Er zijn inderdaad 3 typen vliegwielen: pre-Verto tot ca. '82, Verto met oud type startmotor ('82-'86) en Verto met nieuw type (pre-engaged) startmotor vanaf '86.
Dat laatste type startmotor maakt gebruik van een apart (standaard) startrelais, maar het is ook aan te passen aan het oud type startrelais (op het binnenscherm) door wat draden door te verbinden (even puzzelen met het bedradingsschema).
Er zit wel verschil tussen Verto-koppelingsplaten. Van '82-'90 is dat één type, daarna wordt er onderscheid gemaakt tussen 1000 (180 mm) en 1300 (190 mm) (beiden een ander onderdeelnummer dan voor '90).
De Verto-hulpkoppelingscylinder moet voldoende slag kunnen geven voor een non-Verto-koppeling (lange arm). Let wel: een lange arm op een Verto-koppeling belet het niet helemaal vrij komen van de koppeling.
- Login of registreer om te reageren
RE: koppelingsvragen
Ingediend door Job op vr, 20-02-2004 23:24
Op mijn huidige blok (zit er pas kort in) zit een oude koppeling (lange arm), maar een verto slave cylinder, horizontaal op het koppelingshuis.
De slave lekt, komt dat doordat deze configuratie niet ´kan´?
Als ik een oude en een verto slave naast elkaar houd, lijkt het voornaamste verschil de plek van de ontluchtingsnippel. Zijn de twee typen onderling uitwisselbaar, of niet?
Wat ik daarvoor had was een overgangsblok: verto slave schuin op koppelingshuis, koppeling met korte arm (maar wel oud type startmotor).
Daar zit dus kennelijk een verto koppeling in met een vliegwiel met pre verto vertanding!
Dat is dus een derde type vliegwiel (zeg maar A±), of zie ik dat verkeerd?
En koppelingsplaten zijn kennelijk wel allemaal uitwisselbaar (alhoewel Keith Calver de versie met veren niet zo geweldig vindt)?
Job (morgen maar een motortakel huren, blok moet eruit!)