koppelomvormer

RE: koppelomvormer

Een kapot koppelomvormer (word vermoed) is dat een heel kwalijke zaak?
En zijn die nog te vinden voor een wolseley?

RE: koppelomvormer

Klinkt als een heel oud type automaat? Misschien goed om er ff bij te vermelden.

Het lijkt me toch vrij lastig om onderdelen te vinden. Ik kan je alleem maar zeggen dat ik ff afklop dat mijn transmissie vlekkeloos werkt (nog). Of de omvormer uitwisselbaar is met een Metro automatic met A+ motor durf ik eigenlijk ook niet te zeggen, maar zou wel handig zijn om dat na te gaan.

RE: koppelomvormer

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engine/16.htm

de torque converter is te vergelijken met de koppeling op een gewone mini; het zal moeilijk rijden zijn zonder ...
Ik *vermoed* dat ze wel uitwisselbaar zijn, misschien zijn er verschillen als je er 1 van een 1300 zou vinden.

blijft de vraag of het vermoeden dat 'ie kapot is klopt? ofwel wat zijn de symptomen?

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: koppelomvormer

"Wolsey mk II 1300 bwjr 1969 ,heeft een probleem ,vermoedelijk koppel-omvormer defect."

Staat er als omschrijving,meer niet helaas.
Kreeg van iemand anders desnoods het advies om er een schakel van te maken.
Maar juist automaat leek me wel leuk en de prijs is niet verkeerd overigens.

Heb een mail de deur uitgedaan naar de verkoper toe.
Zal het binnenkort wel horen wat de symptomen zijn Theo.

RE: koppelomvormer

Ik vermoed dat het hier gaat om onderstaande auto en NIET de Wolseley Hornet (mini-met-kontje). Dit lijkt me meer een variant op de Austin en Morris 1300?

RE: koppelomvormer

Klopt als een zwerende vinger Sjoerd!
Dat is ze inderdaad.

RE: koppelomvormer

hmmm das geen mini, maar wss wel dezelfde techniek

RE: koppelomvormer

Een koppelomvormer of torque converter kan niet zo snel "stuk" zijn, het zijn in feite gewoon schoepenwielen en die schoepen gaan niet zo snel stuk of krom ofzo.

Een van die schoepenwielen (de kleinste) is de stator en die kan als hij goed werkt een kant op draaien, in de andere draairichting wordt 'ie geblokkeerd. Wat zou kunnen is dat die blokkeer inrichting niet meer goed werkt en dat de stator dus vast zit of in beide richtingen kan draaien.
Symptoom van beide richtingen draaien:
Voertuig accelereert slecht maar heeft wel power bij hogere snelheden
Symptoom van vastzitten: Lage topsnelheid, hoog brandstofverbruik en hoge motortemperatuur.

zie ook hier:
http://books.google.co.uk/books?id=WNzk ... ue&pg=PA63

En dit topic over de automaat in het algemeen, met wat informatie en links voor het opsporen van problemen: viewtopic.php?p=251418#p251418

RE: koppelomvormer

Inderdaad dezelfde techniek, alleen wat grotere afmeting, dus niet alles is uitwisselbaar ! (blok wel)
Waarschijnlijk staat 'ie ook op Hydrolastic, dus even goed de staat van de veerunits bekijken, AFAIK zijn die moeilijk (niet meer) te krijgen ....

succes,
Theo van den Bogaard