Dan blijft er nog maar 1 mogelijkheid over: de hoofdkoppelingscylinder reviseren.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Dan blijft er nog maar 1 mogelijkheid over: de hoofdkoppelingscylinder reviseren.
Dennis
Heb inmiddels nieuwe rubbers gehaald voor de hoofdkoppelingscylinder.
Morgen weer inbouwen...
hopen dat het nu wel allemaal werkt zoals het moet
Nou,je rijdt in ieder geval weer zo te zien
Ik zou toch nog maar eens goed ontluchten
ja, volgens pap kan het niks anders zijn..
Wilde morgen met Pebbles naar school, maar zoals het nu gaat, zal het niet gaan.
Dalijk weer verder ontluchten, eerst even laten afkoelen..
Ik heb vorige week koppelings problemen gekregen. Als ik wil koppelen, moet ik mijn pedaal heel hard indrukken, hij gaat heel zwaar. Tevens als ik hem ingedrukt heb, komt de slave cilinder heel langzaam terug. Waar kan dat aan liggen? Ik dacht zelf aan een verstopte slang cq. leiding, kan dat?
Groeten,
Arjan
Net zelf weer ontlucht, maar het helpt allemaal niks meer.
Hebben hoofdkoppelingscylinder en hulpkoppelingscylinder gereviseerd.
We krijgen alleen druk als we een paar keer pompen, dan kun je snel schakelen, anders is het alweer te laat.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Wat kunnen we nog doen om wel druk te krijgen?
Heb je Verto of pre-Verto?
Pre-Verto moet je nog stellen, verto niet.
Groet ron
Kijk of je koppelingshulpcilinder boven je koppeling zit met een lange rechte arm [pre-Verto - Eelke], of dat je koppelingshulpcilinder schuin op de koppelingsdeksel zit met een korte geknikte hefboom [Verto - Eelke]. Het eerste is het geval bij oudere motoren, het laatste bij de wat nieuwere types.
De oudere moet je stellen met de moer die op de as zit die het koppelingsdeksel komt.
dan denk ik dat ik zo'n oudere heb Uit 77 is wel oud genoeg denk ik.
Morgen ofzo maar eens proberen met die moer.
Ik heb sinds een week last van mijn koppeling. Als ik hem intrap moet ik heel lang wachten totdat mijn hulpcilinder terug zakt. Ligt dat dan aan mijn hulpcilinder of aan mijn master cilinder die de olie niet goed terug pompt?
Tevens zou ik graag willen weten of de bajonet koppelings slang tussen de hulpcilinder en de koppelings leiding een stalen binnenmantel heeft want dan kan het zijn dat ik hem platgedrukt heb, want vanaf afgelopen weekend moet ik keihard trappen wil ik de olie door de leiding kunnen pompen en dat gebeurde nadat ik de slang had afgekneld (zodat er niks uitliep tijdens het losmaken)
Groeten,
Arjan Flierman
Ha die Arjan,
Je hebt het antwoord zelf al gegeven. Er zit inderdaad een stalen binnenmantel in. Als je de slang hebt afgeklemd, heb je deze inderdaad dichtgeknepen en is de enige remedie, vervangen.
Groet ron
Ron,
Voor die tijd zakte hij ook al langzaam terug, dus waarschijnlijk zit er nog ergens anders een foutje. Dat harde intrappen kan ik wel verklaren nu, maar het langzame terug zakken nog niet
Groeten,
Arjan
Pebbles doet het inmiddels weer.
Vraag me niet hoe, ben de hele dag weggeweest en paps heeft zitten klooien.
Weet alleen dat er iets gelast is aan een arm ofzo
Dalijk nog even een proefrondje maken
Kom maar ff langs dan.
Hebben ze toch het koppelingsarmpje verlengd?
Ha die Arjan,
Ik denk dat je gewoon even het slangetje moet vervangen, bij mij op de Van was deze ook dichtgeroest (lekker midden in Spanje, gelukkig was het op het IMM).
Groet ron
Ingediend door tmftom op zo, 19-11-2006 17:51
[size=75:357ts9k4][Toegevoegd aan bestaand topic - Eelke][/size:357ts9k4]
Hallo,
ik heb net mijn nieuwe koppelings cylinder geinstallerd en de leidingen ontlucht.
Maar als ik nu het pedaal intrap kan ik hem tot de bodem in trappen is dit normaal ?
ook lijkt het net als of hij niet helemaal meer terug gaat.
in de manual van theo zie ik op alle plaatjes een veer zitten moet die er bij mij ook op ??
Ik heb een mini red hot uit 1989
Gr Tom
tmftom: ik heb je post even aan een bestaand topic geplakt. Hierboven wordt in elk geval het belangrijke verschil tussen Verto en pre-Verto koppeling behandeld. De een is wel te stellen, de ander niet.
In principe hoor je natuurlijk een koppelingspedaal altijd helemaal op de bodem te trappen als je ontkoppelt. Waar het om gaat is of hij dan ook daadwerkelijk ontkoppeld Als het heel licht gaat is dat wel een indicatie dat er iets niet goed zit,maar ik zou vooral controleren of aan de andere kant de werkcilinder over het hele bereik beweegt.
Ingediend door tmftom op ma, 20-11-2006 20:45
er is wel een redelijke weerstand.
en ook beweegt er wel wat bij de werkcylinder
maar wat is genoeg ?
moet er ook een veer aan zitten ?
ik vind dat de koppeling iets te snel pakt.
ik hoef de koppeling maar iets te laten komen en hij pakt hem al.
is dit te stellen?
heb ook het idee dat hij iets moeilijker begint te schakelen.
ik heb een 1000 uit 84.
is dit verto of non verto?
bedankt crispy.
ben er intussen achter dat ik een verto heb.
deze kan ik stellen, staat ook iets verkeerd.
zie mijn andere topic.
ik ga morgen de koppeling ontluchten, en als het nodig is ook afstellen.
de speling moet 6,5 zijn, en die is nu 10 mm.
als dit allemaal niet werkt heb ik nog een andere koppelingscilinder die ik ga monteren.
weet iemand trouwens bij het stellen van de plunjeraanslag hoe het precies zit.
hoe kleiner de afstand tussen de plunjeraanslag en koppelingshuis, hoe hoger de koppeling hem pakt?
of is het net andersom.
heb de koppeling ontlucht.
schakelt weer goed.
heb de plunjerafstand nog wel op 10mm staan.
is dit erg schadelijk?
wel aan te raden, of niet nodig?
Ik ben dit weekend bezig geweest met het afstellen van mijn nieuwe motor, nu werkt dit allemaal prima, echter wanneer ik het pedaal probeer in te trappen gaat dit erg zwaar en hij koppelt niet volledig.
Wanneer ik kijk naar mijn hulpkoppelinsylider vind ik dat afstand (a) wel erg lang is, klopt dit? En als het zo is hoe kan ik dit stellen (volgens mij niet)?
Afstand (b) heb ik op allerlei afstanden ingesteld, maar niets helpt. Het hele systeem is bovendien meerdere malen ontlucht.
Wat kan ik nog doen???
Ik zal morgen (als ik het niet vergeet) eens op mijn auto kijken hoe het zit, maar inderdaad lijkt het stangetje wel ver naar buiten te komen.
Je mist trouwens op het onderste boutje van de bevestigingsplaat de afstandsbus, die zou ik wel monteren.
Dennis
@ Dennis, bedankt voor de tip, zal eens in de onderdelenbak duiken! Ik hoor graag hoe het bij jou zit met de koppelingsarm....
zit dat kogelvormige deel aan het einde van de hevel wel in de uitsparing in de as? (het deel wat in het koppelingshuis zit)
@ Crispy, deze zit er helaas wel in. Ik zie de arm en as wel bewegen als ik koppel alleen het lijkt niet ver genoeg te gaan. De afstand lijkt niet correct. Het lijkt alsof ik nog iets moet stellen, maar het zou zichzelf moeten stellen.
Als iemand nog een idee heeft, of iets dergelijks heeft meegemaakt, hoor ik het graag!
Ik denk dat het afstandsbusje dat Dennis bedoelt de oplossing kan zijn. Als daarmee de plaat van de hulpcilinder dichter tegen het koppelingshuis aankomt en daar wordt vastgehouden dan gebruik je de volledige slag; zoals 'ie nu zit lijkt het of het armpje al een deel van zijn slag heeft gebruikt terwijl het de 'ruststand' is.
(misschien heb je op die plaats ook een korter boutje nodig? )
FWIW,
Theo van den Bogaard
@ Theo, ik zal dit zeker dit weekend proberen. Het zou inderdaad goed kunnen dat hij inderdaad al een deel van zijn slag heeft gebruikt.
Allen bedankt voor de informatie, ik zal jullie op de hoogte houden (wel pas dit weekend)!
als ik het zo zie heft theo gelijk.
volgens mij moet het een kortere bout zijn waardoor de cilinder al dichterbij komt.
succes
Nou bijna drie maanden na mijn oorspronkelijke post is het eindelijk opgelost!
Het lag niet aan het boutje (helaas), maar toen ik uiteindelijk maar besloot om de koppelingsdeksel te demonteren kwam het probleem snel aan het licht.
Ik had een aantal maanden eerder al de koppelingsdeksel gespoten en alle onderdelen ingevet en toen heb ik het lager aan de binnenzijde verkeerd om gemonteerd . Na een aantal keer proberen te koppelen met draaiende motor was deze helemaal vastgelopen. Gauw een nieuwe gehaald en alles weer gemonteerd en toen deed hij het perfect!
In ieder geval bedankt voor alle reacties.
Goeiedag allemaal
Ik heb een groot probleem met de koppeling. Ik kan namelijk totaal niet meer schakelen met draaiende motor. Als de motor afstaat kan ik gewoon volledig alle versnellingen pakken.
Ik heb al geprobeerd remcilinder te ontluchten en dat lijkt mij in orde te zijn.
Het koppelingspedaal komt ook heel traag omhoog en de laatste centimeter moet ik hem zelfs een beetje helpen om volledig tot boven te komen. Om dit te voorkomen heb ik een iets straffere veer aan de koppelingscilinder gemonteerd, maar dit heeft niet geholpen.
Ook als ik de koppeling met de hand uittrek, dus het werk van de koppelingcilinder met de hand doe, kan ik niet schakelen.
Wat kan hier het probleem zijn en ook de oplossing liefst.
MVG
Bart
Niemand die raad weet, want het is het allerlaatste wat nog moet gedaan worden om hem af te krijgen. En ik kan niet wachten om er mee te gaan toeren.
2 weken geleden al met hem rondgereden, zonder interieur enzo dan, en toen ging alles wel zoals het hoort. Daarom zo raar dat hij er ineen de brui aan geeft.
Hopend op de oplossing
Bart
2 weken geleden al met hem rondgereden
de vraag is: wat heb je in die 2 weken dan nog aan de koppeling gedaan?
(als je pedaal niet/moeilijk terug komt klinkt dat als een seal die verkeerd om zit in de hoofd- of hulpcilinder? ook in de hoofdcilinder zit een veer: nr 3 op plaatje http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/cl ... plmast.gif )
.. alles nagaan en elimineren wat goed werkt ..
succes,
Theo van den Bogaard
Het enige wat veranderd is, is dat ik een straffere veer gezet heb bij de hulpcilinder en de boel is ontlucht geworden.
Het rare is dat hij ook niet meer schakelt als heel het hydraulisch systeem wordt overgeslaan, dus met de hand het armpje naar buiten geduwd.
Iemand ideeën?
Bart
met de hand het armpje naar buiten geduwd
misschien toch de boel openmaken om te kijken wat er aan de andere kant gebeurt (zit je druklager goed, zit je vliegwiel vast e.d. )
FWIW,
Theo van den Bogaard
Bedankt
Ik zal in het weekend eens kijken.
Hopen dat het dan is opgelost
Bart
Hi,
ff een vraagje ik heb mijn koppeling gemonteerd maar nu zit ik mezelf af te vragen of ik het wel goed heb gedaan.
Het betreft een verto koppeling deze heeft aan 1 zijde van de koppeling een brede ring zitten.
Nu twijfel ik of deze nu aan de motorkant moet zitten of aan de druklagerzijde.
groet,
leon
Help!! misschien theo??
Kan iemand mij helpen durf nu niet de auto in te hijsen?
Twijfel toch te erg.
THX
leon
Ik twijfel nog heb zo'n plaatje ook al eens gezien met de koppelings plaat anders om.
Vandaar dat ik nu ook twijfel.
Misschien nog iemand die dit net ook los heeft gehaald?
Niet recentelijk, maar heb er wel een 'fotoreportage'van. Misschien heb je er iets aan.
Dankje voor de foto's
Je hebt zelf een non verto ik een verto.
De plaat is zotezien wel hetzelfde gemonteerd als bij mij.
De dikke ring richting motor.
Helaas is dit weer precies anders om als in de link van de vorige post
Word gek!!
Het gaat zich om nummer 2 de koppelings plaat zelf.
Bij de plaat steekt aan 1 kant de ring uit (de ring die over de primary gaat)
Bij tincu op de foto zit deze ring richting motor geplaatst
Op de link staat deze richting druklager.
Volgens haynes moet de "hub boss" richting de vliegwiel zijde. Op de plaat zou evt nog "flywheel side" kunnen staan
RE: koppelingsproblemen
Ingediend door Tom Duckpower op do, 07-09-2006 19:36
ik heb van de mini de koppelingspaat vervangen. Kreeg geen druk op de koppeling. Dus ook de hulpkoppelingscylinder gereviseerd (nieuw cupje geplaatst) Krijg nog steeds geen druk. Pas na een aantal keren pompen krijg ik druk. na ff wachten zakt de druk weer weg. Ontluchten helpt niet..? HELLUP WAT NU ....?????