Koppelprobleem

RE: Koppelprobleem

Hallo mensen,

Mijn mini heeft een tijdje stil gestaan, en daardoor was de koppel/ontkoppelstang in het vliegwielhuis(?) vast geroest o.i.d.
Deze heb ik los gekregen met een hoop vet en een hamer. (zie afbeelding)
Als ik de koppeling indruk gaat de hulp cilinder wel op en neer maar niet ver genoeg heb ik het idee, het voelt net alsof mijn slag te kort is.
Nu is mijn vraag hoe kan ik dit fixen?
Ik heb alles goed ontlucht, kan het zijn dat het hulpcilindertje is overleden? of zie ik iets overhoofd?

Groeten Erik.

RE: Koppelprobleem

Ik ben niet zo'n voorstander van grof geweld voor dit soort zaken, maar goed: je hebt hem los.
Koop een busje goede kruipolie (dus geen WD40..) en spuit dit heveltje/kniepunt werkelijk zeiknat.
Laat een helper de koppeling ingetrapt houden zodat je ook achter het stangetje op de as in de wok kunt spuiten.
Daarna vooral een paar keer trappen om het spul los te krijgen.
Tweede optie is dat het drukgroep mechanisme vast zit.
derde optie is dat de slave of hulpcylinder lek is en dus niet goed werkt.
Als de motor wordt gestart, kun je dan zonder gekraak schakelen/ ontkoppelen?
Wil de auto gaan kruipen met ingelegde versnelling en ingetrapte koppeling?

RE: Koppelprobleem

Hallo Brutus,

Bedankt voor je reactie, en sorry voor mijn late reactie.
Ik heb de slavecylinder deruit gehaalt maar hier is niks mis mee.
Ik denk dat ik het met betere kruipolie probeer op de manier hoe je hier beschreef.
Als de koppelingstang er helemaal uit is (gekoppeld) kan ik de mini in een versnelling niet vooruit duwen.
Dus ik denk dat het aan het gewoon aan het kniepunt ligt.

RE: Koppelprobleem

Als het koppelstangetje maximaal uit de slave is (oftewel: je ontkoppelt maximaal, het koppelingspedaal ligt op de vloer met jouw maatje 42 erbovenop), dan zou je de auto vooruit moeten kunnen drukken.
Ongeacht of deze vrij of in een versnelling staat.
Anders zit inderdaad deze as óf de drukgroep vast.
Goed veel kruipolie spuiten op het ontkoppelasje in de wok, voor en achter en op het kniepuntje en iemand anders de koppeling laten bedienen.
Mocht je nu, met het pedaal op de grond, nóg geen beweging kunnen krijgen in jouw (al dan niet in een versnelling geschakelde) auto, dan zit je drukgroep vast.