koppelingsplaat vervangen?

default

RE: koppelingsplaat vervangen?

Ik ben momenteel mijn 1300 MPI blok met verto koppeling weer in elkaar aan het zetten. Bij het uit elkaar halen heb ik om mijn vliegwiel los te krijgen oa de boel heet gestookt zodat de drukgroep een enigszins blauwe waas heeft.

Daarom wil ik nu dus maar de drukgroep vervangen. ik zit alleen nog te twijfelen of ik ook de koppelinsplaat moet vervangen.

volgens mij moet die in principe tegen de hitte kunnen, en zit daar ook nog eens de drukgroep voor. de koppelingsplaten zijn nu nog 7.5 mm dik. daartegenover wil ik niet straks weer opnieuw het vliegwiel los moeten maken om de koppelingsplaat alsnog te vervangen.

Wat is de dikte van een nieuwe koppelingsplaat, en zou die tegen de warmte van een brander moeten kunnen?

Groeten
Jeroen

default

RE: koppelingsplaat vervangen?

Jeroen25 schreef:
de drukgroep een enigszins blauwe waas heeft.


## imho: als je die drukgroep roodgloeiend gestookt heb zul je de veren (vingers) wel uitgegloeid hebben, lijkt me niet goed voor de veerkracht.

de koppelingsplaten zijn nu nog 7.5 mm dik.


## dat zegt me even niet veel, het gaat immers om de dikte van de voering die op de plaat zit.

de dikte kun je alleen maar beoordelen bij vergelijken met een winkel-nieuwe van hetzelfde merk. (schuifmaatje mee naar de winkel).

en of dun 'te dun' is hangt af van wat je met je koppeling doet (laten slepen, volgas stoplichtstarts e.d.)

RE: koppelingsplaat vervangen?

weet niet hoe dat bij mini's zit maar meestal krijg je een complete set, dus drukgroep + koppelingsplaat

default

RE: koppelingsplaat vervangen?

Crispy schreef:
weet niet hoe dat bij mini's zit maar meestal krijg je een complete set, dus drukgroep + koppelingsplaat



## en een druklager??

btw: heb jij dan geen mini????????????

RE: koppelingsplaat vervangen?

Crispy heeft absoluut wel een Mini, in opbouw weliswaar.
En het klopt wat hij zegt, als je een set koopt zit er een druklager, koppelingsplaat EN drukgroep in de doos.

Wat Metrodriver zegt ben ik heb ook mee eens, de warmte zou de soepelheid en buigzaamheid van de vingers in gevaar kunnen brengen waardoor je alles nog een keer los moet maken.

Alles geheel afhankelijk hoeveel km's je Mini gedraaid heeft en voor welk gebruik (stoplichtsprintjes ed).
Voor alle zekerheid de keerring van je krukas vervangen en de komplete koppeling.
Het kost dan ff wat, maar dan weet je iig zeker dat je het voorlopig ff niet los hoeft te maken.

Je zal niet de 1e zijn die iets 2 of wellicht 3 keer open moet maken na een 'bezuinigingsactie'.

RE: koppelingsplaat vervangen?

metrodriver schreef:
heb jij dan geen mini



ik heb idd wel een mini maar nog nooit de koppelingsplaat etc vervangen, wel van mijn andere auto.

druklager zit er ook bij idd maar daar ging de vraag niet over dacht ik...

default

RE: koppelingsplaat vervangen?

Crispy schreef:


druklager zit er ook bij idd maar daar ging de vraag niet over dacht ik...



## jij schreef:
" een complete set, dus drukgroep + koppelingsplaat"

volgens mij (imho) hoort bij een complete set *ook* het druklager, dus dat merkte ik op.
verder geen kwade bedoelingen. :+)

RE: koppelingsplaat vervangen?

zout op slakken leggen is zeker je favoriete hobby ;)

default

RE: koppelingsplaat vervangen?

Crispy schreef:
zout op slakken leggen is zeker je favoriete hobby ;)



## als je "puntjes op de i zetten" zegt klink je minder op de tenen getrapt. 8) :+)

misschien is het typisch voor 'ministi' om onvolledig/onduidelijk te informeren?
dat valt me op dit forum tenminste op. :?

RE: koppelingsplaat vervangen?

Ik dnek dat het meer onkundige verwoording is, of misschien wel te snel willen beschrijven van het probleem in de veronderstelling dat de andere groepering het wel zal begrijpen.
Werderom gaat hier de vraag niet over metro(slakkenbezouter) driver :9 :9 :9

default

RE: koppelingsplaat vervangen?

Rene schreef:

Werderom gaat hier de vraag niet over



## begon *ik* dan over 'drukgroep' nadat de vraag over de koppelingsplaat was gestart? O:)

maar om OT te zijn: zoals jij zei: koppelingsplaat nieuw en de bijbehorende niet nader te benoemen delen ook dus...
anders ga je waarschijnlijk *heel* handig worden in uit- en inbouw van de koppeling... :+)

RE: koppelingsplaat vervangen?

metrodriver schreef:
## begon *ik* dan over 'drukgroep' nadat de vraag over de koppelingsplaat was gestart? O:)



Nee dat was de Topic starter zelf :)" title="Evil" />

Maar laten we weer eens wat on topic blijven; Jeroen 25: ik zou gewoon wat al gezegd is, alles vervangen anders heb je kans dat je het binnen afzienbare tijd weer los moet maken.
Zoals ik al in mijn 1e post zei, doe voor alle zekerheid ook de krukaskeerring.
Als je de koppeling toch los hebt kan je daar toch bij.
De koppeling is niet iets waar je zo makkelijk bij kunt...

default

RE: koppelingsplaat vervangen?

bedankt allemaal. het is voor mij inderdaad wel duidelijk. ik wil inderdaad niet dat ik straks nog een keer alles los moet maken (hoewel ik nog steeds denk dat de koppelingsplaat best redelijk is en weinig heeft geleden van het heetstoken), dus ik ga op zeker spelen en de hele set vervangen.

Krukas keerring heb ik inderdaad al vervangen, hoewel het visueel wel mee viel met de schade..

Groeten
Jeroen

RE: koppelingsplaat vervangen?

Oude topic, maar toch nog even een aanvullend vraagje:

Is het altijd zinvol om de keerring van de krukas te vervangen als je toch de boel open hebt liggen voor een nieuwe koppelingsplaat?

RE: koppelingsplaat vervangen?

Ja, stel je voor dat je het niet doet en je hebt ineens lekkage waardoor je koppelingsplaten ook onder de olie komt...
Dan moet EN de boel weer open EN het kost je NOG een keer een koppelings-set...
Extra kosten en tijdverlies (afgezien van de irritatie's) terwijl je dat kan voorkomen door het preventief vervangen van de keerring...

RE: koppelingsplaat vervangen?

Bedankt. De keerring en koppeling zitten er weer in!