Koppelings platen / 1300 motor

RE: Koppelings platen / 1300 motor

Hallo allemaal net nieuw hier meteen maar wat vragen.
Wegens versleten koppelings-platen moet ik ze vervangen. :(
Dit ga ik zelf doen, maar moet ik dan de motor er ook uithalen want dat heb ik weleens gehoord. Of kun je dit gewoon vanaf onder doen, omdat dit de eerste keer wordt voor mij weet ik dit dus niet. :?

groeten Marijn

Ik heb het zelf al een keer gedaan, het kan met de motor erin. De koppelings kant van de motor een beetje op krikken. Maar als je de motor er helemaal uit haalt gaat het een stuk makkelijker -> meer ruimte!
Om de koppeling eraf te krijgen heb je wel een apart stukje gereedschap nodig, het idee van een poulitrekker. Als ik het weer moet doen haal ik de motor er uit |:(

Succes ermee :)

Marijn schreef:
Of kun je dit gewoon vanaf onder doen, omdat dit de eerste keer wordt voor mij weet ik dit dus niet. :?

Kan inderdaad wel, zoals al gezegd is. Maar is wel priegel werk. Maar goed het blok eruit trekken is ook ff werk....

Een vliegwiel trekker heb je overigens wel nodig. Vliegwiel kan verdomd vast zitten :( .

1300 kost wat de gek ervoor vraagt. Van 100 Euro, tot 500 euro. Uit de krant/internet zie je ze redelijk veel maar betaal je over het algemeen wat meer. Van sloperijen uit oude metro's kan ook. Mijn ervaring is dat de prijs dan wat gunstiger is. Moet het blok er dan wel vaak ff uit klussen. Maar die ervaring kun je dan wel weer gebruiken met het eruit takelen van je 1000.

Of gewoon een rijdende metro kopen voor weinug 8) . Kun je tenminste testen of het blokie goed is. Dat is wel het nadeel van bovenste wegen.

Groeten Bert.

Bedankt alvast voor de info? Zo'n poelietrekker die kan ik wel regelen als ik die zelf al niet ergens heb :D ,dus ik denk dat ik wel een heel eind kom.

groeten Marijn

[size=75:mfmj6g6d][Topics samengevoegd - Crispy][/size:mfmj6g6d]
Bij mijn Morris (1275 cc, 12H motor) heb ik de koppeling vervangen. Compleet met drukgroep en lager.
Volgens mij zoals het in de Haynes beschreven staat.

Het koppelingssysteem is ontlucht en de arm maakt ook een normaal lijkende slag.

Toch ontkoppelt 'ie niet of nauwelijks.
Wie kan mij vertellen wat het probleem zou kunnen zijn?
En nog liever: wat zou de oplossing kunnen zijn?

afstellen van de koppeling (vandaar de bout waar de arm tegenaan valt), staat in de haynes, werkte bij ons perfect.

Groet ron

Ik heb de twee moeren precies volgens de Haynes afgesteld. Dat blijkt dus niet afdoende.

Kan het ook aan het boutje liggen waar de arm tegen rust?

Daar stond niets over in de Haynes...

[edit]

Oh, wacht effe... M'n andere Haynes schrijft er wel over... Morgen even proberen. Hopelijk werkt 't! :)

staat alleen een tekeningetje in, bij de mijne dan, vrije slag bij goed ontkoppelen moet 5 mm zijn, anders verder uitstellen.

Groet ron

Ik denk dat 'ie de 5 mm wel haalt. Morgen laat ik weten of je tip heeft geholpen. In elk geval al bedankt!

Omdat het hier toch gaat om een probleem bij het vervangen van de koppeling, heb ik het topic aan een bestaande toegevoegd.

Even off topic dingen gesplit naar een eigen topic.
De reactie op de moderatieactie heeft nu ook een eigen topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 197#333197

Laten we het hier houden bij het koppeling gebeuren.

Het probleem met de koppeling is niet opgelost.
Als ik volgens het boekje (Haynes manuals) te werk ga, komt de hefboom tegen het subframe. Dat subframe is bij de Morris anders dan bij een Mini, maar het komt er dus op neer dat ik de hefboom niet voldoende naar buiten kan stellen.

Weet iemand nog een andere oplossing, of een mogelijke oorzaak?

(zo beter Eelke? ;) )

OK, het probleem is opgelost!
Heb de hefboom roodgloeiend gestookt en 'm wat verbogen.
De auto schakelt nu weer als boter.

had je dan wel de juiste arm erop zitten?

Groet ron

Ja, dat wel. Waarom het nu niet meer werkte weet ik ook niet. Maar gelukkig werkt alles nu weer :)

Had je hem niet toevallig achterste voren erop gezet?

Het past nl op de normale manier en achterste voren ook alleen haal je het dan niet om de koppeling vrij te trappen....

Nee. Niet achterstevoren. Er zit een nok op die tegen de stelbout aankomt. Achterstevoren kan dus niet.

Mijn oplossing is misschien wat bruut, maar 't werkt perfect!