Koppelingsdruk verhogen

RE: Koppelingsdruk verhogen

Hoi,

Weet iemand hoe je de druk van het koppelingspedaal kan aanpassen?

De mijne gaat heel erg ligt, alsof er helmaal geen druk is.
De koppeling werkt echter perfect.

Mijn cooper is van 1991 (caburateur) en iemand wat ik ken heeft een Sprite van 1992 (SPI).
Bij die Sprite gaat de koppeling een heel stuk stroever, wat ik persoonlijk wel prettig vind.

Hoop dat iemand weet hoe dit te veranderen

Bij voorbaat dank

RE: Koppelingsdruk verhogen

Misschien eens naar de koppelings olie kijken? En/of er een zwaardere veer tussen plaatsen.

RE: Koppelingsdruk verhogen

Dit heeft maar (klein) gedeeltelijk met de veer te maken.

Dit heeft meer te maken met het feit dat de koppelingsplaat een keer is vervangen, ipv de gehele drukgroep, wat wel normaal is bij dit ssort koppelingen.
Dus als je koppeling versleten is (de plaat) dan de gehele drukgroep vervangen (duur) of accepteren dat ie licht gaat en dan weer alleen de plaat vervangen (goedkoop).

Groet ron

default

RE: Koppelingsdruk verhogen

ayla schreef:

Dit heeft meer te maken met het feit dat de koppelingsplaat een keer is vervangen, ipv de gehele drukgroep, wat wel normaal is bij dit ssort koppelingen.




## dus jij ziet de oorzaak erin dat de vingerveren van de drukgroep (door veel gebruik en/of ouderdom) slapper geworden zijn en dat daardoor het verplaatsen van de koppelingsplaat (tegen de vingerveer-druk in) lichter gaat?

zou dat dan niet moeten betekenen dat de koppeling ook *eerder* slipt (de plaat wordt immers minder strak tegen het vliegwiel gedrukt)?

RE: Koppelingsdruk verhogen

Bedankt voor de reacties.

Olie zit er nog genoeg in, koppeling is ook volledig ontlucht.

Maar kan het niet aan de koppelingscilinders liggen?
Deze zorgen toch voor de druk op de leiding.

Drukgroep vervangen lijkt me niet echt een optie, gezien het wel allemaal werkt, maar als het de enige oplossing is...

Heb gewoon heel weinig gevoel in het pedaal.

Maar te stellen is dit niet ergens?

mvg

Andy

RE: Koppelingsdruk verhogen

Inderdaad Metrodriver, dat is bij ons de ervaring ja.

Groet ron

default

RE: Koppelingsdruk verhogen

ayla schreef:
dat is bij ons de ervaring ja.




## ik vroeg alleen maar na, ik betwijfelde niks hoor :9

wat vind jij dan van die 'sliptheorie' in mijn vraag?

RE: Koppelingsdruk verhogen

Heb ik tot nu toe niet zo aan gedacht, maar achteraf kan ik dat min of meer wel rijmen.
Wij hadden toen ook een lekke keerring erachter, dus niet helemaal representatief.

Groet ron

RE: Koppelingsdruk verhogen

[size=75:26pf4u3k][topics samengevoegd - Crispy][/size:26pf4u3k]
In mijn mini die ik van 't weekend gekocht heb zit er bijna geen druk op het koppelingspedaal. Dit zou aangeven dat er iets mis is met de cilinder, maar het schakelen gaat gewoon goed. Wat wel opvallend is (denk ik) is dat ik de Mini zonder de koppeling in te trappen uit de versnelling kan duwen, maar niet in de versnelling. Daarvoor moet ik dus echt de koppeling intrappen.
Wijst dit op versleten platen? Cilinder?

RE: Koppelingsdruk verhogen

koppelingpedaal hoeft niet echt druk te hebben tenminste niet zoals een rempedaal. Bij praktisch elke auto kan je zonder de koppeling te gebruiken de versnelling terug in zijn vrij trekken. In de versnelling drukken lukt uiteraard niet. Er zitten trouwens 2 koppelingscilinders in een mini. eentje op de versnellingsbak bij de koppeling zelf en eentje bij je pedaal. Even kijken of je lekkage sporen ziet en je weet genoeg.

Groeten Kevin

RE: Koppelingsdruk verhogen

inderdaad heeft een koppeling niet veel druk in het pedaal zitten. het is ook juist dat je hem uit de versnelling kan trekken. Als je een beetje geoefend bent kan je hem zelf weer in een versnelling duwen, maar dan moet je het toerental ver genoeg terug laten zakken. je hebt helemaal geen koppeling nodig, het rijd alleen een stuk makkelijker als ie werkt

RE: Koppelingsdruk verhogen

je kan het controleren aan de slave cylinder die moet je bij het intrappen van de koppeling zien duwen. bij de oude type`s zit er nog een veer...

RE: Koppelingsdruk verhogen

remcee, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.

default

RE: Koppelingsdruk verhogen

hey,

ik zit met een soortgelijk probleem.
ik ging net even rijden en merkte meteen dat de koppling heel erg soepel was, als ik hem op liet komen pakte hij meteen aan. normaal zat er een stukkie tussen voordat ie ingreep.
maar waar kan dit aan liggen? master/ slave cilinder of kan het te maken hebben met de drukgroep?

groetjes

default

RE: Koppelingsdruk verhogen

hey,

het probleem is bijna opgelost!
de druk koppelingsdruk was tot zo ver weg dat ik het autotje naar de garage moest slepen, maar het bleek dus een versleten koppelingscilinder te zijn.