title=

pre verto - lange slag
http://minispares.com/Product.aspx?ty=p ... 089&title=

deze zijn niet uitwisselbaar

Jaapio

default

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Hoi Jaapio,
bedankt voor je snelle reactie, ik heb de bovenste (korte slag) en ook de nieuwe die ik heb gekocht is die van de korte slag. toch lijkt het niet te passen. kunnen er nog andere dingen zijn die dan fout zitten of die ik fout gekocht heb? :?

RE: koppelingcilinder (slave) stuk???

Je moet de pin eerst in de cilinder plaatsen. Dan kun je hem voorzichtig indrukken (zorgen dat je koppelingsreservoir niet overloopt). Daarna zet je de cilinderhouderplaat vast op het vliegwieldeksel.

Wat je ook kunt proberen is even de ontluchtingsnippel open draaien dan zou je de cilinder ook moeten kunnen bewegen.