Zit de pen nog wel goed in de verbindingsbus tussen schakelmechanisme en de ingaande as van de versnellingsbak?
- Login of registreer om te reageren
Zit de pen nog wel goed in de verbindingsbus tussen schakelmechanisme en de ingaande as van de versnellingsbak?
Ingediend door hans vera op zo, 20-03-2005 22:09
GradjeG schreef:
volgende probleem auto gaat niet meer in de achteruit kan hem zonder en met draaiende moter echt niet meer in de achteruit zetten.
1,2,3,4, kan ik gewoon gebruiken
Groetjes Gradje
Maak de verbindingspen eens los en kijk of je de versnellingspook dan wel in zijn achteruit kunt krijgen ,zo weet je of het aan de versnellingsbak licht of aan het pook mechanisme .
kan inderdaad aan het schakel meganisme liggen maar meer aannemelijk is dat het lagerbusje wat in het achteruittandwiel zit is verschoven .dan moet de bak er uit en het busje opnieuw worden vastgezet met loctite.dit busje wil wel eens los komen na een lange rit als de handel goed warm is geworden.
nog even een kleine tip voor je je hele bak uit elkaar gaat rukken... ik heb eenzelfde probleem ook gehad... en uiteindelijk overgegaan tot het vervangen van de bak (die ik toch nog had staan) maar goed...
toen de bak er onderuit was toch maar eens gekeken waar het probleem zat, en het bleek heel simpel...
achter de afdekplaat van het differentieelhuis (linkerkant, vanaf de voorkant bekeken) zit een busje met daarin een kogeltje en een veer, dit zorgt ervoor dat je auto in de versnelling blijft staan. bij mij was het busje gebroken (vraag me niet hoe) maar dit zorgde er voor dat het mechanisme blokkeerde als ik naar de achteruit probeerde te schakelen...
inderdaad het simpelste eerst proberen.heb gebroken busje nog nooit gehad maar de wonderen zijn de wereld niet uit.haal echter links en rechts niet door elkaar! links is de zijde waar de bestuurder zit.hou dit aan en ieder weet over welke kant je het hebt.de linker kant van de bak is waar de radiatorsteun zit rechts zit de koppeling.komje niet uit het schakelprobleem laat het maar horen succes
Yoooo ..... klopt idd van dat pennetje wat op het schakelarmpje zit van de achteruit.
Bij alle Dam 5626's zit deze gekrompen en/of loctite , bij de oudere bakken zit dit geklonken (wel vast).
Schakelstang busje.
Ik heb net ff geprobeerd op de bak van rien (staat klaar voor 'm) of hij NIET wil schakelen als je er een versleten bus en pennen op zet.
Dan schakelt alles normaal .... aleen met heel veel speling!!!
Dus dat is het niet , ff getest , busted.
Maareeeeh .... kan je je pook WEL in de normale stand zetten .... zo ja .... gaat dit heel makelijk???
Dan denk ik toch aan het pennetje in de bak (shit plek).
Zo nee , dan denk ik aan de kogel aan de rechter diff kant (rechter voorwiel ff los , aandrijfas eraf , diff plaatje los en voila).
Greetz , Jeroen2
P.S. laat ff horen wat het was!!!!!!!!!!
Ingediend door GradjeG op di, 29-03-2005 22:34
Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor de oplossingen dei jullie me geboden hebben, maar deze waren het niet, helaas.
Het volgende heb ik na enig zoeken kunnen vinden.
HET DRUKLAGER NAAR DE BALLEN zat muurvast hij wou de andere dag ook niet meer in de andere versnellingen.
Na een uurtje sleutelen en een nieuw druk lager nog geen effect.
Foutje van deze kant druklager verkeerd om, na nog een uurtje rijden als n nieuwe.
Schakeld lekker soepel en rijdt als n nieuwe.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties en de groetjes van Gradje.
RE: koppeling/versnellingsbak
Ingediend door GradjeG op zo, 20-03-2005 12:39
Hallo dan maar weer nu weer t volgende probleem auto gaat niet meer in de achteruit kan hem zonder en met draaiende moter echt niet meer in de achteruit zetten.
1,2,3,4, kan ik gewoon gebruiken rara wat is dat
Heeft iemand de oplossing
Groetjes Gradje