Ik denk dat het piepen je druklager van de koppeling was.
Misschien te warm geworden en zit nu vast ??
- Login of registreer om te reageren
Ik denk dat het piepen je druklager van de koppeling was.
Misschien te warm geworden en zit nu vast ??
Het vorige antwoord kan natuurlijk heel terecht zijn. Maar realiseer je wel dat het ontkoppelen gebeurt met behulp van een hydraulische cilinder die -via een hefboom- het druklager aandrukt. Als de pen waar deze hefboom omheen draait er uit geschoten is, dan gebeurt er niks wanneer je het pedaal drukt. Het kan ook zijn dat de hydraulische cilinder niet werkt (lek?). Deze dingen zitten aan de 'buitenkant', dus kijk daar eerst naar. Doe de motorkap omhoog en laat iemand het pedaal een paar keer intrappen en kijk of de hefboom dan wel beweegt. Zit d epen er nog in en zie je dat de pen die uit de cilinder komt probeert de hefboom weg te drukken?
Hallo en bedankt voor de reacties
Ik ga als het een vriend uit komt vandaag kijken
Ga eerst kijken naar hefboom mocht dat het niet zijn verder naar de hydraulische cilinder en zo verder
Maar als het de hefboom of de hydraulische cilinder is waar komt dan het piepen vandaan
hopelijk valt het mee allemaal
alvast bedank
Waarschijnlijk het druklager welke stuk gegaan is, of de centrale bout uit het vliegwiel los gelopen?
Bedankt voor de reacties weet iemand ook of je het blok er uit moet halen voor deze klus , of wat dit ongeveer gaat kosten om te laten repareren.
Het hydraulische gedeelte en de hefboom werken dus goed ?
Dan is het tijd om de koppeling op te zoeken.
Volgens mij is het mogelijk om een krik onder de motor te zetten en de linkse motorsteun en vliegwielhuisdeksel te verwijderen, waarna je bij de koppeling en druklager kan.
Ik heb het alleen nog maar met het blok uit de auto gedaan, wat uiteraard veel makkelijker is.
Als je het wilt laten doen, betaal je veel dure monteur-uren en je leert er niets van, maar net wat je wil.
Wanneer je aan de gang gaat om de koppeling aan te pakken terwijl je de motor in de auto laat -herinner ik mij- heb je neiging om de motor aan die kat toch steeds iets verder omhoog te krikken. Om er beter bij te kunnen. Al snel maak je de 'hondebot' los omdat die het omhoog gaan van het blok tegenwerkt.
Dit leidt er toe, dat het blok aan de kant van de radiator dan dus 'voorover' moet buigen.
Daarvoor wil je dan wel de beugel los maken aan het thermostaat huis, anders buigt die een keer krom. Wanneer je dan de boutjes uit het ventilatorblad draait, zodat je dat plastic ding er tussenuit kunt halen, vergemakkelijkt het werk ook.
Het gaat nog een stuk beter wanneer je ook de motorsteun aan de radiator kant onderin bij het subframe losmaakt. Het blok kan dan ook aan die kant bewegen. Dan krijg je aan de koppelings kant meer ruimte.
Wanneer je een krik onder de versnellingsbak zet om het aggregaat omhoog te brengen, leg er dan een stevig stuk plank tussen, zodat je de bodem van de bak niet beschadigt. Kijk elke keer waneer je de krik weer wat hoger doet of er geen leidingen of kabels strak komen te staan. Heb er erg in dat de uitlaatpijp al na enkele centimeters opkrikken tegen de bodem van de auto aan kan komen. Als je hoger wilt, zal je het spruitstuk van de kop moeten losmaken en de beugel aan het differentieel naar de uitlaatpijp.
Ik heb er nooit met een stopwatch bij gestaan, hoe lang ze er in een garage over doen, maar ik schat; drie uur. Maal een werkplaats tarief van € 75,- ex btw.
“ kon ik de koppeling niet meer indrukken motor loopt gewoon zo als het hoort als de motor uit is kan ik wel gewoon schakelen “.
Ik zou eerst eens uitsluiten of het niet de rubberen slang is, in dit geval.
Door oude remvloeistof kan de rubberen slang tussen schutbord en koppelingcilinder inwendig vergaan, het is geen regelmatig euvel maar het komt voor dat de binnenmantel los komt en de slang verstopt.
Hierdoor kan er geen remvloeistof door de slang naar de werkcilinder en kun je je koppeling niet indrukken.
André
Voor de rest is alles na gelopen en dat functioneert allemaal, er gaat nu een compleet nieuwe koppeling in kan ie er weer tegen aan
iedereen bedankt voor de reactie`s
Mvg Sergio
RE: koppelings pendaal staat vast
Ingediend door jan7 op vr, 23-01-2015 18:17
Hallo,
Net m`n mini laten keuren en er doorheen gekomen ik blij
Sta ik bij de wasstraat om hem ff te wassen begint ie te piepen en daarna stopten het piepen dus ik denk misschien water bij de snaren gekomen maar daarna kon ik de koppeling niet meer indrukken motor loopt gewoon zo als het hoort als de motor uit is kan ik wel gewoon schakelen
Heeft iemand dit meegemaakt of weet iemand wat het kan zijn
In afwachting van reacties
Mvg Sergio