Koppelingsvloeistof en ik.

default

RE: Koppelingsvloeistof en ik.

Hallo mini techneuten,

Laat ik allereerst beginnen met zeggen dat ik iemand ben die eerst doet en dan kijkt hoe het moet. Zeker een jaar terug had ik problemen met de koppeling en gekeken naar het reservoir en dat bleek best leeg te zijn. Die ging ik dus bijvullen 'je raadt het al' met het verkeerde spul. Ik had er versnellingsbakolie in gegooid. Ik ga het niet verhullen het is gewoon een domme actie geweest. Maar het vreemde is ik heb hier dus langer dan een jaar mee gereden met zo nu en dan wat probleempjes maar niet meer dan de andere mini. Nou ben ik 4 maanden naar oostenrijk geweest en me broer heeft me mini 2 keer in de week bereden zonder problemen. Ik kom terug en in het begin reedt hij nog maar na een week deed hj niks meer.

Het probleem ligt bij het schakelen, Startmotor en alles draait prima maar als ik wil schakelen krijg ik hem niet in de versnelling. Ik dacht eerst dat het aan me koppeling lag maar nu is een man van de anwb langs geweest en die zegt dat het door die versnellingsbakolie komt terwijl ik daar wel zeker een jaar mee gereden heb.

Nu is mijn vraag; moet ik doen wat de anwb zei en me hoofd en hulp cilinder reviseren? of me koppeling ontluchten ?
Ik kan natuurlijk gewoon eerst ontluchten enzovort om zeker te zijn maar is die versnellnigsbakolie echt zo slecht voor me auto als ik er langer dan jaar mee gereden heb?

De mini vernietiger :(

RE: Koppelingsvloeistof en ik.

Ja, das niet zo slim he ;).
Je kan wel kijken (met 2 man) of als je het pedaal in trapt of de hevel wel naar buiten komt bij het vliegwieldeksel. Wat misschien zoizo wel goed is om te doen je onluchtingsnippel open en kopeling intrappen (pompen) zodat allen (verkeerde) olie er uit komt (wel netjes opvangen!). En dan vervolgens met de nieuwe juiste olie aanvullen (DOT4) en ontluchten. Als hij het dan niet doet is reviseren natuurlijk een must.

RE: Koppelingsvloeistof en ik.

Je moet even een slangetje vast maken aan de ontluchtingsnippel, potje erbij. Dan iemand het koppelingspedaal laten indrukken en de nippel opendraaien. Dan net zo lang pompen totdat er niks meer uitkomt. Dan weer dichtdraaien en het potje vullen met de juiste vloeistof. Dan is het een kwestie van goed ontluchten.

[edit: wat vlassie zegt ;) ]

RE: Koppelingsvloeistof en ik.

Wat bedoel je precies met 'versnellingsbakolie' ?
bijvoorbeeld ATF-olie zou op zich niet eens verkeerd moeten zijn:

"ook uitstekend geschikt voor hydraulische systemen"

volgens:
http://www.sallandolie.nl/fileitems/Syn ... BNLF-n.pdf

.. waarschijnlijk wordt het dus reviseren 8)

succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Koppelingsvloeistof en ik.

Hey,

Ja ik heb nog steed rode wangen van schaamte maar ok. Ik zal dat leeglopen eerst maar proberen dan. Bedankt voor de tips!

Martijn

RE: Koppelingsvloeistof en ik.

En...

Als je dan toch de boel gaat verversen, wat mij eigenlijk de beste optie lijkt.. vul het reservoir van niet met DOT4 maar met DOT3 remvloeistof.

DOT4 bevat enkele bestanddelen om te zorgen dat de vloeistof beter bestand is tegen hoge temperaturen, wat eigenlijk alleen speelt bij je remmen.
Alleen de antieke rubbercompound die Rover vele jaren gebruikt heeft in zowel het koppelings- als het remsysteem, is niet bestand tegen die modernere DOT4 vloeistoffen.
De rubbers worden er zacht en poreus van, met lekke koppelings- en wielremcylinders tot gevolg.
DOT4 wordt weliswaar algemeen gebruikt in auto's, maar er zijn meerdere (met name japanse) merken waar tot enkele jaren geleden nog steeds DOT3 werd voorgeschreven.

RE: Koppelingsvloeistof en ik.

Discussie over de verschillende DOTs is er al vaker geweest, zie bijvoorbeeld hier: viewtopic.php?p=48240#p48240 en hier:
viewtopic.php?p=62235#p62235