Van het weekend eens even bezig geweest om de koppeling van "de gele" te vervangen. En echt wat ging het lekker allemaal. Fout nr. 1 was al dat ik in de veronderstelling was een nog kompleet vliegwiel incl. koppeling diafragma ed. had liggen. Dus in eerste instantie het deksel er maar af gehaald en de oude koppeling eruitgehaald nieuwe naar mijn weten komplete koppeling eringehangen dekseltje er weer op, motortje weer vast en proberen of we konden daadwerkelijk ook konnen koppelen. Dus auto weer naar beneden en rollen maar. Er gebeurde echter niks. De auto bleef netjes uit z'n versnelling staan en dat terwijl hij wel degelijk in z'n versnelling was gezet.. Na ff piekeren viel in een keer het kwartje. De koppeling die naar mijn weten nog kompleet moest wezen was dat eigenlijk helemaal niet het plaatje moest eruit liggen. Welke l#l zet er dan ook geen komplete koppeling in zou je zeggen. Ik dus. Dus kon het dekseltje weer los. Plaatje erin en er weer op. Weer even proberen en jawel nu ging het goed. Startmotortje er weer op gezet, startrelais weer vast en starten maar. Ook dit keer niet dus. Tok was het enige wat we konden horen onder de kap. Startmotor er maar weer vanaf dan. Even een andere gepakt en de vertanding op de starmtotor bekeken... Inderdaad zat hier een vershil in. Dus andere starmotor erop en satrten maar. Ook dit keer niet dus alleen weer dezelfde tok. Weer het koppelingsdeksel er vanaf gehaald en eens bekeken wat nou het probleem was. De starterkarans op het andere vliegwiel kwam niet overeen met een van de geprobeerde satrtmotoren. Het vliegwiel verwissel zou nu de makkelijkste optie zijn geweest nu. Echter was het betreffende vliegwiel dat wel een passende starterkrans had een afgedraaid exemplaar welke niet nagebalanceerd was. En om die er nou op te zetten.... Nee ook dat maar niet. Door na de volgende stap dan maar de starterkransen verwisselen. Eerst de oude satrterkrans maar eens verwijdered en zowaar dit ging goed. Dus kon ook de starterkrans van het afgerdraaide vliegwiel eraf. Deze heel profesorish op een gastel verwarmd en om het oude vliegwiel heen gelegd. Zowaar ook dit ging goed. Dus weer de boel in elkaar en monteren maar weer. Nu starte het geheel gelukkig eens een keer in een keer echter na een 2 tellen rondgedraaid te hebben klonk er een enorm gerammel onder de kap vandaan. Wat nu weer dan Na weer even nadenken jawel hoor een 2-de nog stommere fout van de dag was een feit , de bouten van het diafragma zaten nog niet vast. Dus weer het koppelingsdekskel eraf. Bouten vastgedraaid en weer porberen nu ging het voor het eerst een keer echt goed. Volgende was nu dan de plaat met koppelingscilcinder erop gooien. Na alles hier ook netjes gemonteerd te hebben eens een keer proberen om te koppelen met als resultaat een koppelingspedaal wat ik niet meer in kon trappen. Raar maar waar. Na even zoeken bleek de koppelingscilnder kaduuk te zijn. Het vreemde hieraan was dat hij bij het monteren nog gewoon werkte maar nu muur en muur vast zat. Ander koppelingscilindertje opgezocht erop gezet een proberen maar weer. Zowaar het gaat goed. Zou het dan eindelijk eens een keer echt gelukt zijn? Na een korte proefrit inderdaad tot de conclusie gekomen dat alles weer naar behoren werkt. Maar wat een lange rotdag was het met een paar onnodig stomme fouten erin. Het enige wat ik nu wel weet is dat als ik de volgende keer een koppeling ga vervangen maar eens echt alles ga dubbelchecken voordat ik zinloos werk overhoop ga trekken. Want zoiets als dit overkomt me echt maar 1 keer.
RE: Koppelingsfrustraties en stomiteiten
Ingediend door Richard-T op ma, 03-02-2003 11:50
Eej luitjes,
Van het weekend eens even bezig geweest om de koppeling van "de gele" te vervangen. En echt wat ging het lekker allemaal. Fout nr. 1 was al dat ik in de veronderstelling was een nog kompleet vliegwiel incl. koppeling diafragma ed. had liggen. Dus in eerste instantie het deksel er maar af gehaald en de oude koppeling eruitgehaald nieuwe naar mijn weten komplete koppeling eringehangen dekseltje er weer op, motortje weer vast en proberen of we konden daadwerkelijk ook konnen koppelen. Dus auto weer naar beneden en rollen maar. Er gebeurde echter niks. De auto bleef netjes uit z'n versnelling staan en dat terwijl hij wel degelijk in z'n versnelling was gezet.. Na ff piekeren viel in een keer het kwartje. De koppeling die naar mijn weten nog kompleet moest wezen was dat eigenlijk helemaal niet het plaatje moest eruit liggen. Welke l#l zet er dan ook geen komplete koppeling in zou je zeggen. Ik dus. Dus kon het dekseltje weer los. Plaatje erin en er weer op. Weer even proberen en jawel nu ging het goed. Startmotortje er weer op gezet, startrelais weer vast en starten maar. Ook dit keer niet dus. Tok was het enige wat we konden horen onder de kap. Startmotor er maar weer vanaf dan. Even een andere gepakt en de vertanding op de starmtotor bekeken... Inderdaad zat hier een vershil in. Dus andere starmotor erop en satrten maar. Ook dit keer niet dus alleen weer dezelfde tok. Weer het koppelingsdeksel er vanaf gehaald en eens bekeken wat nou het probleem was. De starterkarans op het andere vliegwiel kwam niet overeen met een van de geprobeerde satrtmotoren. Het vliegwiel verwissel zou nu de makkelijkste optie zijn geweest nu. Echter was het betreffende vliegwiel dat wel een passende starterkrans had een afgedraaid exemplaar welke niet nagebalanceerd was. En om die er nou op te zetten.... Nee ook dat maar niet. Door na de volgende stap dan maar de starterkransen verwisselen. Eerst de oude satrterkrans maar eens verwijdered en zowaar dit ging goed. Dus kon ook de starterkrans van het afgerdraaide vliegwiel eraf. Deze heel profesorish op een gastel verwarmd en om het oude vliegwiel heen gelegd. Zowaar ook dit ging goed. Dus weer de boel in elkaar en monteren maar weer. Nu starte het geheel gelukkig eens een keer in een keer echter na een 2 tellen rondgedraaid te hebben klonk er een enorm gerammel onder de kap vandaan. Wat nu weer dan Na weer even nadenken jawel hoor een 2-de nog stommere fout van de dag was een feit , de bouten van het diafragma zaten nog niet vast. Dus weer het koppelingsdekskel eraf. Bouten vastgedraaid en weer porberen nu ging het voor het eerst een keer echt goed. Volgende was nu dan de plaat met koppelingscilcinder erop gooien. Na alles hier ook netjes gemonteerd te hebben eens een keer proberen om te koppelen met als resultaat een koppelingspedaal wat ik niet meer in kon trappen. Raar maar waar. Na even zoeken bleek de koppelingscilnder kaduuk te zijn. Het vreemde hieraan was dat hij bij het monteren nog gewoon werkte maar nu muur en muur vast zat. Ander koppelingscilindertje opgezocht erop gezet een proberen maar weer. Zowaar het gaat goed. Zou het dan eindelijk eens een keer echt gelukt zijn? Na een korte proefrit inderdaad tot de conclusie gekomen dat alles weer naar behoren werkt. Maar wat een lange rotdag was het met een paar onnodig stomme fouten erin. Het enige wat ik nu wel weet is dat als ik de volgende keer een koppeling ga vervangen maar eens echt alles ga dubbelchecken voordat ik zinloos werk overhoop ga trekken. Want zoiets als dit overkomt me echt maar 1 keer.