koppelingsvragen

RE: koppelingsvragen

Op mijn huidige blok (zit er pas kort in) zit een oude koppeling (lange arm), maar een verto slave cylinder, horizontaal op het koppelingshuis.
De slave lekt, komt dat doordat deze configuratie niet ´kan´?

Als ik een oude en een verto slave naast elkaar houd, lijkt het voornaamste verschil de plek van de ontluchtingsnippel. Zijn de twee typen onderling uitwisselbaar, of niet?

Wat ik daarvoor had was een overgangsblok: verto slave schuin op koppelingshuis, koppeling met korte arm (maar wel oud type startmotor).
Daar zit dus kennelijk een verto koppeling in met een vliegwiel met pre verto vertanding!
Dat is dus een derde type vliegwiel (zeg maar A±), of zie ik dat verkeerd?

En koppelingsplaten zijn kennelijk wel allemaal uitwisselbaar (alhoewel Keith Calver de versie met veren niet zo geweldig vindt)?

Job (morgen maar een motortakel huren, blok moet eruit!)

RE: koppelingsvragen

Er zijn inderdaad 3 typen vliegwielen: pre-Verto tot ca. '82, Verto met oud type startmotor ('82-'86) en Verto met nieuw type (pre-engaged) startmotor vanaf '86.
Dat laatste type startmotor maakt gebruik van een apart (standaard) startrelais, maar het is ook aan te passen aan het oud type startrelais (op het binnenscherm) door wat draden door te verbinden (even puzzelen met het bedradingsschema).

Er zit wel verschil tussen Verto-koppelingsplaten. Van '82-'90 is dat één type, daarna wordt er onderscheid gemaakt tussen 1000 (180 mm) en 1300 (190 mm) (beiden een ander onderdeelnummer dan voor '90).

De Verto-hulpkoppelingscylinder moet voldoende slag kunnen geven voor een non-Verto-koppeling (lange arm). Let wel: een lange arm op een Verto-koppeling belet het niet helemaal vrij komen van de koppeling.

RE: koppelingsvragen

Aha, nu is het mij duidelijk!

Alleen moet ik nu dus:
-koppelingsplaat uit huidige (maar ranzige) A blokje halen (koppelingsplaat is nieuw!)
-vliegwiel en startmotor uit vorige A± blokje halen
-alles op ´nieuwe´ A+ blokje zetten

Dan hoef ik geen draden te verleggen. En hoef ik de dubieuze A+ startmotor+relais niet te gebruiken.

Mijn verto hulpcylinder geinspecteerd:
lekte omdat hij bij huidig (lange arm) gebruik verder naar buiten komt dan bij vorig (korte arm) gebruik. Dat gedeelte van de cylinder was niet helemaal glad, dus ging het lekken.
Dadelijk dus weer met korte arm gebruiken, dan zou het weer goed moeten zijn (zo niet, sealtje vervangen).

Wel ga ik de buitenkant (onder het rubber kapje) insmeren met vaseline om corrosie daar te voorkomen!

Groet,

Job