Koppelings probleem (pre Verto)

RE: Koppelings probleem (pre Verto)

Hallo Allemaal,

Nadat het 1275 inno blokje van een vriend in elkaar gelopen was hebben we mijn reserve blokje afgelopen weekeinde bij hem ingebouwd.

Nu komt het volgende probleem:

Voordat het blok erin ging hebben we het voorzien van een nieuwe drukgroep, druk lager en koppelingsplaat. Het betreft een pre-verto koppeling dus met een lange arm.

Nadat we alles hadden aangesloten en het blokje liep ging het schakelen niet. Bleek dat we niet konden ontkoppelen. Na een hoop speurwerk op het forum besloten het "pennetje" van de lange koppelings as met zo'n 2,5 cm verlengd te hebben koppelt het blokje perfect.

Nu vraag ik mij af hoe dit mogelijk is. Koppeling is goed gemonteerd.

De koppelingscilinder (hulp) is ook gereviseerd en die zet zo'n 4 cm uit. Je ziet dat de as die in de "wok" zit gewoon niet ver genoeg naar binnen gaat waardoor deze niet tegen de drukgroep aan kwam.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Ben erg benieuwd want hou er niet echt van om zo dingen op te lossen.
Bedankt,

Sebastiaan

RE: Koppelings probleem (pre Verto)

de kogel onderaan de arm kan ver gesleten zijn, ook kan het asje waar de arm op draait ingesleten zijn .. en tenslotte kan de arm krom zijn ... meten is weten ( en netjes de terugslag afstellen e.d. )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Koppelings probleem (pre Verto)

Hallo Theo,

Aller eerst bedankt voor je reactie.

Het asje is nieuw. Deze hebben we ook maar vervangen. De arm is netjes recht en werkte perfect op het vastgelopen blok. De koppeling afgesteld zoals het hoort. Koppelingspendaal helemaal intrappen, grote moer aandraaien tegen de wok aan en vervolgens een "slag" terug draaien. Tevens is de kogel niet versleten. Zoals ik al schreef de arm werkte perfect op het andere blok. Tevens hebben we voordat we het druklager vervingen ook gekeken naar het gat in de as waar het druklager op zit of deze niet versleten was. Heb ik nog nooit gehoord maar we hebben vooraf alls netje schoongemaakt en de pennen vergeleken met elkaar.

Het probleem was gewoon dat wanneer je de koppeling intrapte het druklager niet tegen de drukgroep aan kwam en zodoende niet ontkoppelde! Hij kwam dus bij een volledige uitstaande koppelingsarm niet eens tegen de drukgroep dus te veel om te stellen.

De ideeen die je opnoemt hebben we dus bekeken en daar zit het hem niet in. Ik las op het forum dat er ook andere mensen zijn geweest die het "pennetje" wel eens hebben verlengd ivm het zelfde probleem maar kwam nergens een duidelijke oorzaak tegen van het prbleem.

De mini rijdt nu en schakelt perfect dus ik ben blij dat hij weer rijdt aar toch ook erg nieuwschierig naar de oorzaak.

Bedankt,

Sebastiaan keijzer